کد خبر: 1031647
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
غریب آبادی:
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به مدیرکل این نهاد گفت: برجام مذاکره مجدد نخواهد شد و در صورت احیا، نیازی به سند جدا درباره آژانس نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در مصاحبه با رویترز که گفته بود برای تبیین چگونگی برگشت پذیری نقض های ایران در اجرای برجام در صورت احیای آن، نیاز به یک توافق یا تفاهم یا سند جدید است در توئیتر، نوشت: همانگونه که قبلا هم گفتم، تنها نقش آژانس، نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته ای و ارائه گزارشات بروزرسانی واقعی در این خصوص است.

وی تصریح کرد: ارائه هرگونه ارزیابی در مورد اینکه این تعهدات چگونه اجرا می شود (به عنوان مثال، اشاره به عباراتی مانند نقض)، قطعا فراتر از ماموریت محوله به آژانس بوده و باید از آن اجتناب شود. 

نماینده ایران یادآور شد:  آژانس نقش و سهم خود را به هنگام مذاکرات برجام ایفا کرد. تعهدات اعضاء و وظایف آژانس به طور ظریف و‌ دقیقی مکتوب شده و مورد توافق قرار گرفت و هر طرفی می داند که برای اجرای توافق چه کاری باید انجام دهد. 

غریب آبادی تصریح کرد: برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی گیرد و در صورت احیای آن، ضرورتی برای یک سند، توافق یا تفاهم جدید در رابطه با نقش آژانس نیز وجود ندارد.

وی بیان کرد: نیازی نیست که وضعیت را پیچیده تر کنیم.

به گزارش فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با رویترز عنوان کرد احیای توافق هسته‌ای ایران در دوره «جو بایدن» نیازمند توافقی جدید است که مشخص کند چگونه کاهش تعهدات برجامی ایران باید به حالت قبل برگردد. 

او در این مصاحبه با اشاره به گزارش‌ها درباره تصمیم بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام و بازگشت ایران از کاهش تعهدات برجامی در صورت لغو تحریم‌های آمریکا، مدعی شد نقض تعهدات آنقدر بوده که نمی‌توان به سادگی توافق را به نقطه اول بازگرداند.

وی گفت: «نمی‌توانم تصور کنم آن‌ها به خانه اول برمی‌گردند، زیرا خانه اول دیگر وجود ندارد. واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهمنامه‌ یا اسناد کمکی باشد که به طور واضح مشخص کند، چه کاری باید انجام شود.»

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار