کد خبر: 1031542
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
رصد تحولات سیاسی امریکا نشان می‌دهد که جمعی از جمهوریخواهان به این وسوسه افتاده‌اند که دیگر نه یک حزب رقیب که نوعی حزب معارض باشند. در این شرایط، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای امریکا پس از آنکه پیروزی جو بایدن در انتخابات را تبریک گفت، از قانونگذاران جمهوریخواه خواست به جمع نمایندگانی که قصد دارند در نشست ششم ژانویه با نتایج الکترال مخالفت کنند، ملحق نشوند. انتقاد شدید ترامپ از میچ مک کانل و اعلام اینکه هنوز زود است، برخی کارشناسان را مجاب کرده است که صحبت از «کودتای دوم» ترامپ کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با اینکه روز دو شنبه کالج الکترال ایالات متحده رسماً جو بایدن را با کسب ۳۰۶ رأی الکترال مقابل ۲۳۲ رأی پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر اعلام کرده است و عملاً کار تمام شده به نظر می‌رسد، ظاهراً بخشی از جمهوریخواهان نمی‌خواهند بازی را ر‌ها کنند. روز سه شنبه میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای امریکا ضمن تبریک به بایدن و هریس گفت: رأی کالج الکترال مشخص شد. اکنون کشورمان یک رئیس‌جمهور منتخب و یک معاون رئیس‌جمهور منتخب دارد، با اینکه میلیون‌ها تن از ما امید داشتیم که در این انتخابات ریاست جمهوری نتیجه متفاوتی حاصل شود. جو بایدن بعد از این اقدام معنا‌دار مک کانل با او تماس گرفت و ضمن تشکر از پیام تبریک میچ مک‌کانل تأکید کرد که «گرچه اختلافات زیادی در مسائل زیادی وجود دارد، مسائلی هست که می‌توان با کمک هم حل کرد» تا نشان دهد آماده همکاری است و به دنبال عقده‌گشایی حزبی نیست، اما این کار‌ها ظاهراً نمی‌تواند خللی در عزم آن دسته از جمهوریخواهان ایجاد کند که برنامه بی‌سابقه به چالش کشیدن آرای الکترال را در سر دارند.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای امریکا در صحبتی با خبرنگاران گفته است: مطلع شده‌ام که مک‌کانل از اعضا خواسته است فقط رو به جلو حرکت کنند، نتایج آرای الکترال را به چالش نکشیده و شیطنت دیگری نکنند.
تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا به رهبری مو بروکس از آلاباما قصد دارند با استفاده از یک فرایند قانون اساسی، نتیجه شمارش آرا در پنج ایالت سرنوشت‌ساز را به چالش بکشند.

میچ مک کانال گفته است، هرگونه تلاش قانونگذاران جمهوریخواه از این اقدام محکوم به شکست است و موجب تحقیر سناتور‌های جمهوریخواه دخیل می‌شود. با این حال، مک‌کانل گفت نمی‌خواهد با دونالد ترامپ به مشکل بربخورد، چون این امر به فرصت‌های انتخاباتی جمهوریخواهان در دو رقابت سنا در جورجیا که به دور دوم کشیده شده است، لطمه می‌زند.

کودتای دوم!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز چهارشنبه در پیامی توئیتری خشم خود را از اقدام میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای امریکا این‌گونه نشان داد: «میچ، ۷۵ میلیون رأی، یک رکورد با اختلاف زیاد برای یک رئیس‌جمهور مشغول به کار است. خیلی برای تسلیم شدن زود است. حزب جمهوریخواه باید در نهایت یاد بگیرد که مبارزه کند. مردم خشمگین هستند!»

از سوی دیگر «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ که اخیراً با فرمان عفو وی از زندان آزاد شد، به طور غیرمستقیم رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا را که پیروزی بایدن را به وی تبریک گفت «بزدل» خواند و بر محقق شدن پیروزی ترامپ تأکید کرد.

وی در توئیتی در پاسخ به توئیت یکی از طرفداران ترامپ که از اقدام مک‌کانل انتقاد کرده بود، با خطاب قرار دادن ترامپ نوشت: میلیون‌ها و میلیون‌ها و میلیون‌ها میهن‌پرست در این لحظه مهم تاریخ امریکا که خود (حزب) جمهوریخواه ما در خطر واقعی قرار دارد، پشتت، کنارت و جلوتر از تو ایستاده‌اند.

او در ادامه تأکید کرد: ما مثل برخی در حزب جمهوریخواه، شکست نمی‌خوریم یا از ترس سر خم نمی‌کنیم.
مشاور سابق امنیت ملی امریکا پیش‌تر هم در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با اشاره به شکایت‌های انتخاباتی تیم رئیس‌جمهور امریکا، گفت: در درجه اول، رئیس‌جمهور همچنان راه‌های زیادی دارد که در جریان است و اگر از من بپرسند که در مقیاس یک تا ۱۰ بگویم چه کسی رئیس‌جمهور بعدی خواهد شد، با شماره ۱۰ می‌گویم دونالد ترامپ.

فلین در سال ۲۰۱۷ به دروغگویی به اف‌بی‌آی درباره تعاملات خود با سفیر روسیه در امریکا در هفته‌های قبل از روی کار آمدن ترامپ، اعتراف کرد. او از آن زمان تلاش کرده از خود رفع اتهام کند و گفته دادستان‌ها حقوق او را نقض کردند و او را برای بیان این اعتراف فریب دادند. با این حال ترامپ اوایل آذرماه با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری، وی را مورد عفو قرار داد.

«استیو اشمیت» کارشناس مسائل راهبردی امریکا روز سه شنبه به روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گفت: کودتای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور برای باقی ماندن در قدرت شکست خورد، اما کودتای دوم در راه است.

اشمیت که از بنیانگذاران ائتلاف جمهوریخواهان مخالف ترامپ موسوم به «پروژه لینکلن» است و روز سه شنبه پس از قریب به ۳۰ سال عضویت در حزب جمهوریخواه به حزب دموکرات امریکا پیوست در ادامه هشدار داد: «در بسیاری از کشور‌ها با شکست کودتای ناموفق اول، کودتای دوم را شاهد هستید.»

این استراتژیست سابق حزب جمهوریخواه با انتقاد از تلاش ۱۸ دادستان ایالتی برای تغییر نتیجه انتخابات از طریق دیوان عالی امریکا گفت: «ایمان و اعتقاد به دموکراسی امریکایی به‌صورت از پیش برنامه‌ریزی شده و عامدانه از سوی دونالد ترامپ مسموم شد و این اقدام با امضای یک دادخواست بی‌ارزش ۱۲۶ عضو مجلس نمایندگان و ۱۸ دادستان جمهوریخواه به بیشترین حد رسید که در اصل اعلامیه انکار دموکراسی امریکایی بود.»

اشمیت افزود: «این یک اقدام قانونی نبود بلکه اعلامیه‌ای سیاسی بود و آن‌ها از این طریق به سنت دموکراسی امریکایی پشت کردند. باید این را درک کنیم.»

وی با اشاره به درگیری‌های چند روز پیش حامیان و مخالفان ترامپ در پایتخت امریکا گفت: «در بحث‌های سیاسی، طرف دموکراسی‌خواه هرگز نباید انتخابات را به طرف تمامیت‌خواه ببازد، زیرا پس از آن دیگر هرگز انتخاباتی وجود نخواهد داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار