کد خبر: 1031526
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز تأسف از اینکه مانایی ترک اعتیاد در کشور پایین است و ۸۰‌درصد معتادان به مصرف دوباره مواد بازمی‌گردند، گفت: این امر ناشی از وجود نقص در تکنیک‌های درمانی اعتیاد است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اسکندر مؤمنی با بیان اینکه تکنیک‌های درمانی در دنیا متنوع است، اما در ایران صرفاً از چند داروی مخدر استفاده می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با همکاری بسیار خوب معاونت‌های ستاد و علمی و فناوری ریاست جمهوری، اردوگاه‌ها و مراکزی راه‌اندازی‌شده که تکنیک‌های درمانی و چرخه را کامل کرده و داروی ترک اعتیاد منتظر مجوز است.

به بیان مؤمنی، با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر، علاوه بر اینکه خدمات مؤثرتر ارائه شد، سرعت عمل هم بالا رفت و بخش‌های وسیعی تحت پوشش قرار گرفت، ضمن اینکه هزینه‌ها هم کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: در حوزه تولید دارو‌های جدید به ویژه دارو‌های گیاهی و سنتی که عارضه کمتری دارند و به پایداری ترک کمک می‌کنند، باید تسریع عمل صورت گیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تمرکز بر حوزه‌های درمانی و مقابله، در حوزه پیشگیری از همه ظرفیت‌ها استفاده نشد که خوشبختانه با اجرای طرح یاریگران و با اولویت آموزش و پرورش و مشارکت خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه‌ها، ۲۰‌هزار مدرسه در گام اول پیش‌بینی شد که به دلیل کرونا ۱۲‌هزار مدرسه عملاً تحت پوشش قرار گرفتند. امسال با استفاده از سامانه شاد، این امکان فراهم شد که ۴۰‌هزار مدرسه زیر نظر طرح یاریگران قرار گیرند که نتیجه کار صفر شدن آهنگ رشد مصرف مواد مخدر در مدارس بود.

عرضه داروی جدید ترک اعتیاد تا ۲ماه آینده

در همین رابطه، سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: طی یک سال گذشته، بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری خوبی حاکم بوده است.

وی افزود: علوم جدید در حوزه مبارزه با موادمخدر جایشان خالی است و تکنیک‌هایی که در این حوزه اجرا می‌شوند، باید به‌روز باشند چراکه سیستم‌های قدیمی کارایی لازم و کافی را در این زمینه ندارند و باید از نوآوری‌هایی همچون شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نیز استفاده شود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: هر جا تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کاهش یافته، بیشترین ضربه را خورده‌ایم و در حوزه اعتیاد هم همین است و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید از تکنیک‌های خوب شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند.

ستاری بیان کرد: در حوزه هوش مصنوعی، شرکت‌های خوبی در حال فعالیت هستند و در حال حاضر این شرکت‌ها می‌توانند برای تشخیص چهره، بررسی مسائل مالی قاچاقچیان و... اقدامات مفیدی را انجام دهند. وی به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تشخیص اعتیاد اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها می‌توانند از روی حرکت چشم اعتیاد را تشخیص دهند. وی با بیان اینکه در حوزه دارو‌های گیاهی برای درمان پیگیری‌های لازم در حال انجام است، گفت: دارو‌ی جدید درمان اعتیاد طی یکی دو ماه آینده تأییدیه لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کنند و جایگزین دارو‌های قبلی می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار