کد خبر: 1031417
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
پس از گذشت ۴۰ روز از برگزاری مناقشه‌برانگیز‌ترین انتخابات ریاست جمهوری امریکا، سرانجام مجمع نمایندگان (الکترال) شامگاه دو شنبه تکلیف مستأجر جدید کاخ سفید را تعیین کرد و با ۳۰۶ رأی الکترال، جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور برگزید و به تاریخ مصرف چهار ساله دونالد ترامپ در واشنگتن پایان داد، اما ترامپ به این تصمیم تمکین نکرد و بار دیگر برای مقابله با انتخابات به ادعای وی جعلی، دست یاری به سوی جمهوریخواهانی دراز کرد که پیروزی بایدن را پذیرفته و به ترامپ برای اعتراف به شکست فشار می‌آورند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با طرح ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تلاش حقوقی گسترده‌ای کرد تا بتواند رأی مجمع نمایندگان (الکترال) را به نفع خود تغییر دهد، این تلاش‌ها به جایی نرسید و سرانجام، این مجمع دو شنبه شب تصمیم نهایی خود را اعلام کرد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ۵۳۸نماینده کالج انتخاباتی۵۰ ایالت امریکا که روز دو شنبه برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور در ایالت‌های خود به پای صندوق‌های رأی رفته بودند، رسماً جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها را به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور برگزیدند. در رأی‌گیری روز دوشنبه، جو بایدن در مجموع ۳۰۶رأی از آرای الکترال را از آن خود کرد و دونالد ترامپ نیز با کسب ۲۳۲ رأی الکترال، باید ۲۰ ژانویه کاخ سفید را ترک کند. به این ترتیب عملاً هیچ یک از نمایندگان کالج انتخاباتی برخلاف آرای مردمی رأی ندادند و چهار ایالتی که ترامپ ادعای تقلب و پیروزی خود در آن‌ها را داشت، در نهایت به بایدن رأی دادند. به نوشته شبکه بلومبرگ، شش ایالت میشیگان، آریزونا، جورجیا، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین که ترامپ با شکایت‌های حقوقی سعی در تغییر نتیجه آرای آن‌ها داشت، به بایدن رأی داده‌اند. ۵۳۸ نماینده موسوم به «گزیننده‌های رئیس‌جمهور» با شرکت در جلساتی در ایالت‌های خود رأی‌شان را بر اساس نتایج آرای مردمی به یکی از دو نامزد انتخابات دادند. آرای الکترال روز ۶ژانویه ۲۰۲۱ طی جلسه‌ای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش خواهد شد.
جو بایدن در اولین سخنرانی خود تصمیم مجمع الکترال را یک پیروزی قاطع برای خود توصیف کرده و خواستار عدم تکرار حملات رئیس‌جمهور کنونی امریکا به انتخابات شد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، بایدن در این سخنرانی گفت: «رأی‌گیری امروز مجمع گزینندگان نشان داد که امریکایی‌ها به‌رغم همه‌گیری کرونا، مشارکت عظیمی داشتند. بیش از ۱۵۵ میلیون امریکایی رأی دادند». وی با بیان اینکه سیاسیون در ایالات متحده، قدرت را به دست نمی‌گیرند بلکه مردم آن (قدرت) را به آن‌ها می‌دهند، توضیح داد: «بیش از ۸۱ میلیون امریکایی به من و کامالا هریس رأی دادند، که یک رقم بی‌سابقه تاریخی است». بایدن ضمن اشاره به اینکه امریکایی‌ها می‌دانند این انتخابات، عادلانه و صادقانه بود، ادامه داد: «امیدوارم دیگر شاهد این نباشیم که کسی مورد تهدید و سوءاستفاده [از قدرت]قرار بگیرد، چیزی که در پسامد این انتخابات دیدیم». جو بایدن خطاب به جمهوریخواهان که ادعای تقلب در انتخابات را داشتند، هم گفت: «در این نبرد برای روح امریکا، دموکراسی پیروز شد. اکنون زمان آن است که ورق را برگردانیم، همانطور که در طول تاریخ انجام داده‌ایم؛ متحد شویم، مرهم شویم.» بایدن همچنین تأکید کرد: «اکنون زمان شروعی تازه و رقم زدن صفحه‌ای جدید در تاریخ این کشور است.»

با اعلام پیروزی جو بایدن از سوی مجمع برگزینندگان، آلن ایر، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه امریکا با انتشار غزلی از حافظ به آن واکنش نشان داد. آلن ایر در توئیتر نوشت: «یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور، کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور». ظاهراً توئیت آلن ایر، کنایه مثبت به دولت روحانی است که از بازگشت بایدن به برجام استقبال کرده است.

استمداد ترامپ از جمهوریخواهان

هرچند ترامپ هفته گذشته در سخنانی گفت که در صورت پیروزی بایدن در کالج انتخاباتی، آن را می‌پذیرد، اما باز هم از پذیرش شکست خود سر باز زد و تصمیم مجمع الکترال را به چالش کشید. به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ در توئیتی در واکنش به درخواست یکی از طرفدارانش برای نادیده گرفتن آرای الکترال در اشاره به گزارشی درباره رأی‌گیری در میشیگان که در آن ادعا شده تنها در یک شهرستان ۳۳ درصد آرای ترامپ به صورت الکترونیکی به نفع بایدن جابه‌جا شد، نوشت: «بسیاری از آرای ترامپ به بایدن منتقل شد. قاضی بسیار محترم میشیگان این گزارش حماسی را منتشر کرد. در همه جای کشور واقعیت دارد. این انتخابات جعلی نمی‌تواند دوام بیاورد. جمهوریخواهان کاری بکنید. پیروزی بزرگ در ایالت کلیدی! ۷۵ میلیون رأی.» او در توئیتی دیگر در خصوص همین گزارش نوشت: «ماشین‌های رأی‌گیری دومینیون فاجعه‌ای در سراسر کشور است. نتایج انتخابات چشمگیر را تغییر داد. نمی‌توانیم بگذاریم این اتفاق بیفتد. از نبوغ، شجاعت و میهن‌پرستی قاضی (میشیگان) سپاسگزارم، باید مدال بگیرد!». درخواست کمک ترامپ از جمهوریخواهان درحالی است که بعد از مشخص شدن نتیجه آرای مجمع گزینندگان، چند قانونگذار ارشد جمهوریخواه شامل نفر دوم این حزب در مجلس سنا به پیروزی بایدن اذعان کردند و از ترامپ خواستند نتیجه انتخابات و شکست خود را بپذیرد.

با تصمیم مجمع گزینندگان، چالش‌های حقوقی کارزار انتخاباتی ترامپ به پایان خط خود نزدیک شده است، اما با این حال به نظر نمی‌رسد ترامپ بخواهد تا روز تشکیل جلسه کنگره برای تعیین رئیس‌جمهور امریکا ساکت بماند. او در روز‌های اخیر در سخنانی گفت که جنگ تازه آغاز شده و هوادارانش را به لشکرکشی‌های خیابانی دعوت کرده است. بنابراین، اگرچه پرونده پرتنش‌ترین انتخابات ریاست جمهوری امریکا ظاهراً بسته شد، اما اختلافات و دو قطبی‌سازی که در جامعه امریکا در دوران ترامپ شکل گرفت برای مدت‌های طولانی بر این کشور سایه خواهد افکند. چنانکه تحلیلگران و رسانه‌های غربی بر این باورند که ترامپ از کاخ سفید رفت، اما ترامپیسم در امریکا باقی خواهد ماند.

تبریک روسیه و چین

روسیه و چین که در دوره ریاست جمهوری ترامپ، شاهد بیشترین تنش‌ها با امریکا بودند، بالاخره پس از اعلام رأی مجمع الکترال، پیروزی جو بایدن را تبریک گفتند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه گفت: ما به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری توجه کردیم. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در ۲۵ نوامبر پیامی به بایدن فرستاد و انتخاب او برای ریاست جمهوری امریکا را تبریک گفت. ما فرض می‌کنیم که چین و امریکا باید گفتگو و ارتباط خود را تقویت کنند، همکاری با روحیه بدون درگیری، احترام متقابل و شراکت سودمند متقابل را ارتقا دهند، اختلافات را حل کنند و توسعه سالم و باثبات را تسهیل بخشند». تحت دولت ترامپ، روابط امریکا و چین به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود و واشنگتن، پکن را به اقدامات اقتصادی غیرمنصفانه، نقض حقوق بشر در برخی مناطق، تخطی به وضعیت ویژه هنگ‌کنگ و عدم شفافیت در رابطه با همه‌گیری کرونا متهم کرده است. به همین خاطر رهبران چین از تغییر دولت در واشنگتن استقبال کرده‌اند، همچنان که ترامپ هفته گذشته در سخنانی تأکید کرد که رهبران چین و ایران به دلیل شکست او در انتخابات، خوشحال‌ترین افراد در جهان هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم که تاکنون از تبریک پیروزی بایدن خودداری می‌کرد، دیروز در پیامی پیروزی بایدن را تبریک گفت.

به گزارش شبکه راشاتودی، کاخ کرملین دیروز به نقل از ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای خطاب به جو بایدن اعلام کرده است: «از طرف خودم برای هرگونه تماس و تعامل با شما آماده‌ام.» در ادامه بیانیه کرملین آمده است: «رئیس‌جمهور روسیه برای رئیس‌جمهور منتخب امریکا آرزوی موفقیت و ابراز اطمینان کرده که روسیه و امریکا که مسئولیت ویژه‌ای برای برقراری ثبات و امنیت جهانی دارند بتوانند به‌رغم اختلافات کمک واقعی برای حل مشکلات و چالش‌های متعدد پیش روی جهان باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار