کد خبر: 1031274
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
وزارت خزانه‌داری به عنوان مغز متفکر تحریم علیه کشور‌های دیگر و چند نهاد دولتی امریکا مورد حمله سایبری کم‌سابقه‌ای قرار گرفته؛ حمله‌ای که منابع اطلاعاتی امریکا می‌گویند ماه‌ها است ادامه دارد و آژانس‌های اطلاعاتی امریکا از آن بی‌خبر بوده‌اند. پیچیدگی این حمله که در آخرین ساعات یک شنبه شب خبر آن منتشر شد، به حدی بود که باعث شد شورای امنیت ملی امریکا بلافاصله تشکیل جلسه بدهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت امریکا روز یک شنبه اعلام کرد که هکر‌های خارجی، به شماری از شبکه‌های اصلی دولت از جمله در وزارت خزانه‌داری و بازرگانی نفوذ کرده و به سیستم‌های ایمیل آن‌ها دسترسی پیدا کردند. آژانس امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی امریکا که رئیس آن ماه گذشته با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برکنار شد، نیز هدف این حملات سایبری بوده است. همچنین، وزارت بازرگانی امریکا بدون نام بردن از مرکزی که مورد هدف قرار گرفته، تأیید کرد که به یکی از آژانس‌های این وزارتخانه حمله شد. شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که در پی هک شدن پایگاه وزارت خزانه‌داری، سازمان امنیت اطلاعات امریکا خواستار قطع برق رایانه‌های سازمان‌های فدرال این کشور شد. این حمله سایبری ظاهراً از چندماه قبل شروع شده و تا دیروز هم ادامه داشته است. از جمله در دوره انتخابات امریکا که حساسیت امنیتی دوچندان می‌شود.

روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز با انتشار خبر حمله هکری به وزارت خزانه‌داری امریکا نوشت که می‌توان از این حمله به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و شاید بزرگ‌ترین حملات سایبری طی پنج سال گذشته یاد کرد. این روزنامه با اشاره به نفوذ در سیستم ایمیل وزارت خزانه‌داری و وزارت بازرگانی امریکا نوشت که موارد دیگری از این دست نفوذ، تحت بررسی قرار دارد. انگیزه حمله سایبری به این دو نهاد امریکا همچنان نامشخص است و اطلاعاتی درباره ابعاد خسارات و اطلاعاتی که به سرقت رفته، در دست نیست. جان اولیوت، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در بیانیه‌ای گفت: «دولت ایالات متحده از حملات سایبری آگاه است و ما تمام اقدامات لازم را برای شناسایی و اصلاح موارد احتمالی مرتبط با این وضعیت انجام می‌دهیم.»

چندین ماه جاسوسی جهانی

روزنامه امریکایی واشنگتن پست انگشت اتهام به سمت هکر‌های روسی نشانه گرفت و نوشت: «به گفته افراد مطلع در این زمینه، هکر‌های دولت روسیه در راستای بخشی از یک اقدام جاسوسی جهانی که چندین ماه به طول انجامیده است، به وزارت خزانه‌داری و بازرگانی و سایر سازمان‌های دولتی امریکا نفوذ کرده‌اند.» در گزارش این روزنامه آمده است که افراد آشنا با این نفوذ‌ها که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نام‌شان فاش نشود در این باره گفتند که هکر‌های روسی که با نام‌های مستعار‌ای پی تی ۲۹ (APT۲۹) یا کوزی بِر (Cozy Bear) شناخته می‌شوند، بخشی از سرویس اطلاعات خارجی این کشور هستند و در برخی موارد به سیستم‌های ایمیل نفوذ کرده‌اند. یک گروه مشابه روسی نیز در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، سرور‌های ایمیل وزارت امور خارجه امریکا و کاخ سفید را هک کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که حمله سایبری اخیر، به حدی جدی بود که باعث شد نشست اضطراری شورای امنیت ملی روز شنبه در کاخ سفید برگزار شود.

مسکو: واشنگتن پیشنهاد‌های خود را به یاد آورد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ارتباط حملات سایبری به وزارت خزانه‌داری امریکا به مسکو را بی‌اساس دانست و گفت: «واشنگتن پیشنهاد‌های خود برای همکاری در جهت مبارزه با سرقت الکترونیک را نادیده گرفته است. من بار دیگر، این اتهام‌ها را رد کرده و به شما یادآوری می‌کنم که این ولادیمیر پوتین بود که پیشنهاد همکاری در زمینه امنیت سایبری را به امریکا داد.»‌پسکوف خاطرنشان کرد: «اگر حمله‌ای طی ماه‌های اخیر صورت گرفته باشد و امریکایی‌ها نتوانسته باشند در برابر آن کاری بکنند، احتمالاً بلافاصله و بدون مدرک روسیه را خطاب قرار می‌دهند. ما هیچ ارتباطی با این مسئله نداشته‌ایم.»‌سفارت روسیه در واشنگتن نیز این اتهامات را رد کرد ودر صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ما با یکی دیگر از تلاش‌های بی‌اساس رسانه‌های امریکایی برای مقصر جلوه دادن روسیه در حملات هکر‌ها به نهاد‌های دولتی امریکا مواجه شدیم. مسئولانه اعلام می‌کنیم فعالیت‌های مخرب در فضای اطلاعاتی با اصول سیاست خارجی روسیه، منافع ملی و درک ما از روابط بین کشور‌ها در تضاد است. روسیه عملیات تهاجمی در حوزه سایبری انجام نمی‌دهد.»

حمله سایبری علیه ده‌ها هدف در سرزمین‌های اشغالی

به موازات انتشار اخبار حمله سایبری به امریکا، رسانه‌های صهیونیستی نیز از حمله سایبری گسترده به سرور‌های ده‌ها شرکت حمل و نقل و لجستیکی این رژیم خبر دادند. واردکنندگان تجهیزات نظامی حساس و شرکت‌های لجستیکی و وارداتی هدف اصلی این حمله سایبری بوده‌اند از این رو ممکن است هکر‌ها اطلاعاتی را که برای طرف‌های متخاصم دارای ارزش راهبردی باشد، سرقت کرده باشند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در این مورد نوشت که مهاجمان سه شرکت فعال در زمینه واکسن کووید-۱۹ در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. پایگاه «گلوبز» نیز در این زمینه نوشت که این حمله سایبری از یک کشور خارجی انجام شده است. صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند که تهران در شش حمله سایبری علیه تل‌آویو نقش دارد. شرکت لجستیکی اوریان یکی از اهدافی حمله سایبری است که صهیونیست‌ها، ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده است. طی ماه‌های گذشته، میزان حملات سایبری به سازمان‌ها و شرکت‌های رژیم صهیونیستی، افزایش یافته است. حدود یک ماه قبل نیز برق مناطق وسیعی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین قطع شد که این رژیم، علت آن را حمله سایبری اعلام کرد. چندی قبل نیز حمله سایبری به شرکت صهیونیستی بیمه «شیربیت» به درز اطلاعات شخصی هزاران صهیونیست از جمله برخی مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس منجر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار