کد خبر: 1031132
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
ده‌ها هزار نفر در فرانسه بار دیگر در اعتراض به قانون جامع امنیتی تظاهرات کردند و ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شدند تا بار دیگر مشخص شود ایمانوئل ماکرون اگرچه با شعار‌های مردم‌پسندانه و در میانه ضعف احزاب سنتی به میدان آمد، اما اصرار بر تصویب و اعمال سیاست‌های چالش‌برانگیز ناقض حقوق اساسی مردم از ویژگی‌های دوران ریاست جمهوری اوست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: برای بار چهارم بعدازظهر شنبه در پاریس هزاران نفر برای اعتراض به قانون جامع امنیتی به خیابان‌ها آمدند، آن‌هم در شرایطی که از بیم تکرار حوادث خشونت آمیز هفته قبل‏، حضور نیرو‌های پلیس در پاریس بسیار گسترده بود. به گزارش راشاتودی، انبوهی از جمعیت اعتراض خود را از میدان «دو شاتله» در مرکز شهر آغاز و به سمت میدان «لاریپابلیک» در شمال شرقی پاریس حرکت کردند و صد‌ها نفر در امتداد این مسیر به معترضان پیوستند. معترضان پارچه‌نوشته‌های بزرگی حمل می‌کردند که بر برخی از آن‌ها درج شده بود: قوانین آزادی کشتار را متوقف کنید، اسلام‌هراسی را متوقف کنید. در پلاکارد‌های دیگری هم که معترضان در دست داشتند‏‎، اقدام وزیر کشور در نقض آزادی‌های اساسی به بهانه مبارزه با تروریسم و شیوه عملکرد نیرو‌های پلیس زیر سؤال رفته بود.

ماه گذشته بعد از انتشار ویدوئویی از کتک زدن یک موسیقیدان سیاهپوست به دست افسران پلیس فرانسه، دولت ماکرون، پیش‌نویس لایحه‌ای را معرفی کرد که طبق آن انتشار چهره نیرو‌های امنیتی این کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بهانه محافظت از آن‌ها در مقابل نفرت پراکنی‌های اینترنتی مجازات یک سال حبس یا جریمه ۴۵ هزار یورویی به همراه دارد، این امر انتقادات شدید جناح چپ، روزنامه‌نگاران و سازمان‌های غیردولتی مدافع آزادی را برانگیخت و در پی آن موج دیگری از تظاهرات ضددولتی به راه افتاد تا دولت ماکرون که به کمک کرونا و سرکوب و کشتار معترضان توانسته بود اعتراضات چندین ماهه جلیقه‌زرد‌ها را پشت سر بگذارد، دوباره در معرض موج اعتراضی دیگری قرار بگیرد و این در حالی است که ژست ترامپیستی اسلام‌هراسانه چندی پیش ماکرون در قضیه بازانتشار کاریکاتور‌های توهین به پیامبر اسلام (ص) کمکی به تشویق جریان‌های راستگرا به حمایت از او نکرده است. یکی از معترضان روز شنبه که در این راهپیمایی شرکت داشت‏، گفت این قانون باید برداشته شود‏، زیرا موجب از بین رفتن آزادی می‌شود. یکی دیگر گفت تا زمانی که این قانون لغو نشود‏، هر شنبه وضعیت به همین منوال خواهد بود. ویدئو‌های به اشتراگ گذاشته شده از تظاهرات روز شنبه نشان می‌دهد که درگیری میان نیرو‌های امنیتی و معترضان بسیار شدید و خشونت‌بار بوده است و در چند ویدئو افسران پلیس در حالی دیده می‌شوند که در حال کتک زدن معترضان هستند. در نزدیکی مقصد معترضان در میدان ریپابلیک، پلیس از گاز اشک‌آور و آبپاش برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است، ولی با این‌حال، معترضان در میدان ریپابلیک آتش برپا کرده و با وجود شلیک گلوله‌های دودزا تا اواسط شب به تظاهرات ادامه داده‌اند. منابع وزارت کشور فرانسه، مجموع بازداشت شدگان اعتراضات روز شنبه در پاریس را بیش از ۱۵۰نفر گزارش کردند. البته پاریس تنها شهری نبوده که شاهد اعتراضات علیه سیاست‌های ماکرون بود و در شهر‌های بزرگ دیگر فرانسه از جمله لیل، لیون، بوردو، مارسی، تولوز و استراسبورگ ‏ و مون پلیه‏ معترضان به‌رغم حضور پرشمار نیرو‌های امنیتی به خیابان‏‌ها آمده بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار