کد خبر: 1031097
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
قرارگاه در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سعی کرده است بستر مناسبی برای جذب فارغ‌التحصیلان، نخبگان و آموزش نیرو‌های متخصص، متعهد و باتجربه فراهم نماید و با نگاه به توان درون‌زای کشور، زمینه اشتغالزایی و رشد و پیشرفت استعداد و ظرفیت نیرو‌های داخلی را فراهم کند.
محمدعلی مرادی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تا قبل از انقلاب، مهندسی رزم در نیرو‌های مسلح، بروز و ظهور چندانی نداشت؛ اما با آغاز انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، مهندسی رزم نیرو‌های مسلح، شکل منسجمی یافت و با سیر یک فرآیند تکاملی، دستاورد‌های بی‌شماری را در دوران جنگ و پس از آن برای کشور به دنبال داشت.
با پایان جنگ هشت‌ساله، کشور با انبوهی از خرابی‌ها و ویرانی‌ها در شهر‌های مختلف روبه‎‌رو بود و از سوی دیگر تعداد زیادی ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات عمرانی در حوزه مهندسی رزم سپاه در اختیار بود که می‌توانست التیام‌بخش این زخم عمیق باشد. بی‌توجهی به این مهم، می‌توانست برای کشور خسارت‌های فراوانی به دنبال داشته باشد. تا اینکه در ۲۳ آذرماه سال ۱۳۶۸ بنا به تدبیر و موافقت فرمانده معظم کل قوا و درخواست دولت وقت و بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی مبنی بر مشارکت در امر بازسازی کشور، بخشی از توان مهندسی سپاه تحت عنوان قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیاء (ص) و با به‌کارگیری رده‌های پنج‌گانه سپاه وارد عرصه سازندگی کشور شد تا سپاه بار دیگر و در میدانی جدید به رسالت اصلی خود که حفظ دستاورد‌های نظام و انقلاب بود جامه عمل بپوشاند.
استفاده از این امکانات و بهره‌گیری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس، این فرصت را فراهم می‌ساخت تا علاوه بر بازسازی و عمران کشور، ماشین‌آلات و تجهیزات موجود نیز به‌روز و نوسازی شود و از طرفی باعث امیدآفرینی در جامعه و ایجاد روحیه تحرک و پویایی در کشور گردد.
قرارگاه در ابتدای فعالیت خود به بازسازی کشور به‌ویژه بازسازی مناطق جنگی و اجرای پروژه‌های کوچک و متوسط روی آورد و در دهه دوم حیات خود به حوزه سازندگی و اجرای پروژه‌های عمومی در گرایش‌های مختلف عمرانی و صنعتی وارد شد.
این در شرایطی بود که استکبار جهانی نیز در فکر تغییر جبهه تقابلی خود با ایران بود و با ناامیدی از جنگ مستقیم برای براندازی نظام سعی داشت با دستاویز قراردادن بهانه‌های مختلف و اعمال تحریم‌های گوناگون، جنگ اقتصادی تمام‌عیاری را علیه ملت و کشور آغاز نماید و در یک فرآیند کوتاه‌مدت، تمام شرکت‌ها و پیمانکاران خارجی را وادار به ترک اجرای پروژه‌های زیربنایی می‌کرد تا با این روش مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی را مسدود کرده، ایران را به یک کشور عقب‌مانده، فقیر و ناتوان تبدیل کند و با ایجاد نارضایتی‌های داخلی اهداف خود را دنبال نماید.
از این رو، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با درک این مهم سعی کرد در سومین دهه فعالیت خود با گذر از پروژه‌های عمومی که پیمانکاران زیادی در کشور قادر به انجام آن بودند به سمت ابرپروژه‌هایی که پیش از این در انحصار شرکت‌های خارجی بود حرکت کند و با نگاه به توان درون‌زای کشور و با همت مضاعف و مدیریت جهادی، قدم در مسیر اعتلای نام ایران گذارد و شانه خود را زیر بار سنگین اجرای این پروژه‌ها قرار دهد.

دوره حیات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

مرحله بازسازی: کمک به دولت در امر بازسازی کشور حاصل از خسارت‌های جنگ تحمیلی
مرحله سازندگی: هویت‌سازی و توسعه مسئولیت‌پذیری و کسب جایگاه در صنعت پیمانکاری کشور
مرحله انحصارشکنی: رصد گلوگاه‌های سازندگی و ظرفیت‌سازی با رویکرد تحریم‌شکنی
مرحله الگوآفرینی: طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ و افزایش حضور
قرارگاه به عنوان یک مجموعه تخصصی مجرب و توانمند در گرایش¬های راه و راه¬آهن، تونل و سازه‌های زیرزمینی، سد و بند انحراف، کانال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، معدن و صنایع معدنی، نفت، گاز و پتروشیمی، بنادر و سازه‌های دریایی، ابنیه و پل‌سازی، خطوط انتقال نفت، گاز و آب و نیز گرایش خدمات مشاوره مهندسی، پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
 اجرای فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به عنوان اولین پالایشگاه با مهندسی تمام‌ایرانی
 اجرای فاز ۱۳ رجب و فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی
 اجرای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و با هدف خودکفایی کشور در تولید بنزین و صادرات این محصول راهبردی
 اجرای بیش از ۴۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در نقاط مختلف کشور
 ایجاد ۶ میلیارد لیتر مخزن بتنی و فلزی نفت و فرآورده‌های نفتی و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌ساز راهبردی کشور تا دو برابر
 اجرای ۶۲ سد در کشور با حجمی بالغ بر ۲۵ میلیارد مترمکعب ذخیره آب یعنی ۵۰ درصد کل حجم مخازن آب کشور
 طراحی و اجرای بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در ۱۵ استان کشور
 طراحی و اجرای بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل طویل انتقال آب
 طراحی و اجرای بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی
 طراحی و اجرای ۴۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن
 طراحی و اجرای ۱۶۳ پل و تقاطع غیرهمسطح به طول ۴۰ کیلومتر
 اجرای بیش از ۱۵۰ کیلومتر تونل راه و راه‌آهن
 اجرای ۲۸۰ کیلومتر مترو در شهر‌های مختلف با ۱۵۰ ایستگاه
 اجرای بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در ۹ استان کشور
 اجرای شبکه سراسری فیبر نوری به طول ۲۳ هزار کیلومتر
 اجرای راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به عنوان اولین قطار پرسرعت کشور
 احداث کارخانه مس سونگون و کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه و بافت
 اجرای فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار
 ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما و سکو‌های دریایی
 به زیر کشت بردن ۳۵ هزار هکتار از اراضی نقاط محروم و مرزی
 کمک به مردم کشور در شرایط بحرانی از قبیل زلزله، سیل، برف و...
 اجرای هزاران پروژه محرومیت‌زدایی در شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌ها
 دارا بودن ۱۳ هزار دستگاه تجهیزات و ماشین آلات منحصربه‌فرد عملیاتی و راهبردی؛
 در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوگان لایروبی منطقه با امکان لایروبی ۲.۵ میلیون مترمکعب در ماه
 در اختیار داشتن ناوگان شناوری و بالگردی به منظور پشتیبانی دریایی و هوایی پروژه‌ها
 اشتغال ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در پروژه‌های سراسر کشور با تمرکز بر جذب نیرو‌های بومی در هر منطقه
 تاسیس پژوهشکده سازندگی با هدف «تحقیق و توسعه» و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در شناسایی و رفع گلوگاه‌های اقتصادی کشور
 ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و مراکز علمی با هدف جذب فارغ‌التحصیلان و نخبگان کشور
 سرمایه‌گذاری در ابرپروژه‌های کشور با هدف کمک به دولت در توسعه زیرساخت‌های کشور
 همکاری با ۵ هزار پیمانکار بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها و ایجاد چتر حمایتی برای آن‌ها
 ثبت تجربه و تولید دانش در قالب چاپ بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب و ۲۰۰۰ مقاله داخلی و خارجی
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) هرگز خود را در خلق این حماسه بزرگ تنها ندیده است، زیرا با ۵۰۰۰ پیمانکار کوچک و بزرگ کشور همکاری داشته و همواره چتر حمایتی خود را بر سر آن‌ها گسترده است و سعی کرده تا به ایجاد یک الگوی انقلابی و دینی در جامعه پیمانکاری کشور بپردازد.
ابتکارات نوین و گرانبها در زمینه تأمین کالا، ساخت، مهندسی و راه‌اندازی و ثبت رکورد‌های مختلف در عرصه اجرای پروژه‌های مختلف، نشان از ثبات قدم این قرارگاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است؛ به گونه‌ای که در جهت حمایت از کالای ایرانی امروز بسیاری از قطعات، تجهیزات و لوازم مورد نیاز پروژه‌های مختلف در داخل کشور تأمین می‌شود و بدین صورت علاوه بر «جهش تولید» در کشور، باعث ایجاد بارقه امید در دل صنعتگران، مبتکران و مخترعان این حوزه شده است.
قرارگاه در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سعی کرده است بستر مناسبی برای جذب فارغ‌التحصیلان، نخبگان و آموزش نیرو‌های متخصص، متعهد و باتجربه فراهم نماید و با نگاه به توان درون‌زای کشور، زمینه اشتغالزایی و رشد و پیشرفت استعداد و ظرفیت نیرو‌های داخلی را فراهم کند.
ثمره چنین نگاهی اجرای بیش از ۲۵۰۰ پروژه مهم، تأثیرگذار و نقش‌آفرین عمرانی و صنعتی در گرایش‌های مختلف است که بسیاری از این پروژه‌ها در مناطق صعب‌العبور، مرزی و ناامن با قبول هزینه‌های فراوان و با رعایت مهندسی ارزش اجرا شده که کمتر پیمانکاری، خطر حضور در آن را می‌پذیرد.
امروزه بسیاری از پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از قبیل سد کرخه، پل طبقاتی شهید صدر و تونل نیایش، پل طبیعت، تونل آرش اسفندیار و... نه تنها در داخل کشور بلکه در مسابقات و جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین کارشناسان، ناظران و داوران خارجی قرار می‌گیرند و همگان به تبحر، تخصص و تجربه مهندسان جوان ایرانی در این پروژه‌ها اذعان می‌کنند و این چیزی نیست جز تحقق آرمان امام و رهبری که فرمودند «ما می‌توانیم».

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمود باقری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
0
با سلام ..توانمندی قرارگاه ستودنی آست ..چند طرح ملی سالهاست که در دست بررسی دارم ...چگونه با واحد تحقیق و توسعه و پژوهش قرارگاه ارتباط داشته باشم ..09153......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار