کد خبر: 1030981
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
معاون وزیر راه و شهرسازی دلیل افزایش قیمت مسکن را کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: «در شش ماهه گذشته گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن، تهران با قیمت هر مترمربع ۲۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان و ارزان‌ترین کهگیلویه و بویر احمد با متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.»
سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  از مرداد امسال وزارت راه و شهرسازی (دفتر اقتصاد مسکن) تاکنون گزارش تحولات بازار مسکن (قیمت مسکن) را به دلیل اینکه این آمار چندان با واقعیت‌ها همخوانی نداشته و باعث بروز اتفاقات هیجانی می‌شود، منتشر نکرده است. براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی در آبان امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱/ ۲۷ میلیون تومان بود. مطابق آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی آن را اعلام کرد، متوسط قیمت در شهر تهران ۸/ ۲۷ میلیون بوده که محمودزاده دلیل تفاوت آمار را نوع ویرایش اطلاعات اعلام کرد.

به فاصله پنج ماه پس از دستور عدم انتشار گزارش قیمت مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه طی نشستی خبری از تحولات بازار مسکن به فرمت جدید رونمایی کرد. محمود محمودزاده ابتدا با اشاره به تغییر رویکرد در معرفی اقتصاد بازار مسکن اظهار کرد: «از مرداد امسال وزارت راه و شهرسازی به دلیل تکمیل اطلاعات درخصوص متوسط قیمت بازار مسکن، اطلاعات ماهانه شهر تهران را منتشر نکرد. طی دو ماه ساختار جدیدی پیاده‌سازی شد که نتایج آن را اعلام می‌کنیم.» وی ادامه داد: «ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی، وزارت راه و مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، حاصل از معاملات کد رهگیری بود. این در حالی بود که فقط متوسط قیمت تهران در این گزارش‌ها استخراج می‌شد. بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم ثبت همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استان‌ها را داشته باشیم.» وی با بیان اینکه ساختار جدید برای متوسط قیمت مسکن تمام مراکز استان‌هاست، گفت: «مقایسه متوسط قیمت مسکن در ایران و برخی شهر‌ها در سایر کشورها، یکی دیگر از شقوق مختلف ساختار جدید است.» معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم با انتشار آمار بازار مسکن به یک ادبیات مشترک برسیم، افزود: «قبلاً یک قیمت پایه برای شهر تهران منتشر می‌شد که یک اثر ذهنی تورمی را برای سراسر کشور رقم می‌زد. این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در ۲۶ استان زیر ۱۰ میلیون تومان. ۹ استان زیر ۵ میلیون تومان، سه استان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و فقط تهران بالاتر از ۲۰ میلیون تومان متوسط قیمت است.» محمودزاده با اشاره به بررسی سهم مسکن در ارزش افزوده گفت: «اوج این عدد به هشت می‌رسد که مربوط به سال ۹۱ است؛ در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هم مجدداً شاهد رشد ارزش افزوده در بخش مسکن بوده‌ایم.» وی با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال‌های بعد این روند کند شد، اظهار کرد: «با توجه به اقدامات انجام شده، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن از سال ۸۹ تاکنون هستیم.»

سود ۱۵۹ درصدی مسکن در سال ۹۶

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: «بازدهی (سود) مسکن در سال ۹۶ با ۱۵۹ درصد بالاترین رقم را داشته‌ایم، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز به ترتیب بازدهی ۶۵ و ۶۰ درصد بوده است. متوسط سهم مسکن در هزینه خانوار‌های شهری در سال ۹۸ بالاترین عدد حدود ۳۶ درصد بوده است.»

قیمت مسکن در ۲۵ استان میانگین کمتر از ۱۰میلیون تومان

به گزارش فارس، محمودزاده در تشریح اطلاعات بازار مسکن در کشور افزود: «در حال حاضر در ۲۵ استان قیمت مسکن زیر ۱۰میلیون تومان و همچنین در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵میلیون تومان است. تنها در دو شهر تهران و اهواز متوسط قیمت مسکن بالای ۲۰میلیون تومان برآورد شده که در تهران متوسط قیمت مسکن در آبان‌ماه متری ۲۷میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در اهواز متری ۲۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.» وی با بیان اینکه در سال ۹۸ هزینه خانوار در بخش مسکن ۳۶ درصد درآمد متوسط دهک‌ها بود، گفت: «مقایسه رشد قیمت مسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ از متری یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال افزایش یافته است. سال جاری نیز شاهد رونق معاملات بوده‌ایم.»

تهران و خوزستان در صدر جدول میانگین قیمت مسکن

به گفته این مقام مسئول، گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن، تهران با قیمت هر مترمربع ۲۷میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین، کهگیلویه و بویر احمد با متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در شهرهایی، چون خوزستان برابر متری ۵/ ۲۳ میلیون تومان، فارس متری ۱۱میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، اصفهان متری ۱۱میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ایلام متری ۴میلیون تومان، بیرجند متری ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، بجنورد متری ۴میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان، کرمانشاه متری ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و اراک و زنجان نیز بالاتر از ۱۰میلیون تومان بوده است. متوسط قیمت مسکن در سایر مراکز استان‌ها زیر متری ۱۰میلیون تومان بوده است. وی متوسط قیمت مسکن در کل کشور را متری ۱۵میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: «علت بالا بودن قیمت متوسط مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید مسکن بوده است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گران‌قیمتی در بخش مسکن نبوده است.»

بازار مسکن به بازار سرمایه‌ای تبدیل شده است

محمودزاده در مورد مقایسه قیمت مسکن در تهران با قیمت دلار گفت: «در سال ۸۷ بالاترین قیمت مسکن به دلار در تهران در ۱۵سال اخیر رخ داد، به گونه‌ای که متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در سال مزبور ۲ هزار و ۲۴۴ دلار است، در حالی که در آبان امسال متوسط یک مترمربع مسکن در پایتخت با محاسبه هر دلار ۲۵هزار تومان، حدود هزار و ۵۱ دلار برآورد شده که ۵۰درصد قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ است.» محمودزاده با بیان اینکه قیمت مسکن در ایران با ترکیه و مصر تقریباً برابر است، گفت: «این در حالی است که درآمد سرانه ایرانی‌ها نسبت به مصر و لبنان بالاتر و از ترکیه پایین‌تر است.» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی علت کاهش ارزش مسکن در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته را کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: «از آنجا که دلار مبنای ثابتی در دنیا و تراز ثابت بین‌المللی محسوب می‌شود، مبنای مقایسه قرار گرفت. ضمن اینکه رشد نقدینگی نیز در افزایش قیمت مسکن تأثیر داشت.» وی ادامه داد: «علت تأثیر رشد نقدینگی در قیمت مسکن این است که بازار ملک اعم از مسکن، ساختمان و زمین، یکی از پایدارترین منابع حبس سرمایه‌گذاری است.»

۷۰ درصد از پروانه‌های صادر شده به انتهای سازوکار تولید مسکن منتج می‌شود

محمودزاده درباره مقایسه قیمت مسکن با سایر بازار‌های موازی گفت: «از سال ۸۸ تا ۹۸ متوسط سالانه رشد ارزش بازار سهام ۵۱ درصد، بازار سکه ۴۳ درصد، بازار ارز ۳۶درصد و بازار مسکن ۲۶درصد بوده که نشان‌دهنده کم‌بازده بودن بازار مسکن نسبت به سایر بازار‌های موازی است.»

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروانه‌های ساختمانی صادره اظهار داشت: «تا قبل از سال ۹۸ به طور متوسط سالانه ۳۲۰ هزار پروانه صادر می‌شد، اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره به ۳۹۰ هزار فقره افزایش یافت، اما اینکه از هر پروانه چه تعداد واحد مسکونی تولید می‌شود، آماری نداریم و آخرین آمار ما مربوط به سال ۹۷ است؛ گزارش‌های مربوطه را وزارت کشور منتشر می‌کند. همچنین آنچه در تعداد پروانه‌های ساختمانی مهم‌تر است، تعداد پایان کار‌های صادره است، چون حدود ۷۰ درصد پروانه‌های صادره به صدور پایان کار ساختمان منجر می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار