کد خبر: 1030960
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
بیشترین سهم آلودگی هوا در کلانشهرها، ناشی از تردد و سوخت ناقص وسایل نقلیه موتوری است. در تهران بیشتر از ۸۰ درصد آلاینده‌های گازی و حدود۶۰ درصد ذرات معلق در هوا ریشه در فعالیت خودرو‌ها دارد که این امر نشان می‌دهد عامل اصلی آلودگی هوای تهران وسایل نقلیه هستند. نبود خودرو‌های استاندارد و تولید خودرو‌هایی که در کمتر از دو سال از استاندارد خارج می‌شوند، عاملی است که به آلودگی هوا دامن می‌زند.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده‌است در ایران شاهد آن هستیم که خودرو‌های تولیدی پس از دو سال فعالیت، شرایط استاندارد اولیه خود را از دست می‌دهند و آلایندگی آن افزایش می‌یابد.

شاهد این سخن آن است که بار‌ها مسئولان ستاد‌های مراکز معاینه فنی اعلام کرده‌اند برخی خودرو‌های تولید‌شده حتی در اولین سال تولید هم نمی‌توانند گواهی معاینه فنی دریافت کنند. در ضمن برخی خودرو‌های تولید داخل حتی در کمتر از صد کیلومتر مسافت طی شده به دلیل نواقص موجود زمینگیر می‌شوند که بار‌ها شاهد این خبر‌ها در شبکه‌های مجازی بوده‌ایم.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی تأکید کرده‌است که در ایران شاهد هستیم خودرو تولیدی پس از دو، سه سال فعالیت، شرایط استانداردی اولیه خود را از دست می‌دهد و آلایندگی آن افزایش می‌یابد. به گفته وی ۶۰ درصد خودرو‌هایی که عمر کمتر از چهار سال دارند، در آزمون معاینه فنی مردود شده‌اند، این نشان می‌دهد که یک مشکلی در خودرو وجود دارد که آلایندگی آن افزایش یافته‌است و کیفیت اولیه خود را ندارد و همین امر منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود. استاندارد نبودن خودرو‌های تولیدی در کشور با وجود سال‌ها تولید و مونتاژ انواع خودرو همچنان ادامه دارد که این امر علاوه بر افزایش آلودگی هوا، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری هم بر جا می‌گذارد. استاندارد نبودن قطعات خودرو از یکسو و سازگار نبودن خودروی تولیدی با شرایط اقلیمی کشور بر میزان آلودگی و خسارت‌های زیست‌محیطی افزوده‌است.

ایران بالاترین رتبه کشور‌های دارای این منابع گازی است، اما همچنان وسایل نقلیه تولید داخل با پایه بنزینی‌سوز ساخته می‌شوند. این وسایل در کمتر از دو یا سه سال خود به منابع تشدید آلودگی تبدیل می‌شوند. مدیریت بخش تولید خودرو در ایران همواره کیفیت را فدای کمیت کرده‌است که این موضوع هم خسارت‌های زیست‌محیطی و جانی و مالی بیشتری را بر کشور و مردم تحمیل کرده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار