کد خبر: 1030877
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
زهرا ابراهیمی گفت: با بررسی تأثیرات مخرب فردی و اجتماعی سقط جنین گفت: نفوذ فرهنگ غربی در بطن زندگی مردم در قالب اومانیسم از ریشه های افزایش این معضل اجتماعی است.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، زهرا ابراهیمی مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت و گویی با بیان اینکه در نظام ارزشی اسلام سقط جنین یکی از مصادیق ظلم محسوب می‌شود، اظهار داشت: اکثر افرادی که تن به این گناه می‌دهند نسبت به عوارض مادی و معنوی آن غافل‌اند؛ بر این اساس تبیین این عوارض می‌تواند در کاهش این معضل اجتماعی مؤثر باشد.

وی افزود: در جریان سقط، جنین را به شکل عمدی از رحم مادر خارج می‌کنند و از این طریق، حق حیات را از او می‌گیرند، در حالی که جنین از ابتدای انعقاد نطفه به لطف پروردگار، از حق زندگی برخوردار می‌شود.

کارشناس اخلاق و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از خانم‌ها ممکن است شرایط لازم جسمی و روحی را برای بارداری و فرزندآوری نداشته باشند اما به طور ناخواسته باردار شوند و همین عدم آمادگی منجر می‌شود تا تصمیم به انجام این عمل بگیرند، تاکید کرد: بر این اساس توجه دادن زنان جوان نسبت به کسب آمادگی همه جانبه قبل از بارداری و اهتمام بر این مسئله می‌تواند در کم شدن آمار نگران کننده کنونی اثرگذار باشد.

وعده پروردگار بر تأمین روزی فرزندان / «از بیم تنگدستی فرزندان خود را نکُشید»

وی با اشاره به اینکه گاهی ریشه این مسئله ترس از شرایط اقتصادی است، گفت: حالی که اگر نگرش والدین نسبت به رزق و روزی فرزندان تغییر کند و حقیقتاً خداوند را رزاق خود و فرزندانشان بدانند هرگز دستان خویش را به چنین گناهی آلوده نخواهند کرد؛ چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «از بیم تنگدستی فرزندان خود را نکُشید؛ ماییم که به آن‌ها و شما روزی می‌‏بخشیم، آری کشتن آنان همواره خطایی بزرگ است».

ابر اهیمی تاکید کرد: برخی افراد نیز از حیث اقتصادی دلیلی برای سقط نمی‌بینند اما خود را در امر تربیت فرزند ناتوان دیده و ترس از آینده فرزند، آنها را وادار به این گناه می‌کند؛ در حالی که اگر والدین توجه کنند که تربیت فرزند در سایه تعلیمات آنها شکل خواهد گرفت و از این طریق به تقویت اخلاق نیک در وجود خود مبادرت ورزند، طبیعتاً در امر تربیت فرزند نیز با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

ترس زوجین از برخوردهای نادرست اطرافیان

کارشناس اخلاق و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه گاهی ترس زوجین از برخورد نادرست اطرافیان با امری که عرف نیست اما از لحاظ شرعی مشکلی ندارد ممکن است آنها را به انجام این گناه تشویق کند، تصریح کرد: در نگاه دین بارداری پس از جاری شدن خطبه عقد برخلاف دیدگاه نادرست عموم، ناپسند نیست و بر این اساس آگاهی دادن به دختران و پسران در کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج می‌تواند تا حدودی بر تغییر این روند مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این در این شرایط اطرافیان اعم از خانواده و آشنایان باید حامی زن باشند و از این حیث به او اطمینان دهند؛ وقتی انسان دیگران را به عنوان حامی عاطفی و روحی و مادی کنار خود ببیند، رغبتش به انجام گناه کمتر خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه گاهی ترس از آبرو افراد را به سمت انجام این گناه متقاعد می‌کند، ابراز داشت: قطعاً افرادی که در ایجاد وضعیت آشفته ازدواج برای جوانان مقصرند در این گناه شریک و سهیم خواهند بود؛ چه آنها که با تجمل گرایی و ازدواج‌های پرهزینه راه را بر ازدواج‌های آسان می‌بندند و چه مسئولانی که شرایط شغل و کار و وضعیت مطلوب اقتصادی را برای جوانان فراهم نکرده‌اند همه و همه در انجام این گناه شریک خواهند بود.

توجه به پوسته و ظاهر دین و بی پروایی در سقط جنین

وی از دیگر علت‌ها در سقط، بی توجهی به امور دینی در بین مردم دانست و گفت: در واقع توجه به پوسته و ظاهر دین منجر می‌شود که افراد در شرایط بحرانی نتوانند آنگونه که شایسته یک انسان معتقد است خود را نشان دهند؛ دینداری در شرایطی که همه چیز بر وفق مراد است کار سختی نیست بلکه دینداری زمانی محک می‌خورد که انسان در شرایط سخت واقع شود و راه فرار از این شرایط سخت، تنها تکیه کردن بر خداوند و توکل بر او و نگرفتن حق حیات از یک موجود زنده است.

کارشناس اخلاق و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از دیگر ریشه‌های افزایش سقط می‌توان به نفوذ فرهنگ غربی در بطن زندگی مردم برشمرد و بیان داشت: جهان‌بینی غربی مبتنی بر اومانیسم یا انسان‌گرایی است و همین بینش، راحت طلبی، تمامیت خواهی، توجه به زیبایی‌های ظاهری، کم رنگ شدن قداست مادرانه و در یک کلام خودخواهی را تبلیغ می‌کند و بر این اساس برخی از افراد با تاسی به جهان‌بینی غربی به سقط جنین اقدام می‌کنند.

انباشت احساسات منفی در وجود زن بعد از و ایجاد مشکلات روحی

وی با بیان اینکه ایجاد احساسات منفی در وجود زن بعد از سقط و انباشت این احساسات منفی می‌تواند منجر به مشکلات روحی شود، تاکید کرد: به‌هرحال این زن به عنوان مادر، علقه‌ای فطری و طبیعی به جنین خود دارد و حتی اگر خودخواسته دست به چنین اقدامی بزند باز هم نمی‌توان احساسات مادرانه او را نادیده گرفت؛ بر این اساس بعد از سقط دچار سرگردانی احساسات خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: علاوه بر این، احساس گناه و عذاب وجدان باعث می‌شود تا روند معمولی زندگی زن به خطر بیافتد و چه بسا این حالات در روابط او با همسرش و دیگران نیز آثار منفی به جای بگذارد به نوعی که حتی اضطراب ناشی از سقط می‌تواند برای بارداری‌های بعدی هم خطرناک باشد.

وی گفت: در برخی از موارد نیز بعد از سقط جنین شاهد درگیری‌ها و تنش‌های متعدد بین زن و مرد هستیم چرا که خشونت حاصل از این سقط ممکن است زن و مرد را به جان یکدیگر بیاندازد و هر کدام برای فرار از عذاب وجدان تقصیر را بر گردن دیگری بیندازد و این چنین کانون خانواده و تربیت سایر فرزندان متزلزل شود.

زنده به گور کردن مدرن در قالب نفوذ فرهنگ غرب

کارشناس اخلاق و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه سقط جنین را شاید بتوان زنده به گور کردن مدرن نامید، گفت: کسانی که به سقط جنین اقدام می‌کنند موجبات از بین بردن برکت الهی را در زندگی خویش فراهم می‌کنند و چه بسا وجود آن کودک همراه با خیر و برکت فراوانی بوده اما والدین این برکات را از خویشتن دریغ می‌نمایند.

وی با اشاره به اینکه بنابراین باید دقت کرد که اگر چه عمل سقط در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌گیرد ولی گاهی عوارض آن تا پایان عمر گریبانگیر خانواده‌ها خواهد شد، تصریح کرد: برخی افراد فکر می‌کنند اگر دیه این گناه را پرداخت کنند از عوارضش نیز در امان خواهند ماند در حالی که موضوع پرداخت دیه فقط افراد را از حیث فقهی بریء‌الذمه می‌کند اما اثرات آن گناه ممکن است تا مدت‌ها و حتی برای همیشه باقی بماند، بر این اساس باید مردم را نسبت به عمق این فاجعه و عوارض اجتماعی و فردی آن با روش‌های مختلف آگاه کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر