کد خبر: 1030835
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
بخشش صحرا برای خرید عادی‌سازی با تل آویو
مراکش هم به جمع سه‌کشور عربی پیوست که روابط خود را با رژیم‌صهونیستی عادی می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که در هفته‌های آخر حضور در کاخ سفید می‌کوشد به هرقیمتی عادی‌سازی عرب‌ها با تل آویو را پیش ببرد، در ازای عادی‌سازی مراکش، حاکمیت آن بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست در خصوص وضعیت صحرا رأی صادر کند. سازمان ملل بر اساس رأی مشورتی دیوان لاهه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مراکش را تأیید کرده ولی آن را مستلزم حاکمیت و سیطره قانونی مراکش نمی‌داند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پای سند الحاق یک سرزمین دیگر را هم امضا کرد تا عادی‌سازی اعراب با رژیم صهیونیستی پا بگیرد. ترامپ روز پنج‌شنبه در توئیتر نوشت: «امروز بیانیه‌ای را امضا کردم که حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت می‌شناسد. پیشنهاد خودمختاری جدی، معتبر و واقع‌گرایانه مغرب تنها مبنای یک راه حل عادلانه و پایدار برای پایداری صلح و رفاه است!» او نوشته است: امروز دستیابی به موفقیت تاریخی دیگر! دو دوست بزرگ ما اسرائیل و پادشاهی مغرب با روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند، دستیابی به موفقیت بزرگ برای صلح در خاورمیانه! رئیس‌جمهور امریکا به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را اینطور توجیه کرده است: «مغرب، ایالات متحده را در سال‌۱۷۷۷ به رسمیت شناخت. به این ترتیب مناسب است که ما حاکمیت آن‌ها را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسیم.» با این حکم ترامپ، مراکش هم به جمع سه کشور عربی یعنی امارات، بحرین و سودان پیوست که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند. البته مراکش تا سال‌۲۰۰۰ مناسبات نصفه نیمه‌ای با رژیم صهیونیستی داشت، ولی در این سال، سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش رژیم صهیونیستی باعث شد که این مناسبات نیم بند هم قطع شود. حالا قرار است مراکش سفارت‌های خود را در تل‌آویو باز کند و رژیم صهیونیستی هم سفارت‌هایش را در رباط باز کند و خطوط هوایی هم میان آن‌ها برقرار شود. مغرب روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تماس‌های رسمی و روابط دیپلماتیک خود با رژیم‌صهیونیستی را در سریع‌ترین زمان ممکن از سر خواهد گرفت، ولی وزیر خارجه مراکش هم مانند سه کشور دیگر که مناسبات با تل آویو را عادی کرده‌اند، گفته که کاری که مراکش انجام داده عادی‌سازی نیست. «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب به اسپوتنیک گفت: «مغرب تا سال ۲۰۰۲، دفتر ارتباط [با رژیم‌صهیونیستی]را داشته و برخی از تصمیم‌ها که مستلزم تماس مجدد با اسرائیل است، به منزله عادی‌سازی نیست.» او حتی این را هم تکذیب کرد که به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط امریکا، در ازای از سرگیری روابط با رژیم‌صهیونیستی بوده باشد. این وزیر مغربی در پایان گفت که «مغرب و اسرائیل از دهه‌۹۰ با یکدیگر رابطه داشته‌اند. «اِلی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی هم فاش کرده که رباط و تل‌آویو طی سال گذشته چند بار در آستانه اعلام توافق سازش بوده‌اند، اما این رئیس‌جمهور امریکا بود که زمان اعلام آن را تعیین کرد.

این مسلمانی و عروبت نیست

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به عادی‌سازی روابط رباط با تل آویو گفته که رژیم صهیونیستی از مسئله عادی‌سازی برای افزایش سیاست خصمانه خود علیه ملت فلسطینی بهره‌برداری می‌کند. جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز در واکنش به این اقدام خیانتکارانه مغرب بر لزوم تمرکز تلاش‌های ملی برای مقابله با این خیانت‌ها و حمایت از حقوق و اهداف ملت‌های عرب و در رأس آن‌ها فلسطین تأکید کرد. همچنین محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در توئیتر نوشت: «هر کشوری که ادعای مسلمان و عرب بودن دارد، هیچ توجیهی برای برقراری هر گونه روابطی با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.» عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در واکنش به تصمیم مراکش گفته است: «از این اقدام مهم قدردانی می‌کنم و آن را در راستای تحقق هر چه بیشتر ثبات و همکاری منطقه‌ای می‌دانم.» این واکنش السیسی خشم کاربران عرب‌زبان شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت؛ به نحوی که هشتگ «عادی‌سازی روابط، خیانت است» ترند شد. یک کاربر به نام «امیره» به این ادعای السیسی واکنش نشان داد و گفت: «از چه زمانی، ثبات در منطقه از طریق عادی‌سازی با صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد؟» وی در ادامه توئیت خود خطاب به السیسی گفت: «رئیس‌جمهور... نمی‌بینی که [صهیونیست‌ها]پس از هر اقدام عادی‌سازی، چه کاری با فلسطین می‌کنند؟... آیا امریکا خلیفه مسلمانان شده است؟». «علوان ابوالبکری» یک کاربر دیگر خطاب به رئیس‌جمهور مصر گفت: «اگر دیدی که شاخه‌ای خم شده است... بدان که اصل [درخت]مرغوب نیست... السیسی... عادی‌سازی خیانت است.»

جبهه پولیساریو: تغییر موضع نمی‌دهیم

سازمان ملل که حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت نشناخته، اعلام کرد موضعش درباره منطقه صحرای غربی با وجود اعلام حاکمیت مراکش بر این منطقه تغییری نکرده و به قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت پایبند است. به گزارش روسیا الیوم، استیفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری اعلام کرد، موضع گوترش درباره صحرای غربی تغییری نکرده و معتقد است امکان دستیابی به راه حلی براساس قطعنامه‌های شورای امنیت وجود دارد. «عبدالقادر طالب عمر» سفیر پولیساریو مستقر در الجزایر هم تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را فاقد مشروعیت دانسته و گفته که ترامپ هیچ مالکیتی بر صحرای غربی ندارد تا بخواهد آن را به کشوری اعطا کند و این اقدام وی مغایر با تمام قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. وی سخنان ترامپ را یکجانبه و شخصی دانست و گفت: این مسئله هیچ تغییری در خواست ملت صحرا [برای دستیابی به استقلال]ایجاد نخواهد کرد. صحرای غربی منطقه‌ای است در جنوب کشور مغرب که از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال‌۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار