کد خبر: 1030758
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
رئیس سابق شورای مشاوران اقتصادی دولت آمریکا هشدار داد
گولزبی، از مشاوران ارشد رئیس جمهوری سابق آمریکا هشدار داد، موج سوم شیوع کرونا، اقتصاد آمریکا را وارد دوران رکود مضاعف خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آستن گولزبی، استاد دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه بوثِ شیکاگو و رئیس سابق شورای مشاوران اقتصادی دولت باراک اوباما گفت: اگر شیوع کرونا کنترل نشود، با رکود مضاعف رو به رو خواهیم شد.

گولزبی در گفتگو با سی ان بی سی گفت: امیدوارم اعضای کنگره اعم از سنا و مجلس نمایندگان، و تحلیلگرانی که وضع اقتصاد را می‌بینند، بدانند که این ویروس است که حکم می‌راند. فکر می‌کنم رئیس جمهور منتخب اهمیت آن را درک می‌کند. شرایط خوبی نیست، چون ویروس دارد از کنترل خارج می‌شود و سومین اوج شیوع کرونا در کشور از دو بار قبلی که شیوع این بیماری در کشور به اوج رسید، بیشتر است؛ بنابراین من واقعاً نگرانم تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ اقتصاد آمریکا به رکود مضاعف بازگردد یا دست کم به نحو چشمگیری دچار رکود شود.

وی افزود: رئیس جمهور ترامپ چند هفته پیش گفت اگر در انتخابات شکست بخورد، کشور با رکود رو به رو خواهد شد و بازار بورس سقوط خواهد کرد. نگرانی من از اینست که حرفی که او در آن زمان زد، پیش بینی نبود و بیشتر یک تهدید بود؛ (تهدیدی مبنی بر اینکه) اگر عصبانی شود، اقداماتی اتخاذ خواهد کرد که اقتصاد را تضعیف خواهد کرد و اوضاع را برای فردی که جانشین وی می‌شود، دشوار خواهد کرد. تا همین حالا کمی شاهد بروز این امر در بسته نجات اقتصادی چند تریلیون دلاری اولیه بوده اید.

وی افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در آن بسته به بانک مرکزی اختصاص یافته بود و بانک مرکزی قرار بود از این پول برای وام دادن (به کسب و کار‌های کوچک و متوسط) استفاده کند. اما دیدید که دولت ترامپ از طریق وزیر خزانه داری اعلام کرد قصد دارد این وجوه را پس بگیرد و برای هیچ چیز دیگری هم آن صرف نکند، فقط برای اینکه استفاده هر فرد دیگری را از وجوهی که تازه تصویب شده است، دشوار کند؛ بنابراین همچنان باید دید انتقال قدرت به دولت بعدی با چه سهولتی صورت خواهد گرفت.

۱۰ برابر شدن نرخ بیکاری
آستن گولزبی در ادامه تصریح کرد: به همه در اینجا هشدار می‌دهم که هر دو رکود بزرگ اقتصادی قبلی آمریکا در سال‌های ۱۹۳۲ و ۲۰۰۸ که با بحران مالی همراه بود، درست در دوره انتقال قدرت از یک دولت به دولت بعدی بسیار بدتر شد، دقیقاً به این خاطر که اوضاع از کنترل خارج می‌شود، و افرادی که مسئول هستند می‌خواهند کارشان را تمام کنند و بروند، و نمی‌خواهند برای بهبود اوضاع برای مسئولان بعد از خود هیچ تلاشی کنند. پس این چیزی است که ما باید شاهد آن باشیم. البته امیدوارم این اتفاق نیفتد و واکسن (کرونا) باعث تقویت عملکرد ما شود، و شاید آن‌ها بتوانند بر سر بسته حمایتی برای جلوگیری از تبدیل این وضعیت به خسارت و آسیبی دائمی توافق کنند.

این کارشناس مطرح آمریکایی پیشتر به سی ان ان گفته بود؛ شیوع ویروس کرونا در آمریکا که اکنون این کشور را درصدر مبتلایان به این ویروس در جهان قرار داده است، شمار بیکاران دراین کشور را به طور بی سابقه‌ای طی یک هفته با جهش سریع ۱۰ برابری مواجه ساخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار