کد خبر: 1030693
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
دکتر غلامرضا شریعتی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بازی‌های اروپا در برجام از منظر همدلی با ایران نیست. چراکه آنان اعتبار خود را از دست داده اند و جهان در دوران شکلگیری مجدد یکجانبه گرایی ترامپسم، شاهد بی اعتبار شدن و تحقیر شدن اروپا بود!

نومحافطه کاران جمهوری خواه با لجاجت بر سر یکجانبه گرایی ماهیت ابلیسی خود را عینیت بخشیدند و از همین منظر باید گفت که دغدغه ترامپ فقط یک چیز بود؛ "چرا من با ایران به توافق نرسم و عکس یادگاری نگیرم؟ "

‌ترامپ بیشترین بهره را از تصاویر یادگاری با رهبر کره شمالی برد و البته ایران توافق دوجانبه با امریکا را به چنددلیل نمیپذیرد و البته توافقات چندجانبه هم شکنندگی‌های خاص خودش را دارد!

‌بهرحال تعارض اصلی برسر چیست؟ یکجانبه گرایی نومحافظه کاران آمریکایی که همچون گنگستر، مدعی قائم به خود بودن همه امور بین المللی هستند و نگاه دوم؛ چندجانبه گرایی!

اروپا در زمین ترامپ بی ارزش و تحقیر شد و خطر رشد راست افراطی در آینده اروپا، میتواند بساط سیاستمداران امروزی اروپا را برچیند و بازتولید راست افراطی در اروپا بنظر میرسد که ارتباط نسبتا مستقیمی با تحولات خاورمیانه هم خواهد داشت!

‌ایران، بزرگترین هدیه را بجهان تقدیم نموده است! 《ثبات و امنیت》منهای هیاهوی رسانه‌های فیک و بنگاه‌های رسانه‌ای تابع اپوزیسیون، باید گفت که افزایش و تشدید بحران مهاجرت از خاورمیانه به اروپا و افزایش تعارضات داخلی جامعه اروپایی و ناهمگونی بستر‌های فرهنگی و ساختار‌های اجتماعی، نقش مستقیمی با ایران و خاورمیانه‌ای ارام و باثبات دارد!

‌نمونه بسیار تعیین کننده دیگر، سطح مبارزه ایران با سوداگران مواد مخدر و تعداد قابل توجه شهدای ایرانی مبارزه با مواد مخدر است که اگر نقش ساختاری ایران کمرنگ بشود و یا توان مبارزه با سوداگران کاهش یابد، قطعا اروپا متضرر جدی این فرایند خواهد بود و اروپا نباید فراموش کند که ایران جدیترین سد مبارزه و مواجه با ترانزیت مواد مخدر است؛ و نکته بسیار مهمتر انکه نقش بی بدیل ایران در مواجه با تروریسم، هیچ آلترناتیوی ندارد!

‌تحرکات تروریست‌ها در اروپا برای اقدام تروریستی دران کشورها، تاکنون شکل گسترده‌ای از اقدام سازمان یافته و تشکیلاتی بخود نگرفته و صرفا برای ارسال نیرو به مناطق جنگی، از تشکیلات شان در اروپا استفاده نموده اند، اما اروپا بهتر از هرکس دیگری میداند که آن‌ها بیش از آمریکایی‌ها متضرر جریان‌های تروریستی، خواهند بود و نقش بی‌بدیل ایران در مبارزه با اشکال مختلف تروریسم، بی جایگزین است!

‌بهرحال پیوند اروپا و درهمتنیدگی روابط و تحولات در عصر ما، ایجاب میکند که اروپا در روند تصمیم‌سازی‌های بین المللی با دقت بیشتری عمل میکرده و البته بازنمایی ظرفیت‌های ایران در حوزه "اقتدار ساختاری" و تاثیرگذاری بلندمدت بر تحولات فرامنطقه ای، میتواند تایرات جدی‌تری بر روند‌های تصمیمگیری بگذارد.
 
 دبیر فراکسیون دیپلماسی بین المللی مجلس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار