کد خبر: 1030660
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
پس از اجرای طرح برق امید این بار نوبت به آب و گاز رسید و آنطور که رئیس‌جمهور اعلام کرده مشترکانی که در مصرف برق مراعات کنند تا پایان سال جاری و سال آینده ۳۰درصد پول برق پرداخت نمی‌کنند و در گاز و آب نیز از محاسبه اول دی، مشترکان کم‌مصرف طبق چارچوب اعلامی، مبلغی پرداخت نمی‌کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و تشویق مشترکان به کاهش مصرف وارد مرحله اجرا شد و آنطور که وزیر نیرو اعلام کرد با اجرای این طرح ۱۲ درصد از تعداد مشترکان پر مصرف کاهش یافته‌است. همین مسئله موجب شد تا دولت به فکر اجرای این طرح در بخش گاز و آب نیز باشد و به نظر می‌رسد که کلید اجرای آب و گاز مجانی نیز زده شده‌است.

وزیر نیرو در گزارشی به هیئت دولت اعلام کرد که مصرف برق در آبان امسال نسبت به آبان پارسال کاهش یافته و شمار خانوار‌های کم مصرف ۵ /۳ درصد افزوده شده‌است و آن‌هایی که پرمصرف بودند میزان مصرف خود را حدود ۱۳ درصد کاهش داده‌اند. از این رو رئیس‌جمهور با اعلام اینکه مشترکانی که در مصرف برق مراعات کنند تا پایان سال جاری و سال آینده ۳۰درصد پول برق پرداخت نمی‌کنند، افزود: در گاز و آب نیز از محاسبه اول دی، مشترکین کم‌مصرف طبق چارچوب اعلامی، مبلغی پرداخت نمی‌کنند. در این‌باره محمد عسگری - سخنگوی شرکت ملی گاز - با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف و توجه به این موضوع به ایسنا گفت: یکی از روش‌های شرکت ملی گاز برای کاهش مصرف استفاده از ابزار‌های تشویقی است که اجرای آن نیازمند به کارگیری سازوکار‌هایی است. وی با تأکید بر اینکه باید برای اجرای این طرح ابتدا بررسی‌های لازم برای دسته‌بندی مشترکان صورت گیرد، تصریح کرد: پس از تصویب این طرح اطلاع‌رسانی کامل در این حوزه انجام می‌شد.

این طرح در تاریخ مقرر اجرایی می‌شود

قاسم تقی‌زاده خامسی - معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - نیز ضمن مهم شمردن اهمیت مدیریت مصرف و توجه به این مسئله به ایسنا گفت: مقدمات اجرای این طرح در وزارت نیرو انجام شده‌است و آماده اجرای این طرح در تاریخ مقرر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تجربه وزارت نیرو در برق نشان داد که می‌توان نتایج مثبتی را از ابزار‌های تشویقی اخذ کرد، تصریح کرد: با توجه به شرایط ایران و وضعیت منابع آبی از انجام طرح‌هایی که موجب کاهش مصرف می‌شود، استقبال می‌کنیم. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه برای اجرای این طرح نیازمند برنامه‌ریزی و ارائه دستورالعمل‌هایی هستیم که اکنون در حال تدوین هستند، گفت: پس از مشخص شدن نحوه اجرا و پروتکل‌های آن این طرح استارت خواهد خورد و امیدواریم نتایج خوبی را به دست آوریم.

جزئیات اجرای این طرح چیست؟

به موجب این مصوبه جلسه روز چهارشنبه هیئت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور، مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور متناسب با میزان مصرف به سه گروه: (خوش مصرف)، (پر مصرف) و (بد‌مصرف) طبقه‌بندی شده و برای هر دسته از این مشترکان به تناسب، سیاست‌های حمایتی، تشویقی یا بازدارنده اجرا می‌شود.

بر این اساس، وزارت نیرو مجاز است صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده را با تخفیف صددرصد محاسبه نماید. این تخفیف صرفاٌ شامل سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی می‌شود و واحد‌های خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردائم نظیر باغ ویلا‌ها و خانه باغ‌ها مشمول این تخفیف نیستند. آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییر نخواهد کرد. درباره مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی‌مصرف، متعاقباً تصمیم دولت اعلام خواهد شد. دولت همچنین وزارت نیرو (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) را موظف کرد ضمن اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی، مشترکان پر مصرف را نسبت به استفاده از وسایل کاهنده مصرف با هدف اصلاح رفتار و کاهش مصارف غیرضرور ترغیب نماید.

دولت همچنین با هدف بهینه‌سازی مصرف گاز و تشویق مشترکان کم‌مصرف، تصمیماتی را اتخاذ کرد. به موجب این تصمیم، وزارت نفت مکلف شد گاز بهای مشترکین خانگی کم مصرف با الگوی مصرف تعیین‌شده را از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ رایگان منظور نماید. این حکم شامل گاز بها و تمامی هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) بوده و صرفاٌ سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری مشمول آن هستند و سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیر دائم نظیر باغ ویلاها، مشمول این حکم نمی‌باشند.

گاز بها و کلیه هزینه‌های مرتبط با آن (شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) برای مشترکان خانگی پر مصرف متعاقباً اعلام خواهد شد. نرخ گاز مشترکان خانگی که میزان مصرف ماهانه آن‌ها بیش از الگوی تعیین‌شده برای مشترکان کم‌مصرف و کمتر از الگوی تعیین‌شده برای مشترکان پرمصرف باشد، بدون تغییر باقی می‌ماند.

همچنین به مشترکان خانگی پر مصرف (با میزان مصرف بیش از الگوی تعیین شده برای آنها) فرصت داده می‌شود از طریق روش‌هایی نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند که می‌توان به اجرای اقدامات بهینه‌سازی مصرف که به صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می‌شود و مشارکت در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده اشاره کرد. به نظر می‌رسد که اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند ابزاری برای کاهش مصرف و به نوعی فرهنگ‌سازی در جامعه باشد، از طرفی با توجه به اینکه ایران کشوری پر مصرف در حوزه انرژی و آب است کارشناسان بر این باورند که ابزار‌های تشویقی می‌تواند راهگشا باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار