کد خبر: 1030649
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
هر چند آهنگ ابتلا و فوتی‌های کرونا کند شده‌است، اما ویروس تاجدار همچنان در تاخت و تاز است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۰ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۴۷ نفر از آن‌ها بستری شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «تور واکسن کرونا»، تور تازه‌ای است که برخی آژانس‌های گردشگری بر سر راه متقاضیان سفر و صد البته متقاضیان واکسن کرونا پهن کرده‌اند! طی یکی دو روز اخیر تبلیغات یک آژانس گردشگری برای تور واکسن کرونا به استانبول بین کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ توری که علاوه بر خدمات گردشگری معمول برای مسافرانش تزریق واکسن کرونا را هم در نظر گرفته و به همین دلیل هزینه این تور تا شش برابر هزینه معمول است، اما به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تبلیغاتی نظیر تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا جعلی است؛ چراکه کشور‌های مختلف در حال رایزنی برای خرید و تأمین واکسن کووید۱۹ از مسیر‌های مختلف هستند. از سوی دیگر واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی حتی در بازه زمانی یک‌ساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشور‌ها در تزریق واکسن اولویت‌بندی خواهند داشت و اتباع خودشان در اولویتند. در کنار این اخبار جعلی، اما خبر موفقیت کشورمان در دستیابی به واکسن کرونا آن هم با تأییدیه سازمان بهداشت جهانی برای مراحل آزمایشگاهی واکسن ایرانی، خبری امیدوار‌کننده است. در همین زمینه معاون کل وزارت بهداشت وعده داده تا بهار سال آینده واکسن کووید ۱۹ برای مردم قابل‌دسترس خواهد شد. گویا رئیس‌جمهور هم دستور خرید واکسن کرونا را صادر کرده‌است.

هر چند آهنگ ابتلا و فوتی‌های کرونا کند شده‌است، اما ویروس تاجدار همچنان در تاخت و تاز است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۰ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۴۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید. در همین زمان، ۲۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر رسید. ۷۶۵ هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران هم بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۷۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۶ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

وعده دسترسی همه مردم به واکسن کرونا در بهار ۱۴۰۰

در دنیا هم تعداد مبتلایان به کرونا به ۶۸ میلیون نفر رسید. حالا همه کشور‌های جهان به دنبال تهیه واکسن کرونا هستند و واکسن‌های تولیدی برخی کشور‌ها هم موفقیت‌هایی به‌دست آورده‌است. ایران هم از مدت‌ها قبل در کنار تلاش برای تولید واکسن وطنی و کسب موفقیت‌هایی در این زمینه، به دنبال راه‌هایی برای خرید واکسن خارجی کروناست و رئیس‌جمهور دستور داده تا واکسن کرونای خارجی خریداری شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا اینگونه توضیح داد: «یکی از واکسن‌ها مجوز‌های لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت کرده‌است و تا اواخر دی ماه دو، سه مورد دیگر از واکسن‌ها نیز این مجوز‌ها را دریافت می‌کنند و با آزمایش روی نمونه انسانی، اثربخشی آن مورد تأیید قرار خواهد گرفت.»

به گفته وی همزمان با روند طی شدن این واکسن‌ها، خط تولید واکسن کرونا نیز راه‌اندازی می‌شود و بر اساس معیار‌های بالینی تأثیر آن به اثبات خواهد رسید تا روند تولید آن نیز در اقدامات بعدی قرار بگیرد. حریرچی تأکید کرد: «وعده ما این است که تا بهار سال آینده، واکسن کووید ۱۹ برای مردم قابل دسترس خواهد شد.»

واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن تا نیمه اسفند ۹۹

حریرچی با اشاره به واردات و خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن تا نیمه اسفند ۹۹ از کشور‌های خارجی افزود: «ما از ماه‌ها پیش تهیه واکسن کرونا را از طریق COVAX که کنسرسیومی مشترک با ایده سازمان بهداشت جهانی است، آغاز کرده‌ایم و در عین حال از رابطه مستقیم با کشور‌های خارجی تولید کنند برای خرید مستقیم و تولید مشترک ایران و کشور دوم را در دستور کار خود داریم.»

به گفته معاون کل وزارت بهداشت با وجود اینکه دارو در لیست تحریم‌ها نیست، اما برای انتقال ارز و خرید دارو با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

معاون وزارت بهداشت با اشاره به رقابت واکسن کرونای ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی تصریح کرد: «ما تکنولوژی‌های مختلفی را برای کشف واکسن کووید ۱۹ پیش‌رو داریم اعم از MRNA، استفاده از ویروس ضعیف شده و ویروس منتقل شده ژنتیکی از یک ویروس دیگر. هر کدام از این واکسن‌ها اثربخشی بسیاری خواهند داشت.»

مهر تأیید سازمان جهانی بهداشت بر واکسن کرونای ایرانی

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص واکسن در دنیا گفت: «در حال حاضر واکسن دو، سه شرکت معتبر در مرحله بهره‌برداری است، یکی واکسن آکسفورد و یکی مادرنا که بهداشت جهانی هم آن‌ها را تأیید کرده، واکسن‌های روسی و چینی هم هنوز تأیید نشده، در کشور ما هم تولید واکسن با ویروس کشته شده که شاید متداول‌ترین نوع آن است خوشبختانه وارد مراحل انسانی می‌شود و ما به این سمت می‌رویم که در سه تا چهار ماه آینده به مرحله تولید برسیم و به امید خدا در سال ۱۴۰۰ واکسن ایرانی را خواهیم داشت، واکسن ما از کلیه مراحل درخواست واکسن تا مرحله بهره‌برداری مرحله به مرحله توسط سازمان بهداشت جهانی نظارت‌شده و خوشبختانه این سازمان مراحل تولید و مرحله آزمایشگاهی را تأیید کرده است.»

به گفته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ۵۶ داوطلب زن و مرد سالم بین گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال و بدون هیچ‌گونه بیماری برای آزمایش انسانی تزریق واکسن کرونا انتخاب می‌شوند.
محرز با تأکید براینکه داوطلبان دریافت واکسن ایرانی کرونا به مدت دو هفته توسط سه پزشک متخصص و تیم همراه‌کننده تحت معاینه و مراقبت‌های ویژه هستند، خاطر نشان کرد: «قبل از آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی از داوطلبان رضایتنامه دریافت می‌شود آن‌ها بیمه بوده و در صورت احتمال فوت یا بیماری به خانواده آن‌ها دیه و غرامت پرداخت می‌شود.

«تور‌جعلی» برای «تور کردن» گردشگر!

با داغ شدن خبر تزریق واکسن در برخی کشور‌های دنیا، در یکی دو روز گذشته تبلیغات تور واکسن کرونا در فضای مجازی داغ شد. این تور با ادعای تزریق واکسن کرونا برای مسافرانش، مبلغی حدود شش برابر یک تور عادی را برای به قول خودش «سفر و سلامتی» تعیین کرده بود. اما انگار این تبلیغات جعلی از آب در آمده‌است!
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تبلیغاتی نظیر تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا را جعلی دانست و گفت: «چنین تور‌هایی وجود ندارد و طبق معمول، سوءاستفاده شیادان از نیاز مردم است.»

به گفته وی کشور‌های مختلف در حال رایزنی برای خرید و تأمین واکسن کووید۱۹ از مسیر‌های مختلف هستند. از طرفی واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی حتی در بازه زمانی یک‌ساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشور‌ها در تزریق واکسن اولویت‌بندی خواهند داشت.
جهانپور ادامه داد: «در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشور‌های دیگر، عموماً امکان تزریق واکسن نمی‌تواند داشته باشد، مضافاً اینکه واکسن برای ایمن‌سازی قبل سفر است، نه بعد سفر. بنابراین چنین تبلیغاتی، فرصت‌طلبی شیادان است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار