کد خبر: 1030387
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
عربستان حریم هوایی خود را به روی قطری‌ها باز می‌کند. همزمان، وزیر امور خارجه سعودی‌ها نیز از تلاش‌های کویت برای پایان دادن به بحران رابطه کشور‌های عربی خلیج فارس تقدیر کرد. این اقدامات به تعبیر روزنامه لبنانی، تلاش ریاض برای تشکیل جبهه‌ای واحد علیه ایران به میانجیگری واشنگتن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که طی سه سال گذشته هیچ یک از ۱۳ شرط سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با قطر از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس محقق نشده، ریاض برای بهبود روابط در واپسین روز‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به دوحه چراغ سبز نشان داده است، به طوری که حاضر شده در ازای صرف‌نظر کردن قطر از شکایت هایش در دادگاه‌های بین‌المللی، حریم هوایی خود را به روی قطر باز کند. همچنین فیصل بن فرحان آل‌سعود در توئیتر به حمایت‌های کویت پرداخت و نوشت: «به تلاش‌های دولت برادر کویت برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره بحران خلیج [فارس]به دید تقدیر نگاه و از تلاش‌های امریکا در این ارتباط تشکر می‌کنیم.» به موازات این موضع‌گیری و در شرایطی که اخباری از میانجیگری امریکا برای آشتی میان ریاض و دوحه بیش از پیش مطرح شده است، فیصل بن فرحان روز یک شنبه در دیداری در ریاض با دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه امریکا و تیموتی لیندر کینگ، دستیار معاون وزیر خارجه امریکا دیدار و درباره طیفی از مسائل منطقه با آن‌ها رایزنی کرد.

اتحاد کشور‌های عربی با تل‌آویو

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت که به موازات میانجیگری کویت و فشار‌های امریکا برای پایان دادن به بحران کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با قطر، عربستان سعودی یک رویکرد عادی را در پیش گرفته است و فیصل بن فرحان گفته است که ریاض و واشنگتن از این اقدام استقبال می‌کنند چرا که در صورت اتحاد کشور‌های عربی منطقه با همراهی اسرائیل، جبهه‌ای یکپارچه در مقابله با ایران شکل می‌گیرد که سدی محکم برابر هر اقدامی است که در مخالفت با فشارحداکثری علیه ایران باشد. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به سکوت امارات و مصر، آمده است که به نظر می‌رسد ریاض به تنهایی برای حل اختلافات با قطر تلاش می‌کند؛ بنابراین عربستان به دنبال حل اختلافات میان کشور‌های عربی است، چرا که از یک جهت دولت امریکا آن‌ها را تحت فشار قرار داده است و از جنبه‌ای دیگر به دنبال یکپارچه کردن کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای تعامل با سیاست‌های دولت جدید امریکا به ویژه در رابطه با ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار