کد خبر: 1030383
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
طرح راهبردی مجلس خواب «ترامپیسم اروپا» را آشفته کرد
ظاهرالامر کشور‌های اروپایی دم از استقلال از امریکا در برجام می‌زنند زده‌اند، اما نگاه اجمالی به رفتار و اظهارات مخصوصاً سه اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران نشان می‌دهد که آن‌ها به عنوان سپر ماشین تحریم‌های امریکا عمل کرده‌اند و ماکرون، جانسون و مرکل هر کدام ترامپی برای خود هستند. حالا هم پاریس، لندن و برلین در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تأسیسات نطنز مغایر با توافق هسته‌ای است، بدون اینکه اشاره‌ای به عهدشکنی خودشان در برجام کنند که خسارت‌های عظیمی به اقتصاد و سلامت ایرانیان زده است. تأمل برانگیزتر از همه اینکه سه دولت اروپایی از دولت ایران خواسته‌اند برای حفظ فضای دیپلماسی، مصوبه مجلس را اجرا نکند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز دو شنبه آلمان، فرانسه و انگلیس وقاحت را به اوج رساندند و با صدور بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی رسمی دولت فرانسه منتشر شد «اعلام اخیر ایران را مبنی بر اینکه در نظر دارد یک زنجیره جدید از سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تأسیسات نطنز نصب کند»، مغایر با توافق هسته‌ای و بسیار نگران‌کننده خواندند. فرانسه، انگلیس و آلمان همچنین اعلام کردند که عمیقاً نگران مصوبه اخیر مجلس ایران هستند که در صورت اجرا موجب گسترش برنامه هسته‌ای ایران و محدود شدن دسترسی‌های نظارتی بر برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود. در بیانیه اروپایی ادعا شده است که دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بی‌وقفه تلاش کرده‌اند و این توافقنامه دستاورد مهمی در جهت پیش گرفتن روند دیپلماسی چندجانبه و ساختار منع اشاعه در سطح جهان محسوب می‌شود.

اروپایی‌ها افزوده‌اند: ما با این هدف بر سر برجام مذاکره کردیم که این توافقنامه بی‌شک می‌تواند به ایجاد اطمینان یافتن از ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و همچنین به صلح و امنیت بین‌المللی کمک کند. این توافقنامه در حال حاضر بهترین و تنها راه برای نظارت و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

در این بیانیه به مصوبه اخیر مجلس ایران هم اشاره شده است: ما (اروپایی‌ها) در ارتباط با قانونی که اخیراً در پارلمان ایران تصویب شد، به شدت نگران مصوبه اخیر پارلمان ایران هستیم که در صورت اجرایی شدن، برنامه هسته‌ای ایران را به طور قابل توجهی گسترش می‌دهد و دسترسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای نظارت محدود می‌کند. این اقدامات با تعهدات هسته‌ای گسترده‌تر ایران و برجام سازگار نیست.

اروپایی‌ها با لحنی تأمل‌برانگیز از دولت ایران خواسته‌اند بین مصوبه مجلس ایران و حفظ آنچه که فضای دیپلماسی می‌خوانند، یکی را انتخاب کند: اگر ایران در ارتباط با حفظ فضای دیپلماسی جدی است، نباید این اقدامات را اجرایی کند. چنین اقدامی تلاش مشترک ما برای حفظ برجام را به خطر می‌اندازد و می‌تواند فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی را در ارتباط با دولت امریکا در معرض خطر قرار دهد. بازگشت به برجام برای ایران نیز مفید خواهد بود.

در نهایت تنظیم‌کنندگان این بیانیه دوباره به دوگانه تقلبی بایدن و ترامپ متشبث شده‌اند و نوشته‌اند: ما در چارچوب برجام به موضوع عدم پایبندی ایران خواهیم پرداخت. ما از اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب امریکا درباره برجام و یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک برای رفع نگرانی‌های گسترده‌تر مرتبط با ایران استقبال می‌کنیم. این به نفع همه ماست. این بیانیه بعد از اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مطرح شد که صحبت از لزوم گسترش برجام به موضوعات موشکی و منطقه‌ای کرده است.

واکنش ایران به آلمان

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان هایکو ماس که از لزوم گسترش برجام سخن گفته بود، تأکید کرد: ایران درباره مصالح ملی خود مذاکره نمی‌کند و آنچه با فشار حداکثری امریکا به دست نیامد با فشار اروپا هم به دست نمی‌آید.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر ضرورت کنار گذاشتن برنامه موشکی ایران در حالی که خودشان به تعهدات عمل نکرده‌اند، گفت: در خصوص برجام موضع جمهوری اسلامی ایران، مشخص بوده است. برجام امضا شده، در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده، لذا همه آن‌هایی که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند، می‌دانند که الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ نه با این نکات تغییر می‌کند و نه ایران مذاکره می‌کند.

وی افزود: امیدواریم اروپا وظایف خود را بشناسد. در برجام یکی از طرف‌هایی که باید به تعهدات عمل کند اروپا بوده است، حتی در سال‌هایی که امریکا از برجام خارج نشده بود هم به تعهدات عمل نمی‌کردند. خطیب‌زاده ادامه داد: ایران درباره مصالح ملی خود مذاکره نمی‌کند. ایران به حقوق و مسئولیت‌های خود آشناست و آنچه با فشار حداکثری امریکا به دست نیامد با اروپا هم به دست نمی‌آید. وی در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های ظریف مبنی بر اینکه امریکا و اروپا می‌توانند به تعهدات خود برگردند و در این صورت ایران به تعهدات قبلی بر می‌گردد نیز گفت: مصوبه مجلس هنوز قانون نشده و دارد مراحل قانونی را طی می‌کند؛ دولت و وزارت خارجه نظرات خود را گفته‌اند. مایل بودیم نظرات ما لحاظ شود، البته مجلس مستقل است و هر وقت مراحل قانونی این مصوبه طی شود، دولت و سازمان انرژی اتمی آن را اجرا می‌کنند. خطیب‌زاده ادامه داد: در مصوبه فعلی مجلس و مصوبه‌های قبلی گفته شده که گام‌های کاهش تعهدات ایران مشروط بوده است و اگر آن‌ها تعهدات خود را انجام دهند، طبیعی است ما هم ذیل برجام تعهدات‌مان را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: از دولت منتخب امریکا شنیده می‌شود که مایل هستند به تعهدات خود برگردند و روش خود را اصلاح و تروریسم اقتصادی را متوقف کنند. امیدواریم اروپا هم به تعهدات خود برگردد، در این صورت ما هم به برجام برمی‌گردیم و احتیاجی به چانه‌زنی دوباره نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار