کد خبر: 1030377
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
فریدون حسن
معروف است که می‌گویند دفاع خوب بهترین حمله است. وقتی خوب بلد باشید دفاع کنید، می‌توانید به موقع با اطمینان از پشت سر خود حمله انجام دهید و گلزنی هم کنید، اما وقتی دفاع خوب نداشته باشید هر چقدر هم قدرت تهاجمی بالایی داشته باشید باز هم ضربه‌پذیرید و باید دست به عصا حرکت کنید.

خبری که دیروز در خبرگزاری‌ها منتشر شد، خبر خوشحال‌کننده‌ای بود. خبری که نشان داد اگر راه درست را در پیش بگیریم و خوب از خودمان دفاع کنیم، می‌توانیم مقابل زیاده‌خواهی‌های معاندین کشورمان بایستیم. همان‌ها که امروز عرصه ورزش را میدانی برای ضربه زدن به ایران انتخاب کرده‌اند و به بهانه‌های واهی سعی در تعلیق ورزش و ورزشکاران ایران دارند.

دیروز خبر رسید که دفاع بی‌نظیر و دیپلماسی قوی فدراسیون شطرنج کشورمان در برابر سیاسی‌کاری‌های انگلستان و کانادا نتیجه داده و فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) بحث تعلیق شطرنج ایران را منتفی اعلام کرده است. این اتفاقی است که سال‌هاست منتظر وقوع آن بودیم. سال‌هاست که می‌گوییم می‌شود با دیپلماسی درست حرفمان را به کرسی بنشانیم و می‌توانیم با دفاع منطقی و محکم کاری کنیم که حق ورزش و ورزشکارانمان ضایع نشود. انگلیسی‌ها با همراهی کانادا سعی داشتند شطرنج ایران را به‌دلیل عدم رویارویی با نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی تعلیق کنند، اما دفاع خوب نماینده ایران در مجمع جهانی باعث شد دیگر کشور‌ها نیز همصدا با ایران طرح این دو کشور را رد کنند و در نهایت کار به سود ایران تمام شد.

جالب اینکه ایران حرف خود را با استفاده از همان راهی که آن‌ها برای محکومیت ما در پیش گرفته بودند به کرسی نشاند. انگلستان و کانادا برای تعلیق ایران بهانه‌ای به نام منشور المپیک را دست‌آویز خود قرار داده بودند، اما نماینده کشورمان با اثبات اینکه ایران به نهضت و منشور المپیک پایبند است و تمامی موارد آن را رعایت می‌کند، آن‌ها را به سیاسی‌کاری متهم کرد. مسئله‌ای که نه نماینده انگلستان و نه نماینده کانادا هیچ پاسخی برای آن نداشتند. داستان شطرنج به خیر و خوشی برای ورزش کشورمان تمام شد و ایران توانست با دفاع درست و منطقی و بهره‌گیری از دیپلماسی قوی از خطر تعلیق بگذرد و انگلستان، کانادا و فدراسیون جهانی را مات کند، اما این داستان هنوز برای ورزش کشورمان ادامه دارد. هنوز جودوی ایران با این مشکل دست به گریبان است و همچنان خطر وجود دارد، اما فدراسیون شطرنج ثابت کرد که اگر بخواهیم می‌توانیم کاری کنیم که حتی مقابل برنامه‌ریزی‌های قوی معاندین ایران هم پیروز شویم. ورزش ایران پیش از قضیه شطرنج در بحث کشتی هم موفق شد با رایزنی درست کاری کند که مشکل تا حد زیادی برطرف شود و خطری رشته اول ورزش کشور را تهدید نکند. پس می‌توان برای بقیه رشته‌ها هم با چنین تدبیری پیش رفت و موفق بود، البته به شرط آنکه بخواهیم و برای موفقیت برنامه داشته باشیم.

هرچند که این ماجرا در رشته جودو ابعاد پیچیده‌تری دارد و برخی وطن‌فروشان نیز همصدا با معاندان خارجی در تلاش برای محکومیت ایران هستند، اما با این حال به نظر می‌رسد اتخاذ یک تاکتیک درست و دیپلماسی قوی می‌تواند ابزاری برای دفاع خوب از جودوی ایران و بعد از آن حمله برای رفع تعلیق ناجوانمردانه‌ای که این روز‌ها جودو با آن روبه‌روست، باشد. فراموش نکنیم که تلاش‌های نایجل شورت انگلیسی در شطرنج برای تعلیق ایران دست‌کمی از سیاست‌ها و حرکات ویزر در جودو نداشت و بدون تردید همانطور که شطرنج ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشتاز جهان معرفی شده در جودو هم ایران یک کشور تأثیرگذار است. بنابراین لزوم یک دفاع خوب از جودو امروز بیشتر از هر زمان دیگر احساس می‌شود، آن هم در روز‌هایی که ثابت کردیم اگر بخواهیم می‌توانیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار