کد خبر: 1030373
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
مرغدار مرغ را به افرادی که وزارت صمت معرفی کرده، تحویل داده است، اما ۲۹‌درصد افت زده‌اند، در‌حالی‌که افت معمولی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد است. مشخص نیست پول مرغدار را چه زمانی می‌دهند و تضمینی در این زمینه داده نمی‌شود. هنوز برخی مرغداران پول مرغی را که ۱۳سال پیش (سال ۸۶) به برخی کشتارگاه‌ها داده‌اند، نگـرفته‌اند
بهناز قاسمی

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: حال و روز بازار مرغ و وعده‌های محقق نشده مسئولان به مرغداران و مردم موجب ادامه تشکیل صف‌های طویل در میادین میوه و تره‌بار و میدان بهمن تهران شده است. در این آشفته بازاری که وزارت صمت و کشاورزی به راه انداختند، هم تولیدکننده ناراضی است و هم مصرف‌کننده. اکنون بیش از ۱۰ روز است که قیمت مرغ به ۳۵ هزار تومان رسیده و کسانی که توان خرید مرغ گران را ندارند، باید ساعت‌ها در صف خرید مرغ ۲۰ هزار تومانی بمانند تا شاید موفق به خرید شوند. بازار تخلفات واحد‌های صنفی و قطعه کردن مرغ برای گرانفروشی نیز رونق دارد، اما نکته حائز اهمیت، فعالیت مافیایی است که واسطه‌ها در میدان بهمن پایتخت به راه انداختند و در سایه نبود نظارت مسئولان مانع از کاهش قیمت مرغ می‌شوند.
تا مهر امسال ساز و کاری برای تحویل مرغ مرغداران مشخص نبود، اما از این تاریخ ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ کرد مرغدارانی که از وزارت جهاد‌کشاورزی نهاده دریافت کرده‌اند، بر‌اساس درصد نهاده باید گوشت مرغ تحویل دهند و سازمان جهاد‌کشاورزی تهران فهرست ۵۲ واحد مرغداری را در اختیار سازمان صمت قرار داد تا در ازای درصد نهاده تحویل گرفته شده، مرغ به قیمت مصوب در اختیار شبکه توزیع (میادین میوه و تره بار شهرداری‌ها) قرار دهند.


رئیس سازمان صمت استان تهران با تأکید بر عدم همکاری مرغداران در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: مرغداران باید مرغ خود را به نمایندگان کشتارگاه‌ها که در میدان بهمن مستقر هستند، تحویل دهند و سازمان میادین میوه و تره‌بار مکلف شده است مرغ را از مرغداران تحویل بگیرد، اما این سازمان می‌گوید زمانی که به مرغدار مراجعه می‌کنیم، مرغدار مرغ را تحویل نمی‌دهد. این در حالی است که مرغدار باید مرغ زنده را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه بفروشد و کشتارگاه پس از کشتار، گوشت مرغ را در اختیار غرفه‌های سازمان میادین یا اعضای صنف مرغ فروشان قرار می‌دهد تا با قیمت ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند. یدالله صادقی افزود: در این میادین حواله‌هایی زیر نظر بازرسان سازمان صمت استان تهران صادر می‌شود و مرغ‌فروش‌ها گوشت مرغ را بر این اساس تحویل می‌گیرند و توزیع می‌کنند و روندی غیر از این وجود ندارد.


سازمان صمت استان تهران که تلاش می‌کند وزارت جهاد را مسئول گرانی مرغ معرفی کند، می‌گوید مرغداری‌های استان تهران به سازمان صمت مرغ تحویل نمی‌دهند و این سازمان از گیلان، مازندران و سمنان مرغ مورد‌نیاز پایتخت را تأمین می‌کند. این در حالی است که اگر هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ گرم به عمده‌فروشی‌ها در تهران تحویل داده شود، مرغ با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان دست مردم می‌رسد و دیگر نیازی به تشکیل صف‌های طویل نخواهد بود. اما مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد معتقد است که در بحث تنظیم بازار، توزیع و عرضه وزارت صمت مشکلات بسیاری دارد. براساس مصوبه آبان امسال وزارت جهادکشاورزی روزانه بیش از ۶۰۰ تن گوشت مرغ در میادین بهمن و پیروزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کند، اما بنا به دلایل نامعلوم در شبکه توزیع پایتخت، مرغ ارزان به دست مردم نمی‌رسد.


غلامرضا ملک‌نیا که در گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، افزود‌: «نظارت بر میادین میوه و تره‌بار برعهده وزارت صمت است و اگر مسئولیتی بر عهده وزارت جهادکشاورزی در این زمینه گذاشته می‌شود، ایجاد ساز و کار‌های آن زمان بر است، اما ما آمادگی داریم گوشت مرغ را با قیمت مصوب در عمده‌فروشی‌ها در اختیار وزارت صمت قرار دهیم.»


شبکه توزیع برای مرغداران مشخص نیست


همچنین نادر عاشقی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران نیز در این برنامه اظهار داشت: «شبکه توزیع برای مرغداران مشخص نیست و زمانی که می‌خواهیم مرغ را عرضه کنیم، ما را به جا‌های دیگری که تضمینی برای پرداخت پول مرغ ما وجود ندارد، می‌فرستند.» وی افزود: «مرغدار پس از رسیدن رشد مرغ به مرحله نهایی ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت می‌تواند مرغ را نگه دارد و مجبور است آن را بفروشد.»


عاشقی با بیان اینکه تصمیم‌گیرندگان پشت میز با مشکلات و مسائل ما آشنا نیستند، گفت: «مرغدار مرغ را به افرادی که وزارت صمت معرفی کرده، تحویل داده است، اما ۲۹ درصد افت زده‌اند، در‌حالی‌که افت معمولی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد است. مشخص نیست پول مرغدار را چه زمانی می‌دهند و تضمینی در این زمینه داده نمی‌شود.»


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران تصریح کرد: «هنوز برخی مرغداران پول مرغی را که ۱۳سال پیش (سال ۸۶) به برخی کشتارگاه‌ها داده‌اند، نگرفته‌اند. فهرستی که وزارت صمت در دماوند به مرغداران داده است که مرغدار‌ها مرغ خود را به اسامی این لیست تحویل دهند، در میدان بهمن غرفه دارند و کشتارگاه ندارند.»


وی گفت: «در میدان بهمن دلال می‌گوید مرغدار، مرغ را بکشد و ما آن را تحویل می‌گیریم و زمانی که فروختیم پول مرغ را به مرغدار می‌دهیم.»


همچنین پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز در این برنامه افزود: «وزارت صمت مرغدار‌ها را بین چند تصمیم‌گیرنده گرفتار کرده و تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار بدون حضور حتی یک تولید‌کننده مرغ گوشتی است.»


دبیرکانون مرغداران گوشتی کشور خطاب به وزارت صمت گفت: «کدام ساز و کار را تعریف و به مرغدار ابلاغ کرده‌اید که چگونه مرغ خود را تحویل دهد. هیچ تشکل مرغداری در جلسات ستاد تنظیم بازار حضور نداشته است و تصمیمی نیز به آن‌ها ابلاغ نشده و مرغداران نمی‌دانند ناظر چه کسی است.»


فروغی تصریح کرد: «۳۰ تا ۴۰ درصد به مرغدار نهاده می‌دهند، اما می‌گویند مرغدار باید همه مرغش را به ما تحویل بدهد. چرا در ازای ۳۰ تا ۴۰درصد نهاده، همه هستی مرغدار را می‌برید و آن را نابود می‌کنید؟»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار