کد خبر: 1030246
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
پس‌لرزه‌های سیاسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا و روی کار آمدن جو بایدن، در سرزمین‌های اشغالی زودتر از مناطق دیگر نمایان شد و همانگونه که بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیستی به عمیق شدن شکاف‌های سیاسی در کابینه این رژیم اذعان کرده، برگزاری انتخابات جدید و انحلال کنست قطعی است. انتخابات زودهنگامی که چهارمین دور آن در کمتر از دو سال بوده و کماکان بی‌ثباتی سیاسی در داخل این رژیم را تداوم می‌بخشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که تنها هشت ماه از تشکیل کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی می‌گذرد، دو حزب اصلی نتوانسته‌اند اختلافات خود را حل کنند. بعد از افزایش اختلافات درون کابینه و رأی مقدماتی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به انحلال، بنی‌گانتس، وزیر جنگ این رژیم روز یک شنبه در سخنانی برگزاری چهارمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی دو سال اخیر را امری حتمی دانست. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، گانتس با متهم کردن بنیامین نتانیاهو، به ترجیح دادن منافع خود به منافع تل‌آویو، گفت: «اختلافات دوجانبه به قدری زیاد است که برگزاری انتخابات و انحلال کنست را قطعی کرده است.» گانتس با بیان اینکه نتانیاهو در عرض شش ماه، تمام اعتماد عمومی به خودش را از دست داده، گفت: «دلیل اینکه ما به سمت انتخابات می‌رویم، این است که او با ترجیح دادن منافع خود به منافع همگانی، انتخاب کرد ما را به آن نقطه برساند. اسرائیل به انتخابات نیاز ندارد، اما نتانیاهو هیچ چیزی را جلو نبرده است.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به دروغگویی و فریبکاری نتانیاهو، اظهار داشت که بودجه سال ۲۰۲۰ را به تنهایی تصویب نمی‌کند و باید بودجه سال ۲۰۲۱ نیز در آن مشمول شود. گانتس دلیل این کار خود و نقشه نتانیاهو را اینگونه توضیح داد: «اگر بودجه ۲۰۲۱ تصویب شود، نتانیاهو دیگر نمی‌تواند از زیر توافق نخست‌وزیری چرخشی فرار کند و در ماه نوامبر سال آینده باید این پست را تحویل دهد.»

تداوم اختلاف نظر حزب آبی‌وسفید با حزب لیکود بر سر لایحه بودجه، باعث شده نتانیاهو به فکر منحل کردن کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام بیفتد. حزب لیکود بودجه‌ای یک ساله و با فراگیری کمتری را پیشنهاد داده، اما حزب آبی‌وسفید تأکید می‌کند لایحه بودجه باید دو ساله و مطابق با توافقات کابینه تنظیم شود. از سوی دیگر، ریست دوره‌ای نخست‌وزیری که قرار بود یک سال باشد و گانتس و نتانیاهو مشترکاً آن را برعهده بگیرند، محل اختلاف است و آنگونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، نتانیاهو حاضر نیست با پایان دوره یک‌ساله خود آن را به گانتس تحویل دهد. به همین منظور، حزب آبی- سفید به رهبری گانتس تلاش می‌کند قبل از پایان دوره نتانیاهو با برگزاری انتخابات چهارم بتواند اکثریت آرای پارلمان را کسب کرده و کابینه مستقلی تشکیل دهد. اما نتایج سه دور انتخابات قبلی نشان داد که هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت را از آن خود کنند و همین مسئله سبب شده بی‌ثباتی سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی تداوم داشته باشد.

شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنار اختلافات عمیق با رهبران سایر احزاب، از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست هم تحت فشار است و موج اعتراضات به سیاست‌های او برای چندمین هفته متوالی ادامه دارد. روزنامه یدیعوت آحارونوت از برگزاری اعتراضات در قدس اشغالی برای بیست و چهارمین هفته متوالی علیه نتانیاهو خبر و گزارش داد در این اعتراضات، یک معترض ۸۰ ساله کشته و ۲۰ تن دیگر بازداشت شدند. این روزنامه نوشت که یک معترض در شهر کیریات اونو پس از آنکه از سوی اتومبیلی که توسط یک دختر ۲۰ ساله هدایت می‌شد، مورد اصابت قرار گرفت و کشته شد. پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: بازرسان در پلیس اسرائیل در حال بررسی شرایط حادثه هستند و احتمال جراحت عمدی وجود ندارد. همچنین شاهدان عینی گفتند که این تظاهرکننده ۸۰ ساله همیشه در تظاهرات علیه نتانیاهو شرکت داشته است. همچنین در قدس غربی، نزدیک محل اقامت رسمی نتانیاهو، درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان به وقوع پیوست که با دستگیری ۲۰تظاهرکننده به پایان رسید. بسیاری از شهر‌های اراضی اشغالی شاهد تظاهرات در هفته ۲۴ اعتراضات بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار