کد خبر: 1030182
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
کارشناس مسائل غرب آسیا اظهارات وزیر خارجه ‌آل سعود که خواستار وضع ممنوعیت دائم غنی‌سازی برای ایران شده را نشانگر عقده عقب‌افتادگی سعودی‌ها نسبت به جایگاه ایران و فریادی در تاریکی و فرار به جلو خواند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی عنوان کرد که ریاض با بازگشت آمریکا به برجام مشکلی ندارد، اما باید عوامل نگرانی در این خصوص برطرف شود که در مقدمه آن ضرورت ممنوعیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.

وی در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا» با بیان اینکه ریاض با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مخالف نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمام مسائلی که منجر به نگرانی از ایرانی‌ها شده، برخورد شود که در رأس آن، ضرورت ممنوعیت دائم غنی‌سازی اورانیوم و عدم امکان بازگشت ایران به این فعالیت‌هاست.

 فرحان همچنین گفت که مسئله بازرسی از تأسیسات ایرانی نیز باید حل شود «زیرا سایت‌های نظامی مخفی وجود دارد که محدودیت‌هایی برای بازرسان اعمال می‌شود».

در همین خصوص «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عنوان کرد: اظهارات اخیر وزیر خارجه رژیم آل سعود فریاد در تاریکی است. عربستان نه به لحاظ ژئوپولیتیکی و نه به لحاظ دموکراسی و ساختار حاکمیتی در حد و توانی نیست که بخواهد در چنین مقوله‌هایی ورود پیدا کند و  به همین دلیل این اظهارات تمسخر رسانه‌های غربی را برانگیخته است.

وی توضیح داد: چرا که ایران در طول سال‌های گذشته در چارچوب همکاری‌ها و مناسبات فنی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با این نهاد و هم با کشورهای ۱+۵ مذاکره کرد که حاصل آن برجام بود. اساسا مذاکرات ایران با قدرت‌های دارای حق وتو در شورای امنیت و با حضور آژانس و اتحادیه اروپا نشانه اهمیت و جایگاه و توانمندی جمهوری اسلامی ایران به عنوان محوری‌ترین کشور غرب آسیا و بخشی از جهان، است.

هانی زاده با ذکر این نکته که ورود عربستان سعودی و کشورهای میکروسکوپی خلیج فارس که هیچگونه سابقه تاریخی و تمدنی ندارند و کشورهای عقب افتاده به لحاظ انسانی و دموکراسی و ساختار حاکمیتی هستند، اهانت بزرگی به ملت بزرگ ایران است، گفت: اظهارات فیصل بن‌فرحان صرفا فرار به جلو است و اینکه وانمود کند عربستان کشور تاثیرگذاری است، در حالی که منفورترین رژیم منطقه بعد از رژیم صهیونیستی است.

به باور این کارشناس مسائل غرب آسیا این اظهارنظرها تنها باعث تمسخر جهان و رسانه‌‌ها خواهد شد و خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به خوبی می‌دانند که عربستان ظرفیت سیاسی، حاکمیتی و ساختاری لازم را برای ورود به چنین مقوله‌هایی ندارد و این اظهارنظرها برای این است که وانمود شود عربستان یک کشور محوری است.

وی با بیان اینکه این اظهارنظرها هیچ ارزشی ندارد، یادآور شد: اگر بنا باشد عربستان یا هر کشور دیگری در آینده در مذاکرات و درباره مسائل هسته‌ای و غنی سازی ایران اظهارنظر کنند، تنها مرجع رسیدگی به این امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و کشورهای دیگر هم حتی حق اظهارنظر درباره غنی‌سازی را ندارند.

هانی‌زاده در پایان گفت: اظهارات وزیر خارجه ‌آل‌سعود نشانگر عقده عقب افتادگی عربستان نسبت به جایگاه ایران است و هیچگونه ارزشی ندارد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار