کد خبر: 1030181
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
مافیای عجیب و پرسودی بین قطعه سازی و خودروسازی شکل گرفته که اولا همواره حامی همدیگر هستند و ثانیا به طور انحصاری در برخی انجمن‌ها دور هم جمع می‌شوند و اجازه ورود دیگران را هم نمی‌دهند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سید حجت کریمی، کارشناس و فعال صنعت خودرو در واکنش به اظهارنظر سخنگو انجمن قطعه سازی مبنی بر بی عدالتی در قرارداد‌های فیمابین قطعه سازان و خودروسازان گفت: این همه ماجرا نیست. در طرف دیگر سکه همین قطعه سازان طی سال‌های متمادی از فروش قطعه به خودروسازی سود‌های کلانی را به جیب زدند.

وی در گفتگو با خط بازار گفت: افرادی بودند که در سال‌های نه چندان دور، پشت وانت جنس می‌فروختند، ولی از برکت قرارداد‌های انحصاری با خودروسازان صاحب ده‌ها کارخانه شده اند.

کریمی گفت: متاسفانه مافیای عجیب و پرسودی بین قطعه سازی و خودروسازی شکل گرفته که اولا همواره حامی همدیگر هستند و ثانیا به طور انحصاری در برخی انجمن‌ها دور هم جمع می‌شوند و اجازه ورود دیگران را هم نمی‌دهند.

وی با اشاره به اظهارات سخنگو انجمن قطعه سازی که گفته بود در حال حاضر قطعه سازان با دلار ۱۱۵۰۰ تومان قطعه را به خودروسازان می‌دهند، گفت: آیا این قطعه سازان برای رضای خدا حاضر به ضرر دیدن هستند یا موضوع چیز دیگری است؟

کریمی گفت: همین قطعه سازان ارز ۴۲۰۰ برای تولید قطعه گرفتند، ولی با خودروسازان با ارز آزاد حساب کردند. در حالی که فقط این قطعه سازان می‌توانستند نامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از خودروسازان برای وزارت صمت بگیرند.

وی افزود: برخی از این قطعه سازان شمع چینی را در تیراژ بالا وارد کشور می‌کنند و به نام تولید داخلی و تحت لیسانس فرانسه به خودروسازان می‌فروشند.

کریمی تصریح کرد: اگر شرایط کنونی برای قطعه سازان زیان ده بود، این شرکت‌ها باید قطعات خود را در بازار لوازم یدکی عرضه می‌کردند و به خودروساز نمی‌دادند.

وی گفت: اگر بخواهیم پشت پرده روابط خودروسازان و قطعه سازان را بررسی کنیم، خواهیم دید این خودروسازان هستند که برای قطعه سازان کار می‌کنند و نه برعکس.

این کارشناس خودرو خاطر نشان کرد: اگر به دنبال بهبود کیفیت خودرو و قطعات هستیم باید انحصار مافیای بین خودروسازی و قطعه سازی شکسته شود.

وی با بیان اینکه باید در روابط این دو شفافیت ایجاد شود، گفت: باید همه فعالان صنعت خودرو بتوانند در یک شراط عادلانه و شفاف و رقابتی با خودروسازان کار کنند. چرا فقط یک عده‌ای خاص دست شان به خودروسازی می‌رسد و بقیه پشت در‌ها مانده اند؟

کریمی گفت: به جرات می‌گویم که در دوره کنونی این قطعه سازان هستند که مدیران خودروسازی را تعیین می‌کنند.

وی گفت: اکثر قطعه سازان اصلی میلیارد‌ها میلیارد تومان از کنار شرایط تحریمی سود کسب کردند.

کریمی گفت: متاسفانه نتیجه شرایط مافیای شکل گرفته در قطعه سازی، تولید قطعات سنتی با قالب‌های قدیمی است. در صورتی در دنیا قطعه سازان هر چند سال یکبار قالب‌های خود را به روز و مدرن می‌کنند.

وی با طرح این سوال که چرا برخی از مدیران تامین در شرکت‌های خودروسازی، در دفتر شرکت‌های قطعه سازی رفت و آمد داشته باشند؟ گفت: اگر نهاد‌های نظارتی وضعیت و عملکرد همین اعضای انجمن قطعه سازان را مورد ارزیابی قرار دهند، خیلی از مسائل پشت پرده مشخص خواهد شد..

این کارشناس خودرو در پایان خواستار شفافیت بیشتر در قرارداد‌های بین خودروسازان و قطعه سازان شد و گفت: برای جلوگیری از فساد و رانت، خودروسازان نیاز‌های شان را به طور شفاف اعلام کنند تا هر کسی که توان تامین آن را دارد بتواند در شرایط رقابتی و عادلانه وارد میدان شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار