کد خبر: 1030078
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
انتقاد‌ها از سیستم کمک‌داور ویدئویی بالا گرفته تا جایی که بازیکنان و مربیان صراحتاً VAR را بلای جان مستطیل سبز خوانده‌اند. اعتراضات تنها به لیگ‌های داخلی محدود نمی‌شود و در مسابقات اروپایی نیز تیم‌ها دل خوشی از این تکنولوژی ندارند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در روز‌هایی که هواداران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند، توقف بازی برای بازبینی صحنه‌های مشکوک توسط داور حسابی روی اعصاب طرفداران دو‌آتشه‌ای است که باید از تلویزیون بازی تیم‌های محبوب‌شان را تماشا کنند. اوضاع وقتی بحرانی می‌شود که رأی صادر شده علیه تیم‌های پرطرفدار، متمول و مدعی باشد، آن وقت است که مربیان، بازیکنان و هواداران VAR را به ضرر فوتبال تلقی می‌کنند و خواستار لغو استفاده از این سیستم می‌شوند. در یکی، دو هفته اخیر لیگ جزیره در رأس هرم مخالفان VAR قرار داشته است.

در دیدار لیورپول - برایتون بود که تصمیم جنجالی داور برای قرمز‌های مرسی‌ساید گران تمام شد. بازی می‌توانست یک بر صفر به سود لیورپول تمام شود، اما داور مسابقه با کمک گرفتن از VAR یک پنالتی به برایتونی‌ها هدیه داد تا آن دیدار جنجالی با تساوی یک - یک به پایان برسد. بعد از این اتفاق بود که میلنر، کاپیتان دوم لیورپول اعلام کرد که دیگر از فوتبال بدش می‌آید: «این فناوری روح فوتبال را از بین برده و قوانینی را در فوتبال نهادینه کرده که این بازی دیگر شور و شوق قبل را ندارد. از جمله کسانی هستم که علاقه خود به فوتبال را از دست داده‌ام.» کاهش شور و هیجان بازی از دیگر انتقاد‌های مطرح شده علیه ورود تکنولوژی به فوتبال است. مخالفان معتقدند بازبینی صحنه‌ها باعث ایجاد وقفه در بازی و کاهش هیجان دیدار‌ها می‌شود.

رئیس فعلی فیفا از حامیان اصلی استفاده از تکنولوژی در فوتبال است. با اینکه هنوز هم مخالفت‌ها با طرح‌های اینفانتینو ادامه دارد، ولی آقای رئیس اجازه ورود تکنولوژی‌های مختلف را به مستطیل سبز صادر کرده است. کمک‌داور ویدئویی اولین بار در جام جهانی جوانان ۲۰۱۷ کره‌جنوبی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن بود که در تورنمنت‌های دیگر و همچنین لیگ‌های معتبر اروپایی سیستم بازبینی فیلم‌ها به کمک داوران آمد.

با اینکه کشور‌ها برای به کارگیری VAR روی مثبت نشان دادند، ولی انتقاد‌ها همچنان ادامه دارد و مخالفان، اینفانتینو را عامل بروز مشکلات می‌دانند. رئیس فدراسیون جهانی در تازه‌ترین اظهاراتش نسبت به موضع‌گیری‌های اخیر واکنش نشان داد: «VAR به فوتبال کمک می‌کند و این سیستم هیچ ضرری به فوتبال نمی‌زند.» اینفانتینو از مخالفان این طرح خواست بزرگ‌نمایی نکنند: «نباید فراموش کنیم که VAR اولین بار دو سال پیش معرفی شد، نه ۲۰ سال پیش. VAR به فوتبال کمک می‌کند. این فناوری بدون شک در حال ضربه زدن به فوتبال نیست.» وی در ادامه به اجباری نبودن استفاده از این طرح اشاره کرد: «نباید VAR را با تصمیمات گاهاً اشتباهی که به دلیل نحوه غلط استفاده از VAR اتفاق می‌افتد سنجید. اشتباهاتی که در برخی موارد به دلیل نبود تجربه در استفاده از VAR اتفاق می‌افتد. نباید این را فراموش کنیم که برای داوری که با استفاده از VAR بزرگ نشده، استفاده از این فناوری یک تغییر بسیار بزرگ محسوب می‌شود. کسانی که علاقه‌ای به استفاده از این تکنولوژی ندارند استفاده و به‌کارگیری آن هیچ ضرورتی ندارد. ما هیچ لیگی را به ضرورت استفاده از VAR وادار نکرده‌ایم.»

نظرسنجی‌ها حاکی از این است که تعداد حامیان استفاده از طرح کمک‌داور ویدئویی رو به کاهش است. در لیگ جزیره تصمیمات گرفته شده علیه برخی تیم‌ها بیش از سایرین بوده است. نتایج اعلام شده یک نظرسنجی از هواداران فوتبال انگلیس حاکی از آن است که ۴۴ درصد از آن‌ها به کل مخالف استفاده از VAR هستند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که ۶۸ درصد طرفداران منچستر به شدت مخالف VAR هستند. این در حالی است که طرفداران لیورپول هم با ۶۶ درصد دومین منتقد کمک‌داور ویدئویی به شمار می‌روند. بدون شک مسئولان فوتبال باید برای کاهش انتقاد‌ها و همچنین برطرف کردن نقاط ضعف این طرح راهکاری بیندیشند. واکنش‌های تند و اعتراض تیم‌ها به VAR آینده فوتبال را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار