کد خبر: 1030062
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
روز گذشته طی نشستی خبری به صورت مجازی، آیین رونمایی از سایت قوه قضائیه، کارتابل یکپارچه خدمات قضایی و سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) در راستای قوه قضائیه هوشمند با حضور عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری دستگاه قضا برگزار شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: هوشمند‌سازی قوه قضائیه یکی از راهبرد‌های اصلی این نهاد برای ایجاد تحول در ارائه خدمات قضایی به مردم است. در همین راستا مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با ایجاد سامانه‌هایی الکترونیکی که روز گذشته رسماً از آن رونمایی شد؛ سالانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مراجعه به قوه را ساماندهی می‌کند. به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تا پایان امسال بیش از ٢٠٠ نوع استعلام قضایی هم به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد. ضمن اینکه با توسعه دادرسی الکترونیکی بیش از ۲ میلیون مورد مراجعه مردم به قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های اجرایی حذف و بیش از ٨٠٠ هزار مراجعه هم ساماندهی شده‌است. این سامانه‌ها زیر ساخت لازم را در زمینه توسعه دادرسی‌هاى الکترونیکى هم فراهم کرده‌اند. در همین رابطه تاکنون به بیش از ٣٠ هزار پرونده قضایی هم به شکل آنلاین رسیدگی شده‌است.

آموزش طرح دعوی به مردم

یکی از خدمات پرکاربرد که از این پس مردم می‌توانند به صورت الکترونیکی دریافت کنند، گواهی عدم سوءپیشینه است. صدور گواهى عدم سوءپیشینه از این پس در کمتر از ٢٤ ساعت و به شکل الکترونیکى براى مردم صادر مى‌شود.

قوه قضائیه در زمینه هوشمند‌سازی از ظرفیت شرکت‌هاى دانش‌بنیان هم استفاده کرده است. دستگاه قضا با بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها توانسته احراز هویت از راه دور را هم انجام دهد.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص پابند الکترونیکى هم در همکاری با سازمان زندان‌ها موفق شده تا سامانه مدیریت پابند را به شکل بومى طراحى کند. جالب اینکه هم اکنون نزدیک به هزارو٥٠٠ نفر هم در این سامانه بدون حضور در زندان در حال طى کردن محکومیت هستند.

دستگاه قضا در سامانه هدایت الکترونیک قضایى (سها) که دیروز از آن رونمایی شد، بر اساس قانون خود را مکلف دانسته که به مردم آموزش ساده طرح دعوی بدهد. در این سامانه در هزار مورد از دعاوى پرتکرار براى طرح دعوی، آموزش لحاظ شده‌است و تمامى دعاوى پرتکرار براى مردم قابل اطلاع‌رسانی است. این سامانه، راهنماى کاملاً جامع از طرف قوه قضائیه براى آشنایی مردم در نحوه طرح دعوی است.

ساماندهی ماهانه ۳۰۰ هزار مراجعه‌کننده

روز گذشته طی نشستی خبری به صورت مجازی، آیین رونمایی از سایت قوه قضائیه، کارتابل یکپارچه خدمات قضایی و سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) در راستای قوه قضائیه هوشمند با حضور عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری دستگاه قضا برگزار شد.

عیسى زارع‌پور با بیان اینکه بانک‌هاى اطلاعاتى مختلفى را در دست داریم که مى‌توان با آن از وقوع جرائم پیشگیرى کرد، گفت: «در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، تا پایان آبان بیش از ٢٠ اقدام صورت گرفت که یکى از آنها، سامانه مربوط به وکلاست و حتى تمدید پروانه وکالت از طریق این سامانه انجام مى‌شود. وکلا مى‌توانند همه اقدامات خود را از طریق این سیستم انجام دهند و به شکل شبانه‌روزى است.»
وی با بیان اینکه ماهانه ٣٠٠ هزار مراجعه به قوه را سامان می‌دهیم و ۵۰ استعلام را به شکل الکترونیکى از دستگاه‌هاى مختلف دریافت مى‌کنیم، افزود: «در این هشت ماه بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه قضائیه کمتر شده و بیش از ٨٠٠ هزار مراجعه را سامان دادیم. تا دو هفته قبل نیز ١٤٠٠ اتاق دادرسی الکترونیکى را فراهم کردیم. بیش از ٣٠ هزار پرونده نیز به شکل آنلاین و از طریق زیرساختى که قوه قضائیه آماده کرده، بررسی شده‌است.»

پایان فرار از زندان

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه تا پایان سال اقدامات زیادى را در دست داریم، گفت: «در تلاش هستیم در زمینه استعلامات الکترونیکى همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و هدف گذارى ما ارائه بیش از ٢٠٠ نوع استعلام و خدمات قضایی به مردم است.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: «رفت و آمد زندانیان به دادگاه مشکلات زیادی دارد؛ مدتی پیش اتوبوس زندانیان مورد حمله قرار گرفت و یک نفر فرار کرد، اما خوشبختانه در بستر سامانه‌های الکترونیکی مراجعه زندانیان به دادگاه اکنون به صفر رسیده و تا هفته قبل بیش از ۳۲ هزار جلسه با زندانیان به صورت آنلاین برگزار شده‌است و مابقی اعزام‌ها و بدرقه‌ها هم حذف خواهد شد. در بسیارى از استان‌ها اعزام زندانى به صفر رسیده و تا پایان سال همه زندان‌ها را مجهز مى‌کنیم تا اعزام و بدرقه زندانى به صفر برسد. در استان البرز این موضوع تقریباً به صفر رسیده است.»

عدم سوء‌پیشینه فقط با ۳ کلیک

وی با اشاره به گواهی عدم سوء‌پیشینه هم گفت: «در بستر این سامانه تنها با سه کلیک می‌توان درخواست گواهی عدم سوء‌پیشینه داد تا در مدت ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست دادسرای محل، گواهی را به صورت الکترونیک با هزینه ۲۰ هزار تومان و یک سوم هزینه معمول صادر می‌کند.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: «توسعه دادرسی الکترونیکی از زیرساخت‌های مورد هدف است و پس از شیوع بیماری کرونا بیش از نیم میلیون مورد مراجعه مردم به قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های اجرایی حذف شده‌است. یکى دیگر از محور‌ها در حوزه توسعه دادرسی‌هاى الکترونیکى برگزارى بیش از ٣٠ هزار جلسه به این شکل بوده‌است. تا پایان سال سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه‌اندازى خواهیم کرد و این یک اقدام بسیار تحولى در قوه است که باعث مى‎شود پرونده هاى اجراى احکام به سرعت اجرا شود.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: «ارتباط تصویرى زندانى با بیرون از زندان ملاحظات زیادى دارد که اقدامات لازم در حال انجام است و زیرساخت‌هاى آن وجود دارد. اقدامات زیادى در زمینه کندى و توقیف سامانه‌ها انجام شده‌است و بخشى از آن به‌خاطر تجهیزات است و به مرور تجهیزات فناورى اطلاعات قوه قضائیه را بازسازى مى‌کنیم.»

خدمات الکترونیکی بدون ثنا

وی تصریح کرد: «اقدامات زیادى را در دست اجرا داریم و در ابتدا شیفت‌هاى کارى شبانه‌روزى را راه‌اندازى کردیم تا اگر قطعى اتفاق بیفتد از طریق همکاران کشف و رفع شود. حتی برای کسانی که ثنا ندارند هم سامانه‌ای را تا دو هفته دیگر راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانند بدون ثنا از خدمات الکترونیک استفاده کنند.»
زارع‌پور در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: «سامانه سجل محکومان مالى را تا آخر سال راه‌اندازى خواهیم کرد تا اطلاعات اشخاصی را که دچار محکومیت مالى شدند در اختیار دستگاه‌ها و به ویژه بانک‌ها قرار دهیم. همچنین گواهى عدم سوءپیشینه الکترونیکى رتبه ما را در جهان از لحاظ کسب و کار چند رتبه ارتقا داده‌است.»

وی در خصوص نحوه انجام احراز هویت به صورت الکترونیکى هم گفت: «بر اساس اطلاعاتى که از فرد در سامانه ثنا داریم این اقدام را انجام مى‌دهیم و در نهایت همکار قضایى چک دستى انجام مى‌دهند و اگر شخص سابقه اى نداشته باشد، گواهى را صادر مى کنند. ضمن اینکه در حال حاضر، حدود ۴ هزار پابند الکترونیکى فعال داریم و تا پایان سال به ١٠ هزار پابند خواهد رسید و این امکان خوبى است براى برخى از محکومان که قانون اجازه داده‌است. از ظرفیت هاى شرکت هاى دانش بنیان هم براى تولید پابندهاى الکترونیکى استفاده خواهیم کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار