کد خبر: 1029959
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
رئیس‌جمهور فرانسه که همچنان با پیامد‌های سیاست‌های تنش‌آفرین خود دست به گریبان است، در تلاش برای معطوف کردن اذهان عمومی به مسئله مسلمانان، در روز‌های پیش رو قصد دارد طی دیدار با اعضای شورای مسلمانان فرانسه درباره متن جدید «منشور ارزش‌های جمهوریخواهانه»، رایزنی کند. وزیر کشور هم از بازرسی شماری از مساجد این کشور به بهانه همکاری با تروریست‌ها و تعطیلی تعدادی از آن‌ها خبر داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فرانسه با حدود ۵ میلیون مسلمان، بزرگ‌ترین اقلیت مسلمان اروپا را در خود جای داده است. از اکتبر گذشته و پس از آنکه یک چچنی ۱۸ ساله، معلمی را که کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) را به دانش‌آموزان نشان داده بود، سر برید، امانوئل ماکرون از اعمال فشار به نهاد‌های مسلمان سخن گفت. حالا در فضایی که انتقاد‌ها از سیاست‌های وی بالا گرفته و در تازه‌ترین مورد، طرح ممنوعیت از فیلمبرداری از پلیس باعث شد سراسر این کشور دستخوش ناآرامی شود، رئیس‌جمهور فرانسه همچنان اقدام علیه مسلمانان را در دستور کار قرار داده است. قرار است اعضای شورای مسلمانان فرانسه که نماینده ۹ انجمن مختلف در این کشور محسوب می‌شوند در هفته آتی طی دیدار با ماکرون، متن «منشور ارزش‌های جمهوریخواهانه» جدیدی را که باید به امضای امامان در سراسر کشور برسد به تأیید نهایی برسانند. از این شورا خواسته شده که به رسمیت شناختن ارزش‌های جمهوریخواهانه فرانسه، رد اسلام سیاسی و ممنوعیت نفوذ خارجی را در این متن بگنجاند. همچنین، طبق برنامه، همه امامان باید در فهرست این شورا ثبت شوند و در قبال امضای این منشور استوارنامه بگیرند.

تبعیض و نقض آزادی دین

الیور روی، کارشناس اسلام فرانسوی در این مورد به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «این منشور دو مشکل دارد؛ یکی مسئله تبعیض است، چرا که تنها واعظان مسلمان را مخاطب قرار می‌دهد، و دیگری حق آزادی دین است.»‌وی گفت: «وظیفه شما قبول قوانین حکومت است، اما لازم نیست که ارزش‌های آن را نیز پاس بدارید. برای نمونه، شما حق ندارید علیه جامعه دگرباشان تبعیض قائل شوید، اما کلیسای کاتولیک نیز ملزم به پذیرش ازدواج هم‌جنسگرایان نیست.»

تعطیلی ۷۶ مسجد

دولت فرانسه در چند هفته گذشته اقدامات وسیعی را علیه مساجد در این کشور آغاز کرده و چندین مسجد را به جرم افراطی‌گری و همکاری با تروریست‌ها بسته است. جرالد دارمنین، وزیر کشور فرانسه اعلام کرده که این کشور برخی مساجد را که مظنون به افراطی گری هستند، بازرسی خواهد کرد. دارمنین شامگاه چهار شنبه در اقدامی نادر با بازنشر یکی از توئیت‌های روزنامه فیگارو، این تصمیم را به اطلاع شهروندان فرانسوی رساند وگفت: «پس از حملات تروریستی اخیر در کشور، چندین مسجد به ظن ایراد آموزه‌ها و خطابه‌های افراط‌گرایانه تحت تعقیب و بررسی‌های بیشتر قرار خواهند گرفت.»‌وزیر کشور فرانسه افزود: «از مجموع ۲هزار و ۶۰۰ مسجد و نمازخانه در فرانسه ۷۶ مورد بسته شده‌اند. او از تعداد مساجدی که تحت بازرسی قرار خواهند گرفت سخنی نگفته، اما اطلاعات موجود حاکی از آن است که ۱۶ مسجد در پاریس و ۶۰ مسجد در فهرست تحقیقات دولت فرانسه قرار دارند. خبرگزاری فرانسه با اشاره به این اطلاع‌رسانی توئیتری نوشت: «وزیر کشور، در حالی که به‌خاطر ماجرای قانون امنیت عمومی [وضعیت]شکننده‌ای پیدا کرده، با یک ضد حمله به سراغ یک موضوع دیگر رفت.» طرح تفتیش و بازرسی مساجد مظنون به ترویج اسلام‌گرایی افراطی، بخشی از برنامه دولت فرانسه با نام مبارزه با جدایی‌طلبی است. پاریس اعلام کرده که این اقدام با هدف جلوگیری از گسترش فرهنگ‌هایی اجرایی می‌شود که با اصول جمهوری فرانسه همخوانی ندارند و بخشی از جامعه را از کل جامعه فرانسوی جدا می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار