کد خبر: 1029646
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

رپورتاژ آگهی/ در این مقاله قصد داریم در خصوص انبارداری و اصول آن در حمل و نقل با شما صحبت کنیم. یکی از فعالیت‌های اصلی در انبارداری "حمل و نقل" است. حمل و نقل یکی از مباحثی است که برای انجام آن، هم به نیروی‌های انسانی که این کار را انجام دهند و هم به بودجه‌ای که احتیاجات و هزینه‌های مختلف را مانند خسارت‌های وارده به کالاها را پرداخت کند، احتیاج داریم. اصول انبارداری در حمل و نقل مبحث پیچیده و مهمی است پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

اصول انبارداری در حمل و نقل و آشنایی اولیه با آن

یکی از بخش‌هایی که در هر شرکت یا سازمانی اهمیت زیادی دارد "انبارداری" است، زیرا بخش عظیمی از دارایی‌های هر شرکت یا سازمان در آنجا نگهداری می‌شود. به همین علت نگهداری صحیح از آنجا اهمیت زیادی دارد. می‌توان گفت که انبارداری یعنی دریافت کالاها و محصولات از قسمت‌های مختلف یک شرکت، یک سازمان یا یک فرد که در خارج از آن شرکت هستند و نگهداری از آن‌ها با توجه به قوانین انبارداری. یکی از مباحثی که در انبارداری حائز اهمیت است و به‌عنوان یکی از ضروریات باید به آن توجه شود "مدیریت صحیح حمل و نقل کالاها" است. یکی از مواردی که در بحث حمل و نقل اهمیت دارد وسایلی است که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در این زمینه می‌توان از جرثقیل، نقاله، پالت یا لیفت‌تراک استفاده کرد. بدون شک همان اندازه که اصول انبارداری در حمل و نقل مهم است، توجه کردن به انبارداری و توزیع کالا نیز اهمیت دارد.

آشنایی با اصول انبارداری

فرایند انبارداری و توزیع کالا

صنعت حمل و نقل اخیراً با تحولات زیادی روبه رو شده است و دائماً در تلاش است تا نیاز مشتریان را به‌درستی پاسخ دهد. جالب است بدانید که اگر انبارداری به‌درستی انجام شود و شرکت یا سازمان زمانی که کالاها و اجناس مختلف را دریافت می‌کنند به‌درستی و با رعایت اصول و قوانین از آن‌ها نگهداری کنند، با صرف کمترین زمان اجناس تحویل خواهند شد؛ در نتیجه توجه به انبارداری و توزیع کالا و ذخیره سازی صحیح اولیه برای توزیع بهتر کالا، اهمیت زیادی دارد.

رعایت نکات ایمنی در انبارداری و اهمیت آن

دو مورد از مسائل مهم در زمینه انبارداری، رعایت اصول ایمنی و تخلیه و بارگیری کالا است. اصول ایمنی هم برای حفاظت کردن از نیروی انسانی و هم برای حفاظت از اجناسی که در انبار است، مهم هست. دلیل اهمیت اصول ایمنی در انبارداری این است که اگر به هر دلیلی خسارت یا ضرری به افراد یا اجناس وارد شود، جبران کردن آن بسیار دشوار خواهد بود. حتی گاهی اوقات خسارت‌هایی پیش می‌آید که غیرقابل جبران است. اصول ایمنی زیادی در انبارداری وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

چیدمان صحیح کالاها در انبار
یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در انبار داری "کاهش تردد افراد" است. در انبارداری باید قوانینی در نظر گرفته شود تا هر فردی نتواند به این مکان وارد شود؛ این امر باعث می‌شود تا از خسارت‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود. با وضع چنین قوانینی احتمال کاهش موجودی انبار توسط برخی از افراد سودجو از بین خواهد رفت.
نصب کردن علائمی که به افراد هشدارهای لازم جهت رعایت برخی از اصول را می‌دهد؛ یا آن‌ها را راهنمایی می‌کند تا در این مکان رفتارهای صحیحی داشته باشند نیز حائز اهمیت است.
آموزش صحیح افرادی که مسئولیت نگهداری یا فعالیت در این بخش را بر عهده دارند.
و نکات زیاد دیگری که بهتر است در این محیط به آن‌ها توجه شود.

آشنایی با اصول انبارداری

تخلیه و بارگیری کالا و اهمیت آن

بدون شک شما می‌دانید که انجام فرایند تخلیه و بارگیری کالا در مبدأ و مقصد مجموعه‌ها اتفاق می‌افتد. بخش زیادی از فرآیند تخلیه و بارگیری کالا را "کارکنان" انجام می‌دهند و به همین علت گزینش و انتخاب صحیح کارکنان هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ توانایی‌های بدنی در این بخش اهمیت زیادی دارد. هم چنین در زمینه تخلیه و بارگیری کالا، استفاده از تجهیزاتی که به انجام بهتر این فرایند کمک می‌کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نیروی انسانی از عهده تخلیه و بارگیری برخی کالاها برمی آید. اما گاهی اوقات بعضی از بارها سنگین بوده و خارج از توان نیروی‌های انسانی است. در این شرایط باید از تجهیزاتی استفاده شود که از عهده این امر برآیند. اگر فرایند تخلیه و بارگیری کالا به‌درستی انجام شود علاوه بر اینکه آن فعالیت با کیفیت مطلوب‌تری انجام می‌شود، ایمنی کارکنان نیز حفظ شده و بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.

وسایل و تجهیزات لازم در زمینه انبارداری و آشنایی با ترانزیت کالا

با توجه به اهمیت بحث ترانزیت کالا و تجهیزاتی که در زمینه انبارداری استفاده می‌شود؛ بهتر است در انتهای این مقاله به مفهوم آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. یکی از مسائل مهم در زمینه انبارداری "استفاده کردن از وسایل و تجهیزات لازم" است به‌عنوان مثال؛ زمانی که قرار است، اجناس و کالاهای موجود در انبار چیده یا جابه‌جا شوند باید از تجهیزات مختلفی استفاده شود که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

برای وسایلی که کنار و اطراف آن‌ها حساس هستند و نباید دچار آسیب شوند باید از لیفت تراک‌هایی که دارای وسیله بغل گیر هستند استفاده شود.
برای جابه‌جایی یا چیدن وسایلی که در ارتفاعات بالا هستند و وزن کمی دارند باید از نردبان استفاده شود.

آشنایی با اصول انبارداری

ترانزیت کالا

یکی از فعالیت‌های بین‌المللی که اهمیت زیادی دارد " ترانزیت کالا " است. منظور از ترانزیت کالا یعنی انتقال دادن کالاها و اجناس گمرک نشده، تحت نظارت گمرک از یک گمرک به یک گمرک دیگر. جالب است بدانید که کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته است دارای مزایای زیاد ترانزیتی است و به همین علت می‌تواند مزیت‌ها و فرصت‌های زیادی را داشته باشد.

خلاصه

یکی از اصولی که در زمینه انبارداری اهمیت زیادی دارد "اصول انبارداری در حمل و نقل" است؛ برای انجام این کار هم به بودجه‌ای نیاز دارید که بتواند هزینه‌های احتمالی را تحت پوشش قرار دهد و هم به نیروهای انسانی که این کار را انجام دهند، احتیاج دارید. مبحث انبارداری نکات زیاد و مهمی دارد مانند: مسائل و نکات ایمنی، وسایل و تجهیزات لازم، کارکنان متخصص، انبارداری و توزیع کالا، قوانین برنامه ریزی شده و ... که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

برگرفته از سایتhttps://www.bluelotka.com/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار