کد خبر: 1029634
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
قالیباف:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عدم اتکای بودجه به نفت مسئله مهم است چرا که اتکای بودجه به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: مجلس تلاش می‌کند تا در جهت اصلاح ساختار بودجه‌نویسی با محوریت مردم‌سازی اقتصاد، عدالت اجتماعی، کوچک کردن دولت، کاهش وابستگی به نفت و توجه ویژه به طبقات پایین و متوسط جامعه و رفع تبعیض و برداشتن بار مشکلات معیشتی از روی دوش مردم حرکت کند.

وی بیان کرد: کاری که بالاخره باید در بلندمدت اتفاق بیفتد، اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم است و بودجه‌ای عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می‌تواند اقتصاد ما را قوی کند و ما با توجه به لایحه پیشنهادی دولت، تلاش خواهیم کرد تا برخی از محور‌های اصلی ساختار بودجه را حتی بر مبنای این پیشنهاد فعلی، عملی کنیم و مقدمات اصلاح نهایی را از همین امسال آغاز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بسته اقتصاد مردمی توجه به مشارکت مردم در اقتصاد و واگذاری دارایی‌ها به آحاد مردم، مد نظر مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم در لایحه پیشنهادی بودجه هم به این محور‌ها توجه شده باشد. همراهی دولت با برخی از موارد اصلی و مهم اصلاح ساختار بودجه که مد نظر مقام معظم رهبری است، یادگار ماندگار و نیکی برای آیندگان به‌جا خواهد گذاشت.

قالیباف ادامه داد: آنچه در نهایت باید به طور واقعی در بخش درآمد‌ها به آن برسیم، عدم اتکا به نفت است که از موارد اصلی و مورد تأکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر است و نفت خِیر و برکت است، اما اتکای به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است.

وی افزود: مجلس و دولتی که هماهنگ با یکدیگر بتوانند به طور عملی عدم اتکای به نفت را اجرا کنند، خدمتی بی‌نظیر به نسل‌های آینده خواهند کرد و نفت را به جای مصرف عمومی و رفع مایحتاج بودجه‌ای، به بخش‌های توسعه‌ای منتقل می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم دولت برای پیش بردن این هدف مهم و سرنوشت‌ساز، اراده لازم و کافی را در مدت پیش‌رو به خرج دهد و ما تلاش خواهیم کرد در همین لایحه، فشار کسری بودجه به عنوان اُم‌المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم که این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم، برداشتن موانع تولید و کسب و کار و اصلاح ساختار بودجه‌ریزی ممکن خواهد شد و ابداً دور از ذهن نیست.

قالیباف تأکید کرد: بودجه در مجلس با هدف رفع برخی اشکالات ساختاری در خصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد و نظارت دقیق بر نظم مالی به ویژه در بخش مصارف بودجه و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه، از دیگر موارد اصلی مد نظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش‌ها و بی‌نظمی‌های بودجه‌ای سر و سامان بگیرد و نگرانی مردم در این خصوص کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت به نفع مردم و افزایش نقش مردم در اداره اقتصاد کشور، از دیگر اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است و با افزایش نقش مردم در اقتصاد کشور، قوی شدن تک‌تک آن‌ها محقق خواهد شد و این مسئله به قوی شدن کشور منجر می‌شود. ما ایران قوی نخواهیم داشت؛ مگر آنکه هدفمان قوی کردن مردم باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: پیش از این مجلس شورای اسلامی بررسی بودجه شرکت‌های دولتی را که به مجلس تقدیم شد، آغاز کرده و این نیز بخش مهمی از روند بررسی لایحه بودجه خواهد بود و یکی دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه، توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می‌کنیم که برخی از خسارت‌هایی را که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده است را جبران کنیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار