کد خبر: 1029608
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
گفتگو با جهاد‌گر کارآفرین دزفولی و پرورش‌دهنده بلدرچین و زعفران
ما سرمایه زیادی نداشتیم به همین خاطر به سراغ صندوق قرض‌الحسنه بسیج سازندگی دزفول رفتیم تا وام دریافت کنیم. آن روز فهمیدیم که بسیج در همه زمینه‌ها از جوانان کارآفرین حمایت می‌کند. حتی چند روز پیش سرهنگ لیلی‌زاده فرمانده سپاه ناحیه دزفول هم با تقدیر از تلاش جوانان کارآفرین گفته بود: «تمام تلاش‌مان این است که جوانان بتوانند مستقل شده و کاری که خودشان علاقه دارند را شروع کنند و برای این منظور هرچه در توان داشته باشیم انجام می‌دهیم.»
سرویس ایران جوان آنلاین: همیشه شنیده‌ایم برای رسیدن به موفقیت به همت و تلاش نیاز است. جوانان زیادی هستند که روز و شب به موفقیت فکر می‌کنند، اما تعداد اندکی هستند که به دل سختی‌ها حمله کرده و با تلاش بی‌وقفه خود موفقیت را به دست می‌آورند. درست مثل برادران تجلی در استان خوزستان که در سال ۹۲ به فکر پرورش چند بلدرچین افتادند و حالا در مزرعه‌شان در شهرستان دزفول ۱۲۰ هزار قطعه بلدرچین دارند. به سراغ داوود تجلی جهادگر بسیجی می‌رویم که حالا باید پسوند کارآفرین را هم به آن اضافه کرد. داوود به همراه برادرش محمد به فکر کشت زعفران هم افتاده‌اند و در گفت‌وگویی با «جوان» به تشریح اقداماتشان می‌پردازد.

از چه زمانی و چطور تصمیم گرفتید به کار پرورش بلدرچین بپردازید؟

کشاورزی شغل خانوادگی ماست. سال ۹۲ بود که به همراه برادرم تصمیم گرفتیم در کنار کشاورزی به پرورش بلدرچین هم بپردازیم. آن روز می‌ترسیدیم که اگر شکست بخوریم چه می‌شود، اما یک‌بار به همدیگر گفتیم ترس را کنار بگذاریم و به خدا توکل کنیم و همین امر نیروی زیادی به ما داد.

کسی از شما از حمایت کرد؟

بله. ما سرمایه زیادی نداشتیم به همین خاطر به سراغ صندوق قرض‌الحسنه بسیج سازندگی دزفول رفتیم تا وام دریافت کنیم. آن روز فهمیدیم که بسیج در همه زمینه‌ها از جوانان کارآفرین حمایت می‌کند. حتی چند روز پیش سرهنگ لیلی‌زاده فرمانده سپاه ناحیه دزفول هم با تقدیر از تلاش جوانان کارآفرین گفته بود: «تمام تلاش‌مان این است که جوانان بتوانند مستقل شده و کاری که خودشان علاقه دارند را شروع کنند و برای این منظور هرچه در توان داشته باشیم انجام می‌دهیم.»

شروع کار برایتان سخت نبود؟

همه کار‌ها در ابتدا خیلی سخت هستند، اما سختی سال‌های اول کارآفرینی می‌ارزد به شیرینی لحظه نتیجه دادن. از ابتدای شروع چند سال اول دچار شکست شدیم و با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شدیم. از جمله اینکه مشکل فروش و نبود بازار مناسب ما را اذیت می‌کرد. با این حال کوتاه نیامدیم و با تلاش فراوان مدتی بعد توانستیم کار خود را توسعه دهیم و حالا هفت سالی می‌شود که بلدرچین پرورش می‌دهیم و به سوددهی رسیده‌ایم.

بعد از رسیدن به موفقیت کارتان را توسعه دادید؟ افراد بیشتری را جهت همکاری دعوت کردید؟

کارآفرینی اگر همراه با اشتغال برای دیگران نباشد ارزشی ندارد. الان ۱۲۰ هزار قطعه بلدرچین داریم. همه کار‌ها از گله مولد که اولین بخش تولید می‌باشد تا جوجه‌کشی و پرورش این بلدرچین‌ها که زنجیره کامل تولید است را خودمان انجام می‌دهیم. با لطف خداوند هشت نیروی کار به صورت مستقیم و چهار نیرو به طور غیرمستقیم با ما مشغول کار هستند.

آیا در کنار پرورش بلدرچین به فکر توسعه کارهایتان هم هستید؟

بله. برای خودکفایی در زمینه تولید دانه برای بلدرچین‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به همین منظور تلاش می‌کنیم برای سال ۹۹ خودمان تولید دانه برای خوراک این پرندگان را انجام دهیم.

اولین حامیانتان در این راه چه کسانی بودند؟

باید از تلاش و همت سپاه و بسیج سازندگی شهرستان برای کمک به جوانان در راستای کارآفرینی تشکر کنم. حمایت جوانانی مثل ما می‌تواند باعث ترویج روحیه کارآفرینی در بین جوانان دیگر شود و امید دارم که دیگران هم با کمک وام‌های قرض‌الحسنه بسیج، فعالیت‌شان را شروع کنند و به لطف خداوند در کارشان موفق شوند.‌

می‌خواهید همین کار را ادامه دهید یا برنامه‌های دیگری هم دارید؟

چند وقتی است به همراه برادرم محمد تصمیم گرفته‌ایم تا کاشت زعفران را هم تجربه کنیم. با تحقیقاتی که انجام دادیم و تلاشی مضاعف توانستیم پرورش زعفران گلخانه‌ای را به نتیجه برسانیم. کشت این گیاه در خوزستان توسط افراد کمی انجام شده و ما تقریباً جزو اولین‌هایی هستیم که این فکر را عملی کرده‌ایم. از سال ۹۸ به صورت آزمایشی کشت ایروپونیک (هواکشت) این گیاه را در حدود ۱۰۰ متر گلخانه و با یک و نیم تا دو تن پیاز زعفران انجام دادیم و حالا در فصل برداشت این گیاه باارزش هستیم. کشت ایروپونیک به معنی این است که بدون نیاز به خاک و آب و در طبقات سینی شکل، کاشت و نگهداری انجام می‌شود. در این کارآفرینی هم دو نفر نیروی مستقیم و ۹ نفر نیروی غیرمستقیم برای برداشت محصول در حال فعالیت و کار هستند.

حالا که برداشت محصول اولین تجربه شما در مورد زعفران آغاز شده است، نتیجه کار را چطور می‌بینید؟

به ازای هر تن کاشت پیاز زعفران، حدود یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم برداشت خواهد شد که این محصول را برای فروش در بازار خوزستان عرضه می‌کنیم.

چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان کارآفرینی دارید؟

برای شروع این شغل با سرمایه‌ای حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون، بسته به محل و امکاناتی که در اختیار افراد هست و با تهیه حداقل یک تن پیاز زعفران به صورت اقتصادی می‌توان کار را آغاز کرد. علاقه‌مندی و داشتن همت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرین موفق است. قبل از شروع هر کاری باید تحقیقات لازم انجام شود و با علم و آموزش وارد کار شد. همچنین وجود علاقه باعث می‌شود در مقابل سختی‌های کار ناامید نشویم و داشتن همت موتور حرکت ما رو به جلو است تا در برابر مشکلات مقاوم باشیم و موانع را از سر راه برداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار