کد خبر: 1029598
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
با تعطیلی بازار و بسیاری از مشاغل و محدودیت‌های رفت و آمد و تردد خودرو‌ها در داخل و خارج از شهر، اوضاع شهر‌ها کمی آرام شده، اما گزارش‌ها حکایت از بیدار بودن هیولایی در زیر پوست شهر خبر می‌دهند که در تلاش است تا آمار قربانیانش پایین نیاید. هر چند این قاتل همه جنایاتش را با همدستی افرادی انجام می‌دهد که به هیچ صراطی مستقیم نیستند، اما هر چه هست، هنوز بیدار و فعال است.
سيداحمد هاشمي اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: تعطیلات دو هفته‌ای کرونایی رو به پایان است و هنوز تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای هفته‌های بعد اعلام نشده است. با اینکه احساس می‌شود شرایط آرامی بر بازار و جاده‌ها و استان‌ها حاکم است، اما همین وضعیت را می‌توان به آرامش قبل از طوفان تشبیه کرد. زیرا نباید شهروندانی که در هر اوضاع و احوالی مسافرت‌هایشان را ترک نمی‌کردند و حاضر بودند برای رسیدن به شمال کشور ۲۴ ساعت در ترافیک جاده‌ها بمانند یا هموطنانی که مهمانی و مراسماتشان را به هر قیمتی برگزار می‌کردند را فراموش کرد. خانواده‌هایی که حالا بعد از ۲ هفته محدودیت اجباری و نزدیک بودن شب یلدا، آماده مسافرت می‌شوند. به همین خاطر از همین الان اگر فکری برای اتفاقات پیش‌رو نشود، حتماً باید منتظر موج جدیدی از مرگ و میر‌های ناشی از کرونا باشیم.

با تعطیلی بازار و بسیاری از مشاغل و محدودیت‌های رفت و آمد و تردد خودرو‌ها در داخل و خارج از شهر، اوضاع شهر‌ها کمی آرام شده، اما گزارش‌ها حکایت از بیدار بودن هیولایی در زیر پوست شهر خبر می‌دهند که در تلاش است تا آمار قربانیانش پایین نیاید. هر چند این قاتل همه جنایاتش را با همدستی افرادی انجام می‌دهد که به هیچ صراطی مستقیم نیستند، اما هر چه هست، هنوز بیدار و فعال است.

هنوز وضعیت قرمز است

برای پایین آوردن آمار قربانیان ناشی از بیماری کرونا تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ و محدودیت‌هایی اعمال شده است، اما اخبار رسیده از استان‌ها نشان می‌دهد هنوز تا رسیدن به وضعیت سفید فاصله بسیار است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند، گفته: «آخرین بررسی صورت گرفته در این زمینه از تاریخ ۲۶ آبان تا ۱۱ آذر ماه بوده است.»

آرش نجیمی ادامه داد: «در حال حاضر شهر‌های آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، خمینی‌شهر، تیران، فریدن، فلاورجان، کاشان، لنجان، نائین و نطنز در وضعیت قرمز هستند و ۱۳ شهر نیز در وضعیت نارنجی شیوع کرونا به سر می‌برند.» به گفته این مسئول، هیچیک از شهر‌های استان اصفهان در وضعیت زرد یا سفید نیستند. از هرمزگان هم خبر می‌رسد، بندرعباس همچنان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد و برای شناسایی سریع‌تر بیماران، چهار مرکز تشخیص کرونا در این شهر آماده تست‌گیری از شهروندان است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در شهر بندرعباس چهار مرکز تشخیص کرونا آماده تست‌گیری از مردم است گفته: «زمان مراجعه به این مراکز در روز‌های عادی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ و در روز‌های تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۳ است و شهروندان در دیگر شهرستان‌های استان نیز برای انجام تست کرونا به مراکز درمانی همان شهرستان مراجعه کنند.»

دکتر فاطمه نوروزیان در خصوص وضعیت رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های استان اظهار کرد: «از ۱۳ شهرستان استان هرمزگان یک شهرستان در وضعیت قرمز، شش شهرستان در وضعیت نارنجی و شش شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی هستند.»

وی با اشاره به اینکه شمار جانباختگان مبتلا به کرونا در هرمزگان به ۹۰۸ نفر رسید، اضافه کرد: «اکنون ۲۰۱نفر با تشخیص کووید۱۹ در بیمارستان‌های استان هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۵۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۸نفر از آن‌ها وخیم است.» مشت نشانه خروار است و با همین گزارش‌ها می‌توان وضعیت دیگر استان‌ها را نیز پیش‌بینی کرد، اما این تمام ماجرا نیست و مشکلات وقتی شروع می‌شود که بدانیم تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی در حال تمام شدن هستند.

کاهش پلکانی محدودیت‌ها

به‌رغم همه اتفاقات مثبت و پایین آمدن نسبی آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در طول دو سه هفته اخیر، همچنان نگرانی‌ها به خاطر این است که مردم بعد از لغو یا کاهش محدودیت‌ها شور گرفته و به دلیل دو هفته در خانه ماندن و پس از محدودیت‌های اعمال شده، رفت‌وآمد‌ها و مهمانی‌ها و مراسم‌ها را آغاز کنند. نباید فراموش کنیم که تصمیم‌گیری در خصوص اعمال محدودیت‌ها در سطح کلان انجام می‌شود که کاری بسیار دشوار است. چراکه باید با توجه به همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی تصمیمی گرفته شود. پس نمی‌توان محدودیت‌ها را برای همیشه ادامه داد و این مردم هستند که با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر تضمین سلامتی خودشان به کادر درمان که ۱۰ ماه است پیوسته در حال خدمات‌رسانی است هم کمک می‌کند. از نظر نظام بهداشت و درمان بهتر است که محدودیت‌ها به شکل پلکانی کاهش یابد، اما در این بین باید به همه جوانب زندگی مردم نیز توجه داشت. حالا همه به شدت نگران دورهمی‌های کوچک و مهمانی‌هایی هستند که هیزم بر آتش کرونا می‌ریزند. شب یلدا در پیش است و این مراسم امسال به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های سیستم بهداشت و درمان تبدیل شده است. مراسمی که مردم باید بدانند شاید به بعد از شادی‌هایش عزای عظیمی نهفته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار