کد خبر: 1029573
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
گزارشات وزارت بهداشت از عقب‌نشینی نسبی ویروس تاجدار حکایت دارد. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با رعایت ۹۰‌درصدی پروتکل‌های بهداشتی، از ۱۶۰شهر قرمزی که در سطح هشدار۳ بودند با گذشت ۱۰روز از اجرای محدودیت‌ها، تنها ۳۷ شهر قرمز باقی مانده و ۱۲۰ شهر نارنجی و سه شهر هم به رنگ زرد درآمدند. همچنین از ۴۳شهرستانی که از پنجم آبان قرمز اعلام شدند حتی یک شهر هم قرمز نیستند، ۴۱شهر نارنجی و دو شهر زرد شده‌اند. روز گذشته هم اگرچه آمار فوتی‌های ۲۴ ساعته کرونایی نسبت به ۲۴ ساعت قبل کمی افزایشی بود، اما همچنان آمار زیر ۴۰۰ فوتی حفظ شد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی ۲۴ ساعت منتهی به ۱۱ آذر و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۳هزار و ۸۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۳۷ نفر از آن‌ها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۷۵‌هزار و ۹۵۱ نفر رسید. در همین زمان ۳۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۴۸‌هزار و ۶۲۸ نفر رسید. ۵ هزارو ۸۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۷۷‌هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ۶‌میلیون و ۱۶۸‌هزار و ۶۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

تنها ۳۷شهر از آن ۱۶۰شهر قرمز مانده

با رعایت ۹۰‌درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کشور کم‌کم آثار مهار نسبی کرونا خودنمایی می‌کند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت: «ما از پنجم آبان، ۴۳شهرستان را در وضعیت هشدار۳ یا قرمز قرار دادیم و از ۱۴آبان هم ۴۶شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت و همچنین محدودیت سراسری از اول آذر انجام شد که ۱۶۰شهر شامل آن بودند. مردم و سایر نهاد‌ها خیلی خوب همکاری کردند و اکنون مزد این زحمات را می‌بینیم. از ۱۶۰شهر قرمزی که در سطح هشدار۳ بودند فقط با گذشت ۱۰روز از اجرای محدودیت‌ها، تنها ۳۷شهر از آن ۱۶۰شهر قرمز باقی مانده است، ۱۲۰شهر نارنجی و سه شهر هم به رنگ زرد درآمدند. همچنین از ۴۳شهرستانی که از پنجم آبان قرمز اعلام شدند حتی یک شهر هم قرمز نیستند، ۴۱شهر نارنجی و دو شهر زرد شده‌اند.»

به گفته وی از امروز محدودیت ۳۸شهرستان از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی تغییر می‌کند و فقط گروه‌های شغلی ۳ و ۴ شامل محدودیت خواهند بود. همچنین ۲۳ شهرستان به دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌ها از امروز وارد محدودیت‌های قرمز می‌شوند.

رئیسی تصریح کرد: «در حال حاضر در کشور ۶۴شهر قرمز، ۲۷۸شهر نارنجی و ۱۰۶شهر زرد هستند و اگرچه فوتی‌ها کاهش یافته، ولی این‌ها حاصل محدودیت‌های جدید از اول آذر نیست و مربوط به محدودیت‌های قبلی، افزایش مراقبت‌ها و... است.»

واکسن وطنی کرونا در خرداد ۱۴۰۰

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برخی اظهارات مبنی بر ابتلای کمتر بیماران HIV به کرونا، تأکید کرد: «اینگونه نیست که مبتلایان HIV به کرونا مبتلا نمی‌شوند یا جان خود را از دست نمی‌دهند بلکه دارو‌های آنتی وایرالی که به مبتلایان HIV می‌دهیم، بر کرونا هم مؤثر است و حتی بارقه‌های امیدی داریم که با توجه به ژنوم کرونای جدید و تشابه میان قطعات ژنتیکی با HIV بتوانیم، امیدی برای آینده تولید واکسن HIV داشته باشیم.»

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هم گفت: «انتظار می‌رود با استفاده از متد جدید شرکت فایزر در تولید واکسن کرونا بتوان واکسن‌های مؤثری را هم در ارتباط با بیماری‌های هپاتیت C و ایدز تهیه کرد.»

به گفته وی واکسن دو شرکت در ایران پس از عبور از تست فاز حیوانی در حال ورود به مرحله تست انسانی است که در صورت مؤثر بودن پس از دریافت مجوز، برای خردادماه ۱۴۰۰ تولید خواهد شد.

کاهش نسبی کرونا در تهران

به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در پایتخت آمار‌ها رو به افزایش نیست و تا حدی رو به کاهش است. وی با تأکید بر اینکه برای قضاوت بیشتر در مورد این موضوع هنوز زود است، افزود: «معمولاً دو هفته بعد از آغاز یک اتفاق مانند محدودیت‌ها، شاهد تأثیرات آن هستیم، البته شاید با گذشت تقریباً یک هفته از آغاز اعمال محدودیت‌ها بتوان استنادی هم به آن‌ها داشت. محدودیت‌ها با کاهش تردد‌ها در سطح شهر همراه بوده است که این موضوع قطعاً به کاهش زنجیره انتقال ویروس کمک می‌کند.»

وی با اشاره به گزارشات، تصریح کرد: «اعمال محدودیت‌ها ۳۰ تا ۳۵‌درصد حمل و نقل درون‌شهری را کاهش داده است. از طرفی مشاغل غیرضروری تعطیل هستند و همچنین مهمانی‌های خانوادگی کاهش یافته است. این در حالی است که افزایش تست‌ها و شناسایی افراد تماس نزدیک با فرد مبتلا به کرونا، سبب بیماریابی قوی‌تر شده است، بنابراین محدودیت‌ها به موازات طرح غربالگری جدید کمک می‌کند طی یک ماه آینده شرایط بهتری داشته باشیم.»

انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران هم از سیر نزولی پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران خبر داد. به گفته وی در کشور به ازای هر هزارو ۱۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد در حالی که در تهران به ازای هر ۳ هزارو ۳۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد. علاوه بر این در کشور به ازای هر ۱۰‌هزار نفر یک مرکز بهداشتی درمانی شهری وجود دارد در حالی که در تهران به ازای هر ۵۲‌هزار نفر یک مرکز وجود دارد.

بمب ساعتی نقض قرنطینه از سوی ۷۳‌درصد بیماران کرونایی

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به ردیابی هوشمند موارد کرونا در طرح بسیج محله‌محور گفت: «در شروع هفته گذشته بر اساس ردیابی تلفن همراه بیمارانی که «کرونا مثبت» بودند نشان داد تنها ۲۰‌درصد این افراد قرنطینه را رعایت می‌کنند و ۷۳‌درصد نقض قرنطینه می‌کنند. این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.»

از نگاه این پزشک در حوزه بیماریابی زودهنگام قطعاً نیاز به ردیابی داریم. وی افزود: «مطالعات ما در تهران نشان می‌دهد هر فردی که به بیماری آلوده باشد می‌تواند هفت نفر را که اغلب افراد نزدیک به فرد در منزل یا محل کار هستند، آلوده کند، یعنی هفت تا ۱۰ نفر از اطرافیان فردی که کرونا مثبت است باید در طرح ردیابی شوند. موضوع دوم استفاده از تست‌های سریع است که در هفته آینده توزیع بیشتری از این تست‌ها را خواهیم داشت.»

زالی با تأکید بر اهمیت بحث قرنطینه بیماران در مهار بیماری، ادامه داد: «افرادی که تست آن‌ها مثبت شده باید به قرنطینه بروند و در این مسیر دو بخش وجود دارد؛ نخست افرادی که به لحاظ شرایط اقتصادی و دلایل دیگر در منزل امکان قرنطینه ندارند، لذا نقطه آسیب‌پذیر ما همین جاست که باید فضا‌های مراقبتی را در نظر بگیریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار