کد خبر: 1029435
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
۶ مقام سابق اروپایی:
اروپا از فروپاشی برجام وحشت دارد، نشانه‌های آن هم مختلف است. آخرین نشانه آن دعوت ایران به خویشتنداری در جریان ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای دفاعی ایران است. حالا شش مقام سابق اروپایی از جمله خاویر سولانا کمیسیونر سیاست خارجی اسبق اروپا، در بیانیه‌ای از دولت‌های اروپایی خواسته‌اند با «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور جدید امریکا همکاری و تعامل با ایران را احیا کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، شش عضو ارشد اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» شامل «خاویر سولانا» کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، «کارل بیلت» نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد و رئیس کنونی هیئت‌مدیره شورای روابط خارجی اروپا، «آلیستر برت» معاون پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس، «ولفگانگ ایشینگر» مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ و سفیر اسبق آلمان در امریکا، «ژان دیوید لویت» سفیر اسبق فرانسه در امریکا و «آندرزج اولچوفسکی» وزیر خارجه پیشین لهستان در بیانیه‌ای مشترک خواستار «احیای تعامل دیپلماتیک با ایران» شدند. آن‌ها نوشتند: «انتخاب جو بایدن، گشایشی برای تقویت روابط فراآتلانتیک در مسائل امنیتی حساس شامل ایران ایجاد می‌کند. با توجه به کار سختی که در چهار سال اخیر جهت حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) انجام شده‌است، دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید هم‌اکنون صراحتاً از دولت آینده بایدن و ایران بخواهند که فوراً به پایبندی کامل به توافق (برجام) برگردند. بازیگران اروپایی باید فعالانه و به روشی هماهنگ یک نقشه راه برای حمایت از این تلاش ترسیم کنند». به گفته آنها، «کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران شکست خورده‌است؛ کارزاری که در آن تحریم‌های بی‌سابقه به صورت منفی بر زندگی مردم عادی ایران تأثیر گذاشته‌است. ایران در پاسخ به اعمال مجدد تحریم ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۸، فعالیت‌های هسته‌ای خودش را زیاد کرده‌است و به جدا شدن از تعهدات برجام ادامه می‌دهد. تهران همچنین در سراسر خاورمیانه قدرت‌نمایی نظامی کرده‌است. زمان باقیمانده از دولت ترامپ، شاید با توجه به اقداماتش برای پیچیده کردن بازگشت بایدن به برجام، زمانی پر آشوب باشد». در ادامه بیانیه آمده‌است: «گزارش‌های اخیر رسانه‌ای نشان می‌دهد که خطر تشدید تنش‌های نظامی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد. دولت آینده بایدن ممکن است زمانی که وارد منصب بشود، با احیای شدید خصومت‌ها مواجه شود. به منظور ثبات خاورمیانه حیاتی است که ایالات‌متحده و ایران فوراً تنش‌ها را کم و تعامل دیپلماتیک در طیفی از موضوعات مختلف را احیا کنند. این اقدام باید با جان بخشیدن به توافق هسته‌ای (برجام) شروع شود برای اینکه این توافق یک توافق حیاتی در موضوع عدم اشاعه است و سپس به سمت مجموعه گسترده‌ای از موضوعات حرکت کنند؛ موضوعاتی که بی‌ثباتی منطقه‌ای را دامن می‌زنند و برای منافع اروپا، زیانبار هستند.» این شش نفر به طور تلویحی نقش حمایتی خود را از دولت روحانی در شش ماه پایانی آن بیان کرده و گفته‌اند: «دولت بایدن با حمایت اروپا می‌تواند از سیگنال مثبت دولت روحانی بهره ببرد؛ دولتی که در هشت ماه پایانی خود قرار دارد و از هدف اعلام شده بایدن برای برگشت به برجام و اعلام آمادگی برای «قدم برداشتن در مسیر دیپلماسی» با ایران استقبال کرده‌است. برای دستیابی به این هدف، دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا هم اکنون باید این اقدامات زیر را در اولویت قرار دهند.»

۴ اولویت

سولانا، بیلت، برت، ایشینگر، لویت و اولچوفسکی چهار اولویت تعیین کرده‌اند. اول اینکه، آلمان و پادشاهی متحده (انگلیس) باید یک بیانیه عمومی مشترک صادر کنند و از دولت بایدن بخواهند به محض انجام مراسم تحلیف رسماً قصدش برای بازگشت دوباره به برجام را اعلام کند و در بیانیه خودشان از ایالات‌متحده و ایران بخواهند که درباره اقدامات به منظور پایبندی دوباره هر دو کشور (به برجام) و سپس توسعه دادن توافق موافقت کنند. دوم اینکه سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) باید خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام تا قبل از ۲۰ ژانویه (اول بهمن روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری بعدی امریکا) شوند. آن‌ها می‌گویند کمیسیون مشترک همچنین باید از ایالات‌متحده بخواهد که معافیت‌ها در زمینه همکاری در زمینه مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای را که ترامپ آن‌ها را لغو کرد، در اولین فرصت ممکن دوباره صادر کند تا بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عقب و نوسازی رآکتور آب سنگین اراک تسهیل شود. سوم اینکه الان تا ۲۰ ژانویه سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا باید یک نشست در سطح مدیرکل سیاسی با ایران برگزار کنند تا به طور شفاف مسیر پیش‌روی ایران در زمینه معکوس کردن فعالیت‌های هسته‌‎ای شرح داده شود. اروپایی‌ها باید به ایران تأکید کنند که چنین اقداماتی، مؤلفه ضروری برای بازگشت کامل ایالات‌متحده به برجام در دولت بایدن خواهد بود. این فرایند باید شامل یک گفت‌و‌گوی گسترده با ایران درباره اقدامات فنی برای بازگرداندن برنامه هسته‎ای این کشور به عقب، خطوط واقع‌گرایانه در خصوص کاهش تحریم‌ها در دولت بایدن و اقدامات اروپا برای حمایت از اقتصاد ایران شود. آن‌ها می‌گویند که به طور موازی با در پیش گرفتن مسیر هسته‌ای، کشور‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید یک نقشه راه دیپلماتیک برای همکاری فراآتلانتیکی با دولت بایدن و طیف گسترده‌تر جامعه سیاستگذار در امریکا برای کاستن از تنش منطقه‌ای ترسیم کنند. دولت‌های اروپایی باید پیش از مراسم تحلیف بایدن به مراوداتشان با دیگر بازیگران منطقه و به طور ویژه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی شدت بدهند؛ اقدامی که هدف از آن هم ممانعت کردن از تشدید خطرناک تنش باشد. این شش شخصیت شناخته‌شده اروپایی در پایان یادداشت‌شان نوشتند: «کشور‌های اروپایی باید به سرعت برای مهار برنامه هسته‌ای در حال گسترش ایران اقدام کنند و از دولت آینده بایدن بخواهند از جو سیاسی متعاقب مراسم تحلیفش برای تعامل فعالانه با ایران و معکوس کردن مسیر پر تنش کنونی بهره ببرد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار