کد خبر: 1029277
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
سعيد احمديان
آفت‌های ورزش کم نیست، اما یکی از اصلی‌ترین آن را می‌توان در مدیریت مسئولانی جست‌وجو کرد که جایگاه‌شان را اشتباهی متوجه شده‌اند و گویا نمی‌دانند چه مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفته‌اند، همین فهم اشتباه باعث می‌شود تا مسئولیت اصلی‌شان را که به خاطر آن حکم گرفته‌اند، رها کنند و به مسائلی بپردازند که تنها برای خوشامد مسئولان بالادستی است، آن هم با به کار بردن ادبیاتی اغراق‌آمیز و دور از شأن یک مدیر، در این بین برای خوشامد، ابایی از رساندن دو خط موازی هم به هم ندارند تا صله بیشتری دریافت کنند. مصاحبه دیروز مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش نمونه‌ای از این رفتار در بین برخی مدیران ورزش کشور است؛ مدیرانی که هنوز نمی‌دانند برای چه به ساختمان وزارت ورزش پا گذاشته‌اند و چه وظایفی را باید به سرانجام برسانند.

مهدی علی‌نژاد در مصاحبه‌ای که با پایگاه خبری وزارت ورزش یک روز پس از مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و تصویب اساسنامه داشته، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش را سوپرمن و نجات‌دهنده فوتبال نامیده و منت کناره‌گیری وزیر ورزش از مجمع فدراسیون فوتبال را بر سر ورزش گذاشته و پیشنهاد داده است این حرکت وزیر ورزش در تاریخ فوتبال ثبت شود. صحبت‌هایش را بخوانید: «با توجه به فهم بین‌المللی وزیر ورزش و جوانان، وی نظر فیفا را به خاطر حفظ منافع ملی پذیرفت که نقش وزارت ورزش در اداره فوتبال به عنوان عضو صاحب رأی، کمتر شود. تصمیم سلطانی‌فر باید در تاریخ فوتبال ثبت شود، او برخلاف بسیاری از مسئولان ورزش در گذشته، نقش خود را به خاطر منافع مردم و فوتبال کمرنگ کرد و از منافع خود گذشت و جایی که لازم بود از خودگذشتگی کرد.»

معاون وزیر ورزش در حالی سعی دارد تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را به نام سلطانی‌فر سند بزند و از خودگذشتگی وزیر ورزش را به رخ بکشد که واقعیت ماجرا چیز دیگری است. یکی از ایراد‌های اصلی فیفا به اساسنامه، حضور و حق رأی وزیر ورزش و معاون او در مجمع فدراسیون فوتبال بود که با استقلال فوتبال از دولت در تضاد است؛ موضوعی که سبب شد فدراسیون جهانی فوتبال خواستار حذف وزیر ورزش از مجمع فدراسیون فوتبال شود؛ درخواستی که اگر اجرا نمی‌شد، فوتبال به سمت تعلیق می‌رفت. با توجه به این مسئله و برخلاف صحبت‌های علی‌نژاد، وزیر چاره‌ای جز کناره‌گیری از مجمع فدراسیون فوتبال نداشته و راه دومی پیش روی سلطانی‌فر نبوده است.

حال در شرایطی که سلطانی‌فر طبق قوانین فیفا از مجمع کنار رفته، معاون وزیر سعی دارد، روغن ریخته را نذر امامزاده کند و صحبت از از‌خودگذشتگی وزیری می‌کند که چاره دیگری نداشته است. معاون وزیر ورزش حتی پا را فراتر می‌گذارد و در یک تحریف عجیب مدعی است در دوره‌های گذشته وزرای ورزش راضی به این کار نشده‌اند، اما سلطانی‌فر از منافع خود گذشته است: «او برخلاف بسیاری از مسئولان ورزش در گذشته، نقش خود را به خاطر منافع مردم و فوتبال کمرنگ کرد و از منافع خود گذشت.»

ادعای علی‌نژاد درباره اینکه مسئولان قبلی ورزش راضی به این کار نشده‌اند، در حالی است که در سال‌های اخیر هیچ‌گاه اصلاح اساسنامه به چنین مرحله‌ای که فیفا جلوی انتخابات فوتبال را بگیرد و آن را منوط به اصلاح اساسنامه کند، نرسیده بود که به بنا به ادعای معاون وزیر ورزش، مسئولان قبلی راضی به این کار نشوند. در صورتی که جدیت فیفا و نامه تهدیدآمیز این فدراسیون جهانی، در دوران وزیران قبلی هم به فدراسیون فوتبال ارسال می‌شد، مسئولان گذشته هم به ناچار باید از حضورشان در مجمع فدراسیون فوتبال کنار می‌رفتند، مانند وزیر فعلی ورزش که کاری را انجام داده است که باید برای حفظ منافع فوتبال انجام می‌داد.

با این شرایط کناره‌گیری وزیر ورزش از مجمع فدراسیون فوتبال نیازی به این همه سرو صدا و بزرگنمایی و منت گذاشتن بر سر فوتبال ندارد، به خصوص که روند مدیریتی سلطانی‌فر در چهار سال گذشته گویای این واقعیت است که او یکی از فوتبالی‌ترین وزرای ورزش بوده و کمک‌های چندمیلیون یورویی از جیب کارگران برای پرداخت قرارداد ویلموتس و پاداش‌های چندصدهزار یورویی این وزارتخانه به تیم ملی فوتبال برای برد مقابل تیم‌های درجه ۳ در جام ملت‌های گذشته در کنار دخالت در ریز جزئیات دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس به جای پرداخت به مطالبات المپیکی‌ها و مدال‌آوران، نشان از توجه افراطی سلطانی‌فر به فوتبال است، به همین خاطر اگر اجبار فیفا نبود، با توجه به این رویه، وزیر ورزش از مجمع فوتبال کناره‌گیری نمی‌کرد.

در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش به جای چنین مصاحبه‌هایی برای خوشامد مقام‌های بالادستی، تمرکزش را روی رسیدگی به اوضاع و احوال المپیکی‌ها و قهرمانان ورزش کشور که وظیفه اصلی و تعریف شده این معاونت است، بگذارد، به خصوص که مشکلاتی که ورزش با آن روبه‌رو می‌شود، مانند مشکلی که برای اساسنامه فوتبال پیش آمد، نتیجه مدیریت مسئولانی است که وظایف جایگاهی را که قرار گرفته بودند، فراموش کرده و به حواشی پرداخته بودند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار