کد خبر: 1029088
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
مدیر‌کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران: مرغ ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود دبیر انجمن جوجه یکروزه: دستگاه‌های کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر بی‌توجه هستند
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نوسان روز‌های اخیر مرغ در شرایطی به یک دغدغه تبدیل شده‌است که کارشناسان معتقدند تنظیم بازار باید به شیوه‌های صحیحی انجام گیرد که ضمن تقویت تولید ملی، اشتغال بازار به شکل پایدار تنظیم شود. در این میان در حالی که مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع روزانه ۹۵۰ تن گوشت مرغ گرم و منجمد در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد، دبیر انجمن جوجه یکروزه یکی از عوامل تأثیرگذار در گرانی گوشت مرغ را بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر دانست.

افزایش نرخ مرغ طی هفته‌های اخیر در جامعه خبر‌ساز شده‌است، اما سؤال اینجاست که این بازار آیا به شیوه علمی و منطقی تنظیم از دست رفته قیمتی خود را بازیابی می‌کند یا اینکه شیوه‌ای برای تنظیم بازار به کار برده می‌شود که به تضعیف تولید ملی در این حوزه منتج خواهد شد. اینکه با افزایش عرضه در مقطع کنونی نرخ بازار مرغ را کنترل کنیم، یک سوی تنظیم بازار مرغ است، اما دغدغه اصلی در این میان آن است که از طریق سیاست‌های عالمانه به شیوه‌ای بازار تنظیم شود که هم به بهبود تولید داخلی این کالا بینجامد و هم اینکه تنظیم نرخ به شکل پایدار اتفاق افتد، به گونه‌ای که اشتغال در این بخش نیز دچار تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در همین رابطه گفت: طی یک هفته اخیر با توزیع گسترده در میادین، مرغ کافی وارد میادین میوه و تره‌بار شد و از روز شنبه مرغ گرم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد و کمبودی در این زمینه نداریم. رضا سالمی تصریح کرد: روزانه ۶۵۰ تن مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار استان تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد. وی ادامه داد: براساس مصوبه دولت هر کیلوگرم مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد با نرخ ۱۵ هزار تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد. مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: اکنون روزانه بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن مرغ گرم و منجمد به بازار سراسر کشور عرضه و توزیع می‌شود. وی اضافه کرد: پیش از این، روزانه بین ۶۰۰ تن مرغ منجمد و گوشت مرغ گرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان‌ها در سراسر کشور توزیع می‌شد که نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ تن در داخل تهران توزیع می‌شد. سالمی گفت: برای جلوگیری از تجمع در فروشگاه‌ها برنامه داریم تا توزیع مرغ گرم و منجمد را با نرخ‌های مصوب در فروشگاه‌های منتخب و صنوف محلات داشته باشیم. طی دو هفته اخیر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار سراسر کشور به علت کاهش جوجه‌ریزی در مهر امسال بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

پارسال یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که بیش از ۴۱ هزار تن آن به کشور‌های هدف صادر شده‌است.

شاید برخی به دنبال واردات مرغ هستند!

از سوی دیگر دبیر انجمن جوجه یکروزه در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه دلیل اصلی کمبود مرغ در روز‌های اخیر محدودیت در تأمین نهاده‌های ذرت و کنجاله سویاست، اظهار کرد: البته این کمبود نهاده برای واحد‌های مرغ مادر به منظور جلوگیری از حذف گله‌های مولد کمتر و برای پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی این کمبود نهاده محسوس‌تر است. همچنین با وجود محدودیت و کمبود نهاده‌ها توزیع ذرت و کنجاله سویا از طریق سامانه بازارگاه موجب شفاف‌سازی، رصد و پایش در دریافت نهاده به مصرف‌کننده واقعی شده‌است و امیدواریم با تأمین به موقع و کافی ذرت و کنجاله سویا در بازارگاه دستیابی به نهاده‌ها و بهبود تولید فراهم شود.

کمبود نهاده انگیزه جوجه‌ریزی را کاهش داده‌است

محمدرضا صدیق‌پور ادامه داد: به‌طور کلی کمبود نهاده‌ها که به دلیل کندی در تخصیص به موقع و مشکلات انتقال ارز ایجاد شده، بر همه بخش‌های تولید اثر جدی گذاشته است؛ به طوری که، چون نهاده به موقع و به اندازه کافی به دست پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نمی‌رسد، انگیزه جوجه‌ریزی در واحد‌های پرورش مرغ گوشتی کاهش پیدا کرده‌است و عمدتاً جوجه‌های یکروزه در جوجه‌کشی بدون مشتری‌مانده یا با قیمت پایین فروخته می‌شود.

به هشدار‌ها توجهی نمی‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به اینکه واحد‌های تولید جوجه یکروزه از هشت ماه پیش در حاشیه ضرر هستند، گفت: واقعیت این است که گله‌های مولد دچار آسیب جدی شده‌اند و اگر زودتر فکری به حال تولید‌کنندگان جوجه یکروزه به عنوان پایه و حلقه اصلی تولید مرغ نشود، در آینده نزدیک دچار کمبود جوجه و به تبع آن با کمبود گوشت مرغ مواجه خواهیم شد. همچنین در ماه‌های قبل وقتی جوجه یکروزه به قیمت ۵۰۰ تومان فروخته شد، به دستگاه‌های متولی در کارگروه تنظیم بازار هشدار‌هایی داده شد و مکاتباتی نیز صورت گرفت، اما متأسفانه توجهی به این مکاتبات نشد. وی یکی از عوامل تأثیرگذار در گرانی گوشت مرغ در روز‌های اخیر را بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر دانست.

سازمان حمایت با صنعت جوجه یکروزه همراهی نمی‌کند

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با طرح این پرسش که با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها، چرا افزایش قیمت جوجه برای سال ۱۳۹۹ تنها ۱۰درصد است؛ در حالی که مرغ و تخم مرغ در سال جاری ۶۵‌درصد افزایش قیمت داشته‌است، گفت: مبنای محاسبات این ۱۰ درصد بدون حضور تشکل‌ها، دقیقاً چیست، واقعیت این است که نمی‌دانیم چرا سازمان حمایت با صنعت جوجه یکروزه همراهی نداشته و به نظرات تشکل توجه ندارد و از طرفی این سؤال پیش می‌آید که چگونه قیمت جوجه یکروزه را ۲هزارو۹۰۰ تومان تعیین کرده‌است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار