کد خبر: 1028967
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
صورت استخوانی، صدای گرم و چشمان نافذ بازیگر توانمند سینما، از پورحسینی بازیگری ساخته بود برای نقش‌های سخت؛ مردی که چند روزی بود خبر بستری شدنش در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا باعث نگرانی اهالی هنر شده بود، در آخر روز گذشته تسلیم تقدیر شد و از دنیا رفت.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پرویز پورحسینی بازیگر توانای سینما، تئاتر و تلویزیون نیز بعد از چند روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری مهلک کرونا، چشم از جهان فروبست. پورحسینی خالق نقش‌های ماندگار زیادی در سینما و تلویزیون بود، از جمله نقش‌های ماندگار وی «میثم تمار» در سریال مختارنامه و حضرت زکریا (ع) در سریال مریم مقدس بود.

صورت استخوانی، صدای گرم و چشمان نافذ بازیگر توانمند سینما، از پورحسینی بازیگری ساخته بود برای نقش‌های سخت؛ مردی که چند روزی بود خبر بستری شدنش در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا باعث نگرانی اهالی هنر شده بود، در آخر روز گذشته تسلیم تقدیر شد و از دنیا رفت.

پورحسینی در ۲۰ شهریور ۱۳۲۰، درست در همان روز اشغال ایران از سوی متفقین به دنیا آمد. وی پیش از آغاز دهه بیستم از زندگی فعالیت در تئاتر را آغاز کرد. از ۲۸ سالگی با ورود به دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران، بازیگری را به صورت آکادمیک آموخت و از همان دوران همکاری با کارگردانان بنام سینمای ایران را آغاز کرد. از آثار شاخصی که پورحسینی در سینما و تلویزیونی حضور داشته است، می‌توان به «کمال‌الملک» ساخته علی حاتمی، «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ، «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی، «کشتی آنجلیکا» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا، سریال و فیلم سینمایی «مریم مقدس» به کارگردانی شهریار بحرانی، «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی و مجموعه «مختارنامه» اثر داوود میرباقری اشاره کرد. از آخرین حضور‌های مرحوم پورحسینی در تلویزیون ایفای نقش در مجموعه «بچه مهندس» بود. وی از جمله بازیگران پرکار تلویزیونی به شمار می‌رفت و حضور در آثار تلویزیونی را با ایفای نقش در تله‌تئاتر از دهه ۴۰ آغاز کرده بود. عباس صالحی، وزیر ارشاد در پیامی که به مناسبت درگذشت پورحسینی منتشر کرد با تأکید بر اینکه مرگ این هنرمند بر تلخکامی اهالی هنر افزوده است، نوشت: خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی‌های این روز‌های اهالی هنر افزود. یاد و خاطره هنرمند پیشکسوت، مجرب و بااخلاق سینمای ایران از ذهن مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد.» رئیس سازمان صداوسیما نیز در پیامی درگذشت پورحسینی را تسلیت گفت، در پیام علی‌عسکری آمده است: «کرونا باز هم کام همه ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و بااخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال «مختارنامه» با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال «بچه مهندس»، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت.»

سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد در پیام تسلیتی که برای درگذشت بازیگر توانای سینما و تلویزیون منتشر کرد، نوشت: امید داشتیم پرویز پورحسینی به سلامت از بستر بیماری بیاید، اما افسوس که بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان را از دست دادیم و اندوه بزرگ دیگری جامعه فرهنگ و هنر و ایران را به سوگ نشاند. پورحسینی چند دهه به استمرار در عرصه هنر نقش ایفا کرد و به حرکت و بالندگی تئاتر و سینما و هنر ایران کمک کرد. پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است و نام و یاد و هنرش در یاد و جان مردم ماندگار است.» انجمن بازیگران سیمای ایران، به مناسبت درگذشت پورحسینی پیامی منتشر کرد. بخشی از پیام به این شرح است: «اتفاقی بسیار تأسف‌انگیز و غمناک یکی از برترین چهره‌های هنر بازیگری معاصر کشورمان را از ما گرفت. پرویز پورحسینی عزیز هنرمند پیشکسوت و تکرار ناشدنی سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما رفت؛ انسانی بسیار بزرگ و شریف که بی‌تردید نامش در تاریخ پرافتخار هنر این مرز و بوم برای همیشه ثبت و ماندگار است.» پرواز همای، خواننده با انتشار متنی نوشت: «کرونا خاطرات ما را یکی یکی از ما گرفت، اسطوره‌های ما یکی یکی جلوی چشمان ما پرپر شدند... پرویز پورحسینی با پیشینه‌ای درخشان در تئاتر و کوله‌بازی از تجربه از بهترین استادان بازیگری بود، یادش گرامی.» در هفته‌های اخیر به خصوص در یک هفته گذشته، کرونا باعث درگذشت چند تن از هنرمندان شاخص شد. مرحوم کریم اکبری‌مبارکه، اکبر عالمی، چنگیز جلیلوند، کامبوزیا پرتوی و پرویز پورحسینی از جمله هنرمندانی هستند که همگی بعد از ابتلا به کرونا چشم از جهان فرو بستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار