کد خبر: 1028926
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
هم اکنون ۱۶ دانش‌بنیان کشور در حال تولید هواپیمای سبک و ایرتاکسی هستند و ایران یکی از ۲۰ تولید‌کننده هواپیمای سبک دنیاست. دو دانشگاه کشور هم به بحث ساخت هواپیما‌های سبک و فوق‌سبک ورود کرده و قرار است بهمن ماه تاکسی هوایی در فرودگاه‌های کوچک راه‌اندازی شود. امسال همچنین برخی شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند بخش‌هایی از هواپیما همچون ملخ، موتور و بخش‌های الکترونیکی آن را بومی‌سازی کنند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: سازمان هواپیمایی کشوری سال گذشته مجوز تولید قطعات و تجهیزات هواپیما و نیز ساخت هواپیما و هلی‌کوپتر را به ۱۶ شرکت دانش‌بنیان صادر کرد. این شرکت‌ها تا پیش از دریافت مجوز‌های مربوطه، سال‌ها در زمینه تولید قطعات هواپیما در پارک‌های علم و فناوری تجربه کسب کردند و امسال با تولید بخش‌های مهم از جمله موتور، ملخ و الکترونیک هواپیمایی به خودکفایی رسیده‌اند.

فرودگاه‌های کوچک و مسافت‌های اندک

محققان صنعت هوا و فضا معتقدند راه‌اندازی ایرتاکسی‌ها در بسیاری از فرودگاه‌های کشور باید به شکل جدی دنبال شود، به این دلیل که شرکت‌های هواپیمایی به خاطر غیراقتصادی بودن پرواز در مسیر‌های هوایی کوتاه، خدماتی در این زمینه ارائه نمی‌دهند. برای مثال اختصاص یک خط هوایی برای پرواز در مسافت‌های زیر ۳۰۰ کیلومتر بین دو شهر اقتصادی نیست.

در این میان وجود ایرتاکسی‌ها نه تنها نقش مهمی در جابه‌جایی مسافران دارد، بلکه برای مسافر و همچنین شرکت‌های مجری و فرودگاه‌های کوچک و کم‌ترافیک صرفه اقتصادی قابل‌توجهی دارد. در واقع وجود فرودگاه‌های کوچک و کم‌ترافیک، به صرفه نبودن سفر با خطوط هوایی بزرگ و ایجاد اشتغال از دلایل مهم برای راه‌اندازی ایرتاکسی‌هاست.

ساخت هواپیمای فوق‌سبک بومی در اصفهان

اکنون تمام شرایط استفاده از هواپیما‌های سبک در فرودگاه‌های کوچک کشور مهیاست و تولید هواپیما هم از سوی دانش‌بنیان‌ها فراهم شده و در نتیجه قرار شده است بهمن ماه ایرتاکسی‌ها در کشور شروع به فعالیت کنند.

براساس آمار‌ها ۹۰درصد فرودگاه‌های کشور دارای حداقل ترافیک هوایی هستند یا اصلاً ترافیک هوایی ندارند، بنابراین استفاده از هواپیما‌های فوق‌سبک و سبک می‌تواند درآمد‌های هوانوردی در حوزه فرودگاهی را از کما خارج کند.

سال گذشته طراحی و ساخت نخستین هواپیمای فوق‌سبک در ایران به وسیله محققان دانشگاه آزاد خمینی شهر به اتمام رسید. طراحی هواپیمای تک‌سرنشین فوق‌سبک در شش مرحله طراحی مفهومی، طراحی نمونه اولیه، طراحی اجزا، ساخت نمونه نخستین، انجام پرواز و ساخت نمونه پروازی موفق به دریافت استاندارد‌های پروازی شد.

تولید هواپیمای سبک ایرانی در اراک

اواخر آبان ماه هم یک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی اراک موفق شد دانش ساخت هواپیما‌های سبک را با تأمین قطعات مورد نیاز و راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی استان مرکزی بومی‌سازی کند.
ساخت این هواپیما‌ها در قالب تفاهمنامه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌های کشور در خصوص توسعه صنعت هوانوردی عمومی منعقد شده است.

طراحی و ساخت هواپیما‌های سبک و فوق‌سبک تا وزن ۹هزار کیلوگرم با مشارکت فرودگاه اراک، دانشگاه صنعتی اراک و فعالان صنعت هوانوردی کشور هم در حال انجام است.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز از مؤسسان طرح راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی است که طبق اعلام این ستاد قرار بود تا پایان مهرماه امسال، فعالیت تاکسی‌های هوایی در آسمان کشور آغاز شود که تا بهمن ماه به تأخیر افتاده است.

همکاری برای راه‌اندازی تاکسی هوایی

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در گفتگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه جایگاه ایران از نظر فناوری و تکنولوژی‌های لازم برای راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی در میان کشور‌های صاحبنام این حوزه قابل‌توجه است، گفت: «اجرای طرح تاکسی هوایی نیاز به طراحی یک برنامه منسجم و تصویب برخی قوانین دارد، لذا با توجه به تعداد فرودگاه‌های کم‌ترافیک در کشور و فرودگاه‌هایی که عمدتاً پروازی در آن انجام نمی‌شود، کمیته مشترکی با شرکت فرودگاهی و سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل داده‌ایم و معتقدیم شرکت فرودگاهی، مرکز علوم و فنون هوایی و معاونت علمی از جمله نهاد‌هایی هستند که در این زمینه می‌توانند با همکاری یکدیگر استفاده از تاکسی‌های هوایی در کشور را تسهیل کنند. همچنین امکان کنترل تمام فرودگاه‌ها توسط شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد و سازمان هواپیمایی نیز می‌تواند در زمینه حمل‌و نقل و هوانوردی عمومی، قوانین و مقرراتی را تسهیل کند.»

جزو ۲۰ کشور اول جهان

به گفته منوچهر منطقی، «ایران از نظر استفاده از هواپیما‌های کوچک در میان ۴۰ تا ۵۰ کشور اول جهان قرار دارد، اما از نظر ساخت این نوع هواپیما‌ها جزو ۲۰کشور اول است. سازنده‌های مختلفی در کشور فعال بودند که در زمینه ساخت هواپیما‌های کوچک فعالیت می‌کردند، اما از آنجا که بازاری برای عرضه ساخته‌های آن‌ها وجود نداشت، عموماً فعالیت آن‌ها متوقف شده بود. این در حالی است که اکنون در دانشگاه‌های کشور طراحان و سازنده‌های توانمندی حضور دارند که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، از این رو برنامه‌ریزی کرده‌ایم با راه‌اندازی خطوط ایرتاکسی، ساخت برخی قسمت‌ها و تجهیزاتی را که پیش از این وارداتی بود به محققان و متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان بسپاریم.»

گذر از مرحله نمونه‌سازی

وی با اعلام اینکه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند بخش‌هایی از هواپیما همچون ملخ، موتور و بخش‌های الکترونیکی آن را بومی‌سازی کنند، گفت: «باید این نکته را مدنظر داشت که بومی‌سازی بدون وجود بازار برای عرضه، مفهومی ندارد. در واقع زمانی این صنعت رشد پیدا می‌کند که تاکسی‌های هوایی راه‌اندازی شود. در این صورت خودبه‌خود تولید هواپیما بالا می‌رود و نیاز و درخواست برای تولید بیشتر می‌شود، البته برای تولید تاکسی‌های هوایی پروژه‌هایی طراحی شده است، اما برخی از این پروژه‌ها در حد نمونه‌سازی هستند و برخی مرحله نمونه‌سازی را گذرانده‌اند و اکنون با دریافت مجوز‌های لازم طراحی تاکسی‌های هوایی را آغاز کرده‌اند.»

۳ هزار خلبان، آماده پرواز

گفتنی است برای تسهیل در انجام پرواز تاکسی‌های هوایی باید از انجام تشریفات تجاری که در ایرلاین‌ها استفاده می‌شود، پرهیز شود. به طور نمونه این سیستم حمل و نقل، سیستم پذیرش مسافر خاص خود را داشته باشد که اکنون قوانین و زیرساخت‌های این بخش‌ها نیز در حال آماده شدن است تا پرواز اولین تاکسی در کشور از بهمن ماه شروع شود.

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که هوانوردی عمومی ایجاد می‌کند، کمک به اشتغال کشور است. بیش از ۳ هزار خلبان در کشور تحت آموزش و حدود هزارو ۴۰۰ تا هزارو ۵۰۰ نفر فارغ‌التحصیل رشته خلبانی هستند و با استفاده از هواپیما‌های سبک می‌توان فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار