کد خبر: 1028739
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در سال‌۹۹ بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده که خط فقر در تهران به ۱۰‌میلیون تومان رسیده‌است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: زهرا کریمی در توضیح روند رو به رشد فقر در ایران گفت: طبق تحقیقی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده و نتایج آن‌را منتشر کرده است، خط فقر در سال‌های‌۹۷و ۹۸به شکل چشمگیری افزایش داشته است. درسال‌۹۸ خط فقر در تهران ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شده و در سایر نقاط کشور هم خط فقر ۲میلیون تومان بیان شده‌است. این در حالی است که حداقل حقوق کارگری حتی در سال‌۹۹ هم زیر ۲میلیون تومان است. بسیاری از افراد شاغل در شهرستان‌ها عملاً با دریافت حداقل حقوق کارگری در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در سال‌۹۹ بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده که خط فقر در تهران به ۱۰میلیون تومان رسیده‌است. هزینه اجاره مسکن و خوراک شرایط را به سمتی برد که شاهد مهاجرت افراد به حومه شهر هستیم، که همین امر هم علاوه بر هزینه اجاره، هزینه دوری راه و حمل و نقل را نیز بر خانواده‌ها تحمیل کرده و تقریباً شاهد هستیم طبقه متوسط در حال نزدیک شدن به طبقه فرودست است. طبق آمار‌های منتشر شده بیش از ۵۰‌درصد از خانواده‌هایی که زیر خط فقر قرار دارند، حداقل یک‌نفر مشغول به کار دارند، اما مشکل، درآمد پایین این فرد شاغل است که درآمدش کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و خانواده در زیر خط فقر قرار گرفته است. کریمی گفت: وقتی اقتصاد خوب عمل نکند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ایجاد نمی‌شوند، در حالی که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به دلیل توان اقتصادی در رعایت حقوق کارکنان و بیمه و دستمزد بهتر عمل می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار