کد خبر: 1028615
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
تخریب یک خانه و خودسوزی یک زن ۳۵ ساله
هفته گذشته تخریب خانه‌ای در محله اسلام‌آباد بندرعباس و به‌دنبال آن خودسوزی زن ۳۵ ساله احساسات جامعه را جریحه‌دار کرد. البته آن طور که مسئولان استانی می‌گویند این اتاقک در حریم بستر رودخانه در زمینی با کاربری فضای سبز ساخته شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این زمینه به ایرنا می‌گوید: روز چهارشنبه از طریق سامانه ۱۳۷ به شهرداری اطلاع داده شد که خانواده‌ای در بستر رودخانه‌ای که در مسیر دریاچه ۲۲ بهمن قرار دارد اقدام به ساخت اتاقک کرده‌اند. مأموران شهرداری هم برای رسیدگی به این موضوع به آن محل مراجعه می‌کنند و بعد از چندین بار تذکر اقدام به تخریب اتاقک که کسی هم در آن زندگی نمی‌کرده، می‌کنند، اما متأسفانه در لحظات تخریب، خانمی ناگهان اقدام به خودسوزی می‌کند.

حل مشکل در یک فرآیند قانونی

اسماعیل موحدی‌نژاد افزود: ایشان در حال حاضر در بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بستری هستند و دچار ۱۷ درصد سوختگی شده‌اند. ما پیگیر وضعیت این خانم هستیم و تلاش خواهیم کرد تا از راه قانونی مشکل این خانواده حل شود. دقت کنید که ما این کار را قبل از اینکه فضای جامعه ملتهب شود انجام داده و قول داده‌ایم در یک فرآیند قانونی مشکل آن‌ها را حل کنیم. وی با تأکید بر اینکه ساخت‌و‌ساز این بنا غیرقانونی بوده است، می‌افزاید: قبل از تخریب اتاقک بار‌ها تذکر داده شده بود که محل را ترک کنند، زیرا این بنا در منطقه غیرمجاز ساخته شده و تأکید بر تخلیه محل، بیشتر برای امنیت خود این خانواده است. در بررسی‌ها مشخص شده این خانواده دیواره بتونی که برای حفاظت منطقه ساخته شده بود را به اندازه عبور و مرور یک فرد تخریب کرده و شبانه اقدام به ساخت یک اتاقک کرده‌اند. البته آن‌طور که مردم محلی می‌گویند در نزدیکی این اتاقک این خانواده خانه‌ای هم ساخته‌اند که در آن ساکن هستند.

تشویش اذهان عمومی

موحدی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: این زمین‌ها متعلق به اداره راه و شهرسازی بوده و کاربری آن فضای سبز است و هر‌گونه ساخت‌و‌ساز در آن بر اساس قانون تخلف به حساب می‌آید. براساس اعلام نظر مسئول تخلفات شهرداری این اتاقک محل زندگی نبوده و هیچ سقفی ندارد حتی آب و برق هم نداشته و تنها به‌صورت خشک‌چینی بالا رفته بود. اینکه هدف این خانواده از ساخت این اتاقک چه بوده را باید بررسی کنیم. صحبت‌هایی وجود دارد که ایشان بار‌ها تصرفاتی داشته‌اند، اما هنوز این صحبت‌ها تأیید نشده است و البته به این نکته توجه داشته باشید بسیاری از زمین‌خواران با ایجاد چنین شرایطی زمینه را برای تشویش اذهان عمومی آماده می‌کنند و بعد از آن زمین را به راحتی دخل و تصرف می‌کنند. در واقع زمین‌خواران با پرداخت پول به برخی افراد با ایجاد بلوا تلاش می‌کنند زمین‌های عمومی را به نفع خود تصرف کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس می‌افزاید: مأموران ما در روش برخورد رفتار مناسبی نداشتند و می‌توانستند با رفتار بهتری این کار را انجام دهند، اما اصل موضوع این بوده که باید از این کار جلوگیری می‌شد. همچنین طبق دستور شهردار، تکلیف شده که علاوه بر پرداخت تمام هزینه‌های درمان با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به این خانواده اهدا شود.

تشکیل پرونده برای متخلفان

«مجتبی قهرمانی»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در واکنش به خبر تخریب خانه‌ای در بندرعباس و خودسوزی زن ۳۵ ساله به ایرنا گفت: پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شده و چگونگی رویداد در دست بررسی است. به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضایی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود.

دادستان بندرعباس گفت: در این زمینه دستوراتی داده شده که باید در ۲۴ ساعت بررسی و اقدام شود. این دستورات شامل احضار همه عوامل دخیل در تخریب، اخذ شکایت خانم مصدوم و بررسی دلایل ایشان است تا در صورت تمایل به پزشکی قانونی معرفی شود. همچنین دستور تحقیق در خصوص نقض حقوق شهروندی از طرف نیرو‌های شهرداری و رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم داده شده است.

برخورد با دانه‌درشت‌ها

روز شنبه اول آذر، اما رئیس کل دادگستری استان هرمزگان پیرامون جدیدترین اقدامات دستگاه قضا برای خانواده آسیب‌دیده حادثه تخریب در بندرعباس، گفت: کارکنان شهرداری بندرعباس در این مورد حکم قضایی نداشته‌اند.

علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در گفتگو با شبکه خبر پیرامون جدیدترین اقدامات دستگاه قضا برای خانواده آسیب‌دیده حادثه تخریب در بندرعباس، اظهار کرد: کارکنان شهرداری بندرعباس در این مورد حکم قضایی نداشته‌اند.

وی افزود: اولویت برخورد‌ها در دستگاه قضایی برخورد با دانه‌درشت‌ها و صاحبان قدرت است. در مواجهه با تخلفات مستضعفین و محرومین باید خیرخواهانه برخورد کنیم و این رویکرد دستگاه قضایی است. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: از زمانی که فیلم در فضای مجازی انتشار یافت بلافاصله ورود و موضوع را به صورت حضوری پیگیری کردیم و از دستگاه‌هایی که این اقدامات را انجام داده بودند توضیح خواستیم.
صالحی ادامه داد: پرونده قضایی تشکیل شد که در حال بررسی و تحقیقات است. پیگیری‌های لازم انجام شده و خانه‌ای برای این خانواده رهن شده که در آن ساکن شوند و درمان مصدوم هم به صورت رایگان انجام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار