کد خبر: 1028602
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن ضمن اعلام اینکه ائتلاف سعودی در صورتی که خواهان صلح است باید جنگ و محاصره را متوقف کند، تصریح کرد که تمامی اهداف در کشور‌های متجاوز به یمن مشروع است. انصارالله هم تأکید کرد که جنگ همچنان ادامه دارد و هر گونه مذاکره با عربستان سعودی صحت ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی‌که مقامات سعودی به دنبال راه چاره‌ای برای بیرون آمدن از باتلاق یمن هستند، اما نیرو‌های انصارالله تلاش می‌کنند تا متجاوزان به یمن را از حمله به این کشور پشیمان کنند. عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن روز سه‌شنبه عملیات منحصر به فرد نیرو‌های مسلح یمن در هدف گرفتن تأسیسات نفتی آرامکو با موشک «قدس‌۲» را تبریک گفت و اعلام کرد: تمامی اهداف ما در کشور‌های متجاوز، مشروع است. بن‌حبتور در گفتگو با شبکه «المسیره» تأکید کرد: اگر کسی خواهان صلح است باید از جنگ و محاصره دست بردارد، ادامه محاصره بدون پاسخ باقی نمی‌ماند. وی ادامه داد: «کشور‌های ائتلاف متجاوز فرودگاه‌های ما را بسته اند و فرودگاه‌های‌شان را برای دشمن صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با آن باز کرده‌اند.» بن‌حبتور تأکید کرد: «ایستادگی ملت یمن همچنان مانعی در مسیر عادی‌سازی تحقیرآمیز روابط عربی- صهیونیستی است.» از سوی دیگر، نصر‌الدین‌عامر، قائم‌مقام وزارت اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن هم در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌های سعودی درباره مذاکره محرمانه میان صنعاء و ریاض برای پایان دادن به جنگ در یمن اظهار کرد: «آنچه درباره مذاکرات محرمانه با عربستان برای توقف جنگ منتشر شده، صحت ندارد، ارتباط مداومی از طریق میانجیگران از همان ابتدای تجاوز به یمن وجود دارد، اما به این حد که در رسانه‌های وابسته به ریاض درباره آن صحبت می‌شود، نرسیده است.»

وی درباره ابتکار عمل مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای پایان دادن به جنگ این کشور تحت عنوان «اعلامیه مشترک» نیز گفت: «درباره آنچه مربوط به این ابتکار عمل است می‌گویم که ما شرطی نداریم و تنها پیشنهادات، راه حل‌ها و چشم‌انداز‌هایی برای حل و فصل همه‌جانبه بحران و توقف جنگ داریم.» نصر‌الدین عامر درباره از سرگیری هدف قرار دادن عمق خاک عربستان نیز تصریح کرد: «جنگ همچنان ادامه دارد و هیچگونه آتش‌بس یا توافقنامه‌ای از این قبیل وجود ندارد تا جنگ متوقف شود. مدت‌هاست که یک ابتکار عمل یکطرفه از سوی مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان مطرح شده، اما ریاض این ابتکار عمل را تکمیل نکرده است.» قائم‌مقام وزارت اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن همچنین تأکید کرد: «این تداوم تجاوز و محاسبات نظامی، استراتژیک و تاکتیکی است که تعیین می‌کند چه زمان عمق عربستان را هدف قرار دهیم و چه زمان این حملات را متوقف کنیم و از سرگیری این حملات در چارچوب عملیات تاکتیکی و ادامه جنگ است که در سایه محاصره ملت یمن توسط متجاوزان صورت می‌گیرد.» انصارالله روز دوشنبه با چند فروند موشک تأسیسات نفتی آرامکو در شهر جده را مورد اصابت قرار داد.

درخواست توقف فروش سلاح به عربستان

در پی افزایش جنایات سعودی‌ها در کشتار مردم بی‌دفاع یمن، دو سازمان حقوق بشری از انگلیس خواستند فروش سلاح به عربستان و امارات را به دلیل مشارکت آن‌ها در جنگ یمن متوقف کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این درخواست در گزارش مشترک دو سازمان سام برای حقوق و آزادی‌ها و حمایت از صلح و دموکراسی مطرح شد. در این گزارش آمده است که انگلیس باید به درخواست‌های سازمان‌های بین‌المللی همچون عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌های پیشین آن‌ها جهت توقف فروش سلاح به عربستان و امارات گوش دهد. طبق این گزارش، خرید‌های عربستان ۴۱‌درصد از کل حجم صادرات سلاح از انگلیس را در بین سال‌های‌۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ تشکیل داده و انگلیس مسئول ۱۹‌درصد از واردات سلاح به عربستان است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار