کد خبر: 1028597
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
موافقت با انتقال قدرت ضمن تأکید بر پیگیری تقلب
ترامپ بالاخره واداد و در نهایت با فرآیند انتقال قدرت موافقت کرد، هرچند ضمن تکرار وعده پیگیری شکایت خود دوباره تأکید کرد که این انتخابات، فسادآلودترین انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است و نتایج برآمده از «آرای تقلبی» را هیچ وقت نخواهد پذیرفت. با این حال بعد از فرمان او، پنتاگون هم اعلام کرد که همکاری با تیم جو بایدن را آغاز می‌کند تا معلوم شود که ترامپ قرار است برود، اما می‌خواهد از خودش اگر هم نتوانست یک قهرمان بسازد لااقل تصویر کسی که غرش را زده و حرفش را گفته به جا بگذارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ساعتی بعد از تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ایالت میشیگان و رد شکایت مجدد تیم حقوقی رئیس‌جمهور فعلی امریکا در ایالت پنسیلوانیا، اودیروز مجبور شد به واقعیت‌های نبرد انتخابات تن دهد و در توئیتی بنویسد: «می‌خواهم از امیلی مورفی، رئیس سازمان خدمات عمومی به خاطر فداکاری سرسختانه و وفاداری‌اش به کشورمان تشکر کنم. او مورد آزار، تهدید و سوءاستفاده قرار گرفته است و من نمی‌خواهم شاهد وقوع این اتفاقات برای او، خانواده‌اش و کارکنان سازمان خدمات عمومی باشم. پرونده ما با قدرت ادامه دارد و ما این مبارزه خوب را ادامه می‌دهیم و بر این باورم که پیروز می‌شویم. با وجود این، من در راستای منافع کشورم توصیه کرده‌ام که امیلی و تیم او کار‌های لازم در خصوص پروتکل‌های اولیه را انجام دهند و به تیم خودم هم گفته‌ام همین کار را انجام دهد.»

رئیس‌جمهور امریکا در توئیت دومش نوشت: «آنچه به سازمان خدمات عمومی اجازه داده شده انجام دهد، کار مقدماتی با دموکرات‌هاست و این موضوع با ادامه پیگیری موارد مختلف ما (شکایت‌های حقوقی ما از تقلب و تخلف در انتخابات) انجام می‌شود؛ انتخاباتی که به عنوان فاسدترین انتخابات در تاریخ سیاسی امریکا ثبت خواهد شد. ما داریم با بیشترین سرعت پیش می‌رویم. هرگز (نتایج برآمده از) آرای تقلبی و «دومینیون» را تأیید نخواهیم کرد.»

حمله لفظی دوباره ترامپ به انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا و اشاره او به نرم‌افزار دومینیون در حالی صورت گرفت که پیش از این سیدنی پاول یکی از اعضای تیم وکلای رئیس‌جمهور امریکا گفته بود «افشاگرهایی» وجود دارند که می‌گویند نرم‌افزار رأی‌گیری شرکت دومینیون، «میلیون‌ها» رأی ترامپ را حذف کرده است. سازمان امنیت زیرساخت و فضای سایبری وزارت امنیت داخلی امریکا، ادعا‌ها علیه این نرم‌افزار را رد کرد و نقایصی که در آن رخ‌داده را ناشی از خطای انسانی توصیف و اعلام کرد هیچ شواهدی از حذف یا گم شدن و تغییر آرای انتخاباتی توسط این نرم‌افزار وجود ندارد.

بعد از توئیت‌های ترامپ، رسانه‌های امریکا بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که سازمان خدمات عمومی امریکا در نامه‌ای که به رؤیت ای‌بی‌سی‌نیوز رسیده است، به تیم بایدن گفته که به نظر می‌رسد او در انتخابات برنده شده است. خانم مورفی در این نامه نوشته است: «تیم انتقالی جو بایدن می‌تواند به خدمات و منابع پس از انتخابات دسترسی پیدا کند و من این تصمیم را مستقلاً گرفتم و هرگز از سوی هیچ یک از مقامات کاخ سفید برای به تأخیر انداختن این تصمیم‌گیری تحت فشار نبوده‌ام.»

همچنین ماری گیلبرت، مسئول انتقال قدرت دولت فدرال در پی تصمیم مورفی در ایمیلی به وزارتخانه‌های مختلف نوشت: «مطابق قانون انتقال ریاست‌جمهوری سال ۱۹۶۳ (طبق آخرین نسخه ترمیم‌شده آن) امروز ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰، مدیر اداره خدمات عمومی احراز کرده است که جوزف آر. بایدن و سناتور کامالا هریس، نامزد‌های پیروز سمت ریاست‌جمهوری و معاونت رئیس‌جمهوری هستند.»

در همین حال وزارت دفاع امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «براساس تشخیص رئیس اداره کل خدمات عمومی امریکا، عصر روز دوشنبه پنتاگون با تیم بایدن- هریس و فردی که آن‌ها به عنوان رئیس تیم بررسی آژانس وزارت دفاع تعیین کرده‌اند، تماس گرفته است. طبق اساسنامه، سیاست پنتاگون و تفاهمنامه میان کاخ سفید و تیم بایدن- هریس، ما فوراً اجرای برنامه‌مان برای حمایت از تیم انتقالی بایدن را آغاز خواهیم کرد.»

به گفته پنتاگون، نیروی ضربت انتقالی وزارت دفاع تمامی ارتباطات این وزارتخانه با تیم  بایدن- هریس را برنامه‌ریزی و هماهنگ خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: «وزارت دفاع آماده ارائه خدمات و پشتیبانی‌های پس از انتخابات به روشی حرفه‌ای، منظم و کارآمد است، به طوری که متناسب با انتظارات عمومی از این وزارتخانه و تعهد ما به امنیت ملی باشد.» در پی این تحولات بیانیه تیم انتقال قدرت جو بایدن نیز اعلام کرد اکنون که «سازمان خدمات عمومی امریکا» پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید کرده، اعضای این تیم طی روز‌های آتی با مقام‌های دولت فدرال دیدار خواهند کرد.

شکست‌های حقوقی و فشار هم‌حزبی‌ها

یک مقام امریکایی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که تصمیم ترامپ برای آغاز روند انتقال قدرت به بایدن بعد از شکست تلاش‌های تیم حقوقی‌اش در برگرداندن نتیجه انتخابات به نفع او در ایالت‌های کلیدی صورت گرفت.

دیوان عالی پنسیلوانیا شکایت کارزار انتخاباتی ترامپ با هدف ابطال بیش از ۸ هزار رأی پستی در فیلادلفیا را رد کرد. در همین حال، ایالت میشیگان رسماً نتایج را به نفع بایدن تأیید کرد.

پیشتر نیز روز شنبه یک قاضی امریکایی شکایت کمپین ترامپ که به دنبال ابطال آرای پستی در پنسیلوانیا بود، رد کرده بود. دیوان عالی پنسیلوانیا دوشنبه اعلام کرد: «با رعایت اصول و به دلایلی که به تفصیل در مورد آن‌ها بحث شد، ما نتیجه گرفتیم قوانین انتخاباتی، مسئولان انتخابات را به رد برگه‌های رأی پستی یا غیابی که از طریق منتخبین واجد شرایطی که روی پاکت‌نامه را امضا کرده‌اند، اما نام، آدرس و تاریخ را ننوشته‌اند، ملزم نمی‌کند، چون تخلف یا تقلبی رخ نداده است.»

این دیوان همچنین دستوری مبنی بر ابطال ۲ هزار و ۳۴۹ رأی پستی در یک بخش پنسیلوانیا را باطل اعلام کرد که البته برد بایدن در این ایالت را تغییر نمی‌داد. در عین حال، مقام‌های انتخاباتی ایالت میشیگان رسماً نتایج رأی‌گیری سوم نوامبر را تأیید کردند و ۱۶ رأی الکترال این ایالت را به جو بایدن دادند. به گفته فرماندار میشیگان، جو بایدن در آرای مردمی هم با اختلاف ۱۵۴ هزار رأی از دونالد ترامپ جلوتر قرار گرفت.

روز جمعه ایالت جورجیا هم رسماً بایدن را برنده انتخابات در این ایالت اعلام کرد و ۱۶ رأی الکترال این ایالت را به او داد تا کسب ۳۰۶ رأی الکترال بایدن مورد تأیید مجدد قرار گیرد. همزمان بیش از ۱۰۰ نفر از کارشناسان امنیت ملی برجسته و مقامات سابق جمهوریخواه با امضای بیانیه مشترکی از جمهوریخواهان کنگره خواستند از دونالد ترامپ بخواهند به شکست در انتخابات اذعان کند و فوراً روند انتقال به دولت بایدن را در پیش بگیرد.

در بیانیه‌ای آمده است: امتناع دونالد ترامپ و عدم اجازه او برای انتقال ریاست جمهوری خطراتی را برای امنیت ملی ما به همراه دارد، آن هم در زمانی که امریکا با یک پاندمی جهانی و تهدیداتی جدی از جانب دشمنان جهانی، گروه‌های تروریستی و دیگر نیرو‌ها مواجه است. جمهوریخواهان برجسته از ترامپ خواستند شکست را بپذیرد. همچنین با شدت گرفتن فشار‌های برخی هم‌حزبی‌های جمهوریخواه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه نظرسنجی مرکز مطالعات سیاسی امریکا دانشگاه هاروارد نشان داد که نزدیک دو‌سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند انتخابات ریاست جمهوری، منصفانه برگزار و جو بایدن پیروز شد و ۵۸ درصد هم گفته‌اند زمان آن فرارسیده که ترامپ به شکست در انتخابات اذعان کند. البته در همین نظرسنجی ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که سیستم رأی‌گیری پستی منصفانه بود و تقلب سیستماتیکی اتفاق نیفتاده، اما ۷۲ درصد از جمهوریخواهان اعتقاد دارند تقلب سیستماتیک صورت گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار