کد خبر: 1028592
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول گروه جهادی «راویان ولایت» از گروه‌های شاخص بسیجی در مبارزه با بیماری کرونا
فلسفه گروه‌های جهادی بحث خودسازی است که در راستای اهداف انسان‌ساز بسیج قرار دارد و در واقع روحیه بسیجی همراه با روحیه مطالبه‌گری لازمه حرکت‌های جهادی است. روحیه جهادی هنگامی که با فرهنگ بسیج آمیخته می‌شود، پدیده‌ای را به وجود می‌آورد که ثمره‌اش توسعه و تداوم انقلاب است
صغری خیل‌فرهنگ
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: «راویان ولایت» یکی از شاخص‌ترین گروه‌های جهادی است که با ظهور ویروس منحوس کرونا و با توجه به اهداف گروه جهادی‌اش یعنی نگاهی مسئله‌محور نسبت به مسائل مهم در سطح کشور، وارد عمل شد و مجموعه اقداماتی را در جهت مقابله با این بیماری در سطح استان لرستان و خرم‌آباد انجام داد. تولید ماسک‌های بهداشتی سه‌لایه و توزیع این اقلام به صورت پک‌های بهداشتی در مناطق محروم، برپایی ایستگاه سلامت، ضدعفونی کردن معابر، برگزاری سه دوره رزمایش کمک‌های مؤمنانه و... از اقدامات این گروه جهادی است. امیرحسین دالوند، مسئول گروه جهادی راویان ولایت معتقد است که گروه‌های جهادی همیشه یک منطقه هدف مشخص ندارند و هر کجا که احساس کنند منطقه‌ای از وجود نعمت‌های الهی و توجه مسئولان دچار غفلت شده است، آن منطقه را برای انجام فعالیت‌های خودشان مورد توجه قرار می‌دهند. به مناسبت هفته بسیج با مسئول گروه جهادی راویان ولایت گفت‌و‌گویی انجام دادیم تا با فعالیت‌های این گروه بیشتر آشنا بشویم.

از چه زمانی وارد بسیج شدید و فعالیت‌های جهادی‌تان را از چه سالی آغاز کردید؟

من از سال ۱۳۸۹ افتخار فعالیت در گروه‌های جهادی را پیدا کردم و از سال ۱۳۹۶ وارد مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور استان لرستان شدم. امروز هم همراه با گروه جهادی «راویان ولایت» در حال خدمت‌رسانی هستم.

از اقدامات و فعالیت‌های «راویان ولایت» در ایام مبارزه با کرونا بگویید. چه ویژگی باعث شد تا گروه جهادی شما جزو گروه‌های برجسته جهادی در زمینه رزمایش‌های کمک مؤمنانه و مبارزه با کرونا انتخاب شود؟

قبلش این نکته را عرض کنم که گروه جهادی راویان ولایت در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد فعالیت‌های جهادی خودشان را تحت عنوان این گروه در راستای مباحث عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم استان لرستان و شهر خرم‌آباد شروع کردند. با ظهور ویروس منحوس کرونا و با توجه به اهداف گروه جهادی ما که با نگاهی مسئله‌محور نسبت به مسائل مهم در سطح کشور فعالیت داریم و با توجه به بحران امروز جامعه این گروه جهادی مجموعه اقداماتی را در جهت مقابله با این ویروس انجام داد که شامل برپایی کارگاه تولید محلول ضدعفونی‌کننده و تولید ۶۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده، برپایی کارگاه تولید ماسک با حمایت و همکاری ناحیه بسیج دانشجویی استان لرستان و تولید هزاران ماسک بهداشتی سه‌لایه و توزیع این اقلام به صورت پک‌های بهداشتی در مناطق محروم استان لرستان بود. همچنین برپایی ایستگاه سلامت در فروردین ماه و ضدعفونی کردن معابرو وسایل نقلیه از دیگر اقدامات ما بود. از طرفی با توجه به اینکه ویروس کرونا بر بسیاری از مشاغل آسیب وارد کرده است، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور با همکاری ناحیه بسیج دانشجویی استان لرستان اقدام به برگزاری سه دوره رزمایش کمک مؤمنانه و توزیع بیش از ۴ هزار بسته معیشتی بین افراد نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا کرد.

گویا شما جزو گروه‌های انگشت‌شماری هستید که در شرایط بروز بیماری کرونا، اردوی جهادی‌تان را هم متوقف نکردید؟ کار کردن در این شرایط برایتان دشوار نبود؟‌

نمی‌شود کار جهادی را متوقف کنیم چراکه مردم زیادی در مناطق محروم به کمک ما نیاز دارند؛ لذا در مرداد سال ۱۳۹۹ اقدام به برپایی اردوی جهادی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کردیم. خدمت‌رسانی برای بچه‌های جهادگر دانشجویی به هیچ وجه سخت نبوده و نیست. در واقع این از بصیرت و قدرت درک بالای دوستان ما بود که صدای مردم مناطق محروم را می‌شنوند و به یاری آن‌ها می‌شتابند. برنامه ما برای این اردو رعایت کامل پروتکل‌ها بود؛ به طوری که خدایی نکرده هیچ کدام از بچه‌ها ناقل ویروس نباشند تا مشکلی برای بقیه دوستان به وجود نیاید؛ بنابراین با وسواس خاصی و همچنین محدود کردن حضور افراد سعی کردیم تا حد ممکن کارهایمان را مدیریت کنیم. ما از دوستان جهادگر خواستیم که سه روز قبل از اردو خود را قرنطینه خانگی کنند تا یک پیشگیری هم کرده باشیم.

در این اردو چه اقداماتی انجام دادید؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این منطقه وجود داشت، مشکل آب آشامیدنی بود. با توجه به ارتباطاتی که با مردم روستا داشتیم، یکی از مطالبات آن‌ها این مشکل بود که با پیگیری‌های بچه‌های جهادگر در این زمینه اقداماتی برای رفع آن با همکاری سازندگی ناحیه بسیج دانشجویی و آبفای استان لرستان صورت گرفت. همچنین ضدعفونی کردن و لایروبی کردن منبع آب روستا و پیگیری انشعابات غیرقانونی در مسیر خط لوله انتقال آب از دیگر کار‌های ما بود. در این اردو تیم عمرانی گروه جهادی راویان ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد یک باب منزل مسکونی را بازسازی کردند. در نهایت ما نتوانستیم کار جهادی را متوقف کنیم. کمی محدود شدیم، اما متوقف نشدیم. در ایام اوج کرونا مردم در مناطق محروم که دستیابی به امکانات و... برایشان سخت‌تر بود، نیاز به کمک بیشتری داشتند و ما این ویروس منحوس را بهانه قرار ندادیم و با رعایت موارد ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی به داد مردمی رسیدیم که نیاز زیادی به حضور جهادگران داشتند.

در شرایط شیوع بیماری کرونا اوضاع اقتصادی و اشتغال مردم دستخوش تغییرات زیادی شده است. در این خصوص چه اقداماتی انجام دادید؟

همانطور که می‌دانید حضرت آقا سخنانی در جهت کمک به معیشت مردم در شرایط کرونا ایراد کردند. ما هم با توکل به خداوند و با دست خالی و اتکا به توان داخل و نیرو‌های بومی و جهادی اقداماتی انجام دادیم. دانشجویان جهادگر با حضور و درک مشکلات در روستا‌ها و با تخصصی کردن فعالیت‌های جهادی و پیدا کردن راه‌حل‌های بومی برای رفع مشکل مناطق محروم مانند مشکل آب و کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار در روستا‌ها بر اساس ظرفیت موجود در آن منطقه، حمایت از تولید کالای داخلی با خرید تولیدات روستایی و... اثبات کردند راه‌حل مشکلات بزرگ کشور چیزی جز اتکا به داخل و اعتماد به نیرو‌های جوان و بومی نیست و نباید به دنبال حل مشکلات از طریق نسخه‌های ترجمه شده غربی باشیم. گروه جهادی ما در اردوی جهادی سال گذشته در حل مشکل آب منطقه هدف، ۱۰ هکتار از باغ‌های منطقه را از مشکل کم‌آبی نجات داد. همچنین چند واحد تولیدی دام در آن منطقه که با بحران کم‌آبی مواجه بودند مشکلشان رفع شد که گامی بزرگ در جهت رونق اقتصادی آن منطقه بود. زمان آن رسیده که خسته‌ها و ناامیدها! فضای بیشتری به امیدواران و تلاشگران جوان بدهند.

معیار شما برای شناسایی مناطق و گروه‌های آسیب‌دیده از کرونا چیست؟

گروه‌های جهادی همیشه یک منطقه هدف مشخص ندارند و هر کجا که احساس کنند منطقه‌ای از وجود نعمت‌های الهی و توجه مسئولان دچار غفلت شده، آن منطقه را برای انجام فعالیت‌های آبادانی مورد توجه قرار می‌دهند. قبل از هر اردوی جهادی گروه‌های شناسایی و هدف‌یاب به مناطق محروم سفر و اطلاعات آماری و میزان کم و کاستی‌ها را بررسی می‌کنند. این موارد در کارگروه‌های جهادی هر تشکل بررسی و نهایتاً اهداف و امکانات لازم برای انجام فعالیت تهیه می‌شود. در رابطه با بحث کرونا هم به همین روش کار را شروع می‌کنیم. بچه‌های جهادی گروه با توجه به آشنایی‌هایی که با مناطق مختلف استان دارند، اهداف را انتخاب و کار‌ها را برای کمک‌رسانی سازمان می‌دهند. در سطح هر استان مناطق مختلفی اعم از روستایی یا شهری وجود دارد که از دید برنامه‌های توسعه به دلایل مختلف بازمانده‌اند. سعی ما بر این است که کاری کنیم تا تمام گروه‌های شغلی که در این مدت آسیب دیده‌اند و همچنین مردمی که حتی بعضاً توان تهیه ماسک را هم ندارند، بیشتر از همه مورد توجه و ارائه کمک‌های لازم قرار بگیرند.

الان ما شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا هستیم. در این شرایط حساس که بسیاری از نقاط کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند، چه برنامه‌هایی برای تداوم مبارزه با بیماری کرونا دارید؟

مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جوانان مؤمن و صالح به میدان وارد شوند و با توجه به اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا، ما در استان لرستان و شهر خرم‌آباد اقدام به راه‌اندازی کاروانی تحت عنوان کاروان سلامت کردیم که خدماتی شامل ضد‌عفونی کردن معابر و مراکز خرید را بر عهده دارد. همچنین ایستگاه‌های سلامت در مناطق مختلف شهر خرم‌آباد به ارائه مشاوره‌هایی در رابطه با آگاهی‌بخشی به مردم و توزیع ماسک رایگان بین مردم اقدام کرده است. برنامه‌های گروه جهادی راویان ولایت همچون روز‌ها و دوره‌های قبل از مبارزه با کرونا همچنان تداوم خواهد داشت.

تا چه میزان روحیه بسیجی در بین جهادگران را لازم و ضروری می‌دانید؟

یکی از مؤثرترین راه‌های خودسازی حضور در گروه‌های جهادی است. در واقع فلسفه گروه‌های جهادی بحث خودسازی است که در راستای اهداف انسان‌ساز بسیج قرار دارد و در واقع روحیه بسیجی همراه با روحیه مطالبه‌گری لازمه حرکت‌های جهادی است. روحیه جهادی هنگامی که با فرهنگ بسیج آمیخته می‌شود، پدیده‌ای را به وجود می‌آورد که ثمره‌اش توسعه و تداوم انقلاب است. بسیج یکی از گسترده‌ترین تشکل‌های مردمی است یعنی هم تشکل منسجم و گسترده‌ای در سطح جامعه دارد و هم مردمی است و مدل گروه‌های جهادی از بطن پایگاه‌های بسیج نشئت گرفته است. کسی که در عرصه جهاد و سازندگی فعالیت دارد، روحیه‌ای بی‌نهایت انقلابی و بسیجی دارد. ما عموماً افرادی که برای اولین بار وارد فعالیت‌های جهادی می‌شوند الزاماَ بسیجی نیستند. منتها زمانی که با روحیه فوق‌العاده بسیجیان برای خدمت‌رسانی و آبادانی مناطق محروم و همینطور جو صمیمی و دوستانه جهادگران آشنا می‌شوند، دیگر نمی‌توانند دل از بسیج و فعالیت‌های جهادی بکنند. مثلا فردی که شاید قبل از ورود به عرصه جهادی اصلاً طرف بسیج هم نمی‌آمد، افسوس این موضوع را بخورد که‌ای کاش زودتر می‌آمدم! ما در طول این سال‌های فعالیتمان در همین عرصه افراد خیلی زیادی داشتیم که اینطور بودند، اما تا وارد مجموعه فعالیت‌های جهادی شدند، فلسفه و مکتب بسیج که تشکیل شده از هزاران شاخص، روی آن‌ها اثر کرد و باعث تغییر نگاه و اعمال آن‌ها شد.

به نظر شما یک بسیجی جهادگر باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد؟

یک بسیجی جهادگر باید گنجینه‌ای از علم و عمل و به عنوان الگویی برای مسئولان کشور و همچنین پیشگامان محرومیت‌زدایی و تعالیم کشور باشد. بسیجی خالص شخصی است که به درجه‌ای از ایمان و باور رسیده که دیگر به خود فکر نمی‌کند. این شخص مدام افکار و اهداف خودش را برای هر چه بهتر کردن عبادت، کردار، گفتار و فعالیت‌های خودش انجام می‌دهد. یک جهادگر، یک دانشجوی انقلابی شخصی است که نه با نیروی بازو و نه با نیروی ابزار، بلکه با نیروی ایمان و باور خود در راه نظام و انقلاب اسلامی و جهت خدمت به مردم، تمام‌وقت فکرش جای جای این سرزمین و مردم عزیز ایران اسلامی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار