کد خبر: 1028523
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
هر سال با افزایش بارندگی‌ها مساله ضرورت مدیریت روان‌آب‌ها مطرح می‌شود. روان‌آب‌ها زمانی جاری می‌شوند که شدت بارندگی از ظرفیت نفوذ آب به داخل خاک بیشتر باشد و پس از پر کردن گودی‌های سطح زمین از طریق شبکه آبراهه سپس رودخانه اصلی از حوضه خارج شود و در نتیجه آب ناشی از بارندگی در سطح زمین باقی بماند. یک کارشناس محیط زیست وضعیت کشور در مدیریت روان‌آب را تاسف‌بار دانست و گفت: در صورتی می‌توانیم نسبت به کاهش میزان روان‌آب‌ها در کشور امیدوار باشیم که قوانین را با حساسیت بیشتری اجرا و برای حفظ منابع طبیعی کوشش بیشتری کنیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمد درویش ضمن اشاره به نقش عوامل انسانی در وقوع و افزایش میزان روان‌آب‌ها اظهار کرد: هرچقدر پوشش طبیعی را تقطیع وتغییر کاربری اراضی را تشدید کنیم و شرایط طبیعی را بر هم زنیم احتمال اینکه روان آب بیشتری تولید شود، افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره روش‌های مدیریت روان‌آب‌ها گفت: به‌منظور مدیریت روان‌آب‌ها باید به قلمرو اکوسیستم‌های طبیعی احترام گذاشته شود. تحت هیچ شرایطی مجوز تغییر کاربری اراضی و حتی مجوز قطع یک درخت هم صادر نشود به‌خصوص در رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند.

درویش ادامه داد: از مهم‌ترین عوامل موثر در مهار روان‌آب‌ها افزایش نفوذپذیری خاک، تقویت چشمه‌ها و قنات‌ها است بنابراین هرچه در این حوزه‌ها سختگیرانه‌تر و براساس قوانین موجود در کشور عمل کنیم، می‌توانیم نسبت به کاهش میزان روان‌آب‌ها امیدوارتر باشیم.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که چقدر بستر مناسب مدیریت روان‌آب‌ها در کشور فراهم است، خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت کشور در مدیریت روان‌آب تاسف‌بار است چراکه کشور ما همیشه از مسائلی، چون سیل و خشکسالی آسیب دیده است و این نشان می‌دهد که در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در ایران نتوانسته‌ایم قوانین حاکم بر طبیعت را درک کنیم و از موهبت بارندگی به نفع تاب‌آوری سرزمین استفاده کنیم حتی در تعیین مرز حریم سیلابی رودخانه‌ها نیز به‌درستی عمل نکرده‌ایم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه هنوز دو سوم مرز حریم سیلابی رودخانه‌ها در ایران مشخص و تعیین نشده‌اند، گفت: به‌دلیل تعیین نکردن حریم سیلابی رودخانه‌ها شاهد ساخت و ساز‌های غیرقانونی در بستر سیلابی رودخانه‌ها هستیم و این مساله پیامد‌های بسیاری را به‌همراه دارد. اگر حریم سیلابی رودخانه‌ها رعایت می‌شد، بسیاری از سیلاب‌ها و خسارت‌های ناشی از آن اتفاق نمی‌افتاد.

درویش در پایان گفت: تعیین حریم سیلابی رودخانه‌ها جزو وظایف وزارت نیرو است و اگر اقدامات کافی در این زمینه انجام می‌شد شاهد این حجم از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و در نتیجه وقوع سیلاب‌ها و افزایش روان‌آب‌ها در کشور نبودیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار