کد خبر: 1028472
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
حضور دانشجویان جدیدالورود شور بیشتری به فعالیت‌های دانشجویی بخشیده است
تشکل‌ها در فضایی جدید و پیش‌بینی نشده با کمبود ابزار و شیوه‌های نو مواجه شدند که مسیری برای ارتباط جمعی با دانشجویان و جامعه برای خود دست و پا کنند. اینستاگرام، اما شیوه مهمی بود که با استقبال گسترده دانشجویان و البته فضای جامعه دانشگاهی همراه شد. خلاقیتی که همچنان تشکل‌های دانشجویی را پرشور نگه داشته است.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماندگار شدن کرونای منحوس باعث شد دانشجویان جدیدالورود نتوانند به‌خوبی طعم لذت حضور در دانشگاه را بچشند و سال تحصیلی جدید بدون برگزاری جشن‌های استقبال از این دانشجویان شروع شد. در این میان تشکل‌های دانشجویی نیز که همه‌ساله برنامه‌های مختلفی را برای استقبال و البته عضوگیری و شناخت استعداد از میان دانشجویان جدید تدارک می‌دیدند، راهی جز تغییر شیوه برگزاری برنامه‌هایشان نداشتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تشکل‌های دانشجویی با تغییر در برنامه‌های خود، نه تنها وضعیت جدید را هضم کرده‌اند، بلکه با جذب دانشجویان جدید، برنامه‌های مفصلی را قرار است اجرایی کنند.

با تعطیلی دانشگاه‌ها روند فعالیتی تشکل‌ها در یک بازه کوتاه‌مدت ناشی از شوک کرونا به صفر رسید و فعالیت‌ها متوقف شد. ابتدا همه باور‌ها بر این بود که در بدترین شرایط دو ماهه این موضوع به پایان می‌رسد که این باور به‌خاطر جدیدبودن این ویروس و اطلاعات کم و ناقص از میزان خطر آن بود. بعد از گذشت مدت کمی از شیوع ویروس و نیاز بالای دولت به همکاری‌های مردمی و خودجوش در مبارزه با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تشکل‌ها و دانشجویان به خود آمده و شروع به فعالیت کردند که ضدعفونی معابر و اماکن عمومی، تولید ماسک و گان بهداشتی و شرکت بسیار فعال در رزمایش همدلی و مواسات از جمله مهم‌ترین اقدامات تشکل‌ها بود.

تشکل‌ها در فضایی جدید و پیش‌بینی نشده با کمبود ابزار و شیوه‌های نو مواجه شدند که مسیری برای ارتباط جمعی با دانشجویان و جامعه برای خود دست و پا کنند. اینستاگرام، اما شیوه مهمی بود که با استقبال گسترده دانشجویان و البته فضای جامعه دانشگاهی همراه شد. خلاقیتی که همچنان تشکل‌های دانشجویی را پرشور نگه داشته است.

پاره‌وقت در محیط دانشگاه حضور داریم

در همین زمینه مسئول سیاسی بسیج دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه کرونا چالش بزرگی برای جریان دانشجویی محسوب می‌شود، گفت: «نحوه تعامل، جذب، کادرسازی و شبکه‌سازی در شرایط فعلی دانشگاه‌ها کار بسیار دشواری است. در بحث جذب دانشجو نیز تعاملی را با معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برقرار کردیم که طبق آن بتوانیم اطلاعات اولیه این دانشجویان را دریافت کنیم، البته ما به‌صورت پاره‌وقت در محیط دانشگاه حضور داریم تا بتوانیم برای دانشجویانی که به‌صورت فیزیکی به دانشگاه می‌آیند و کار‌های ثبت‌نام‌شان را انجام می‌دهند، برنامه‌ریزی کنیم.»

مهدی خطیب‌دماوندی با تأکید بر اینکه جذب دانشجویان در تشکل‌مان را از طریق حضوری و غیرحضوری دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: «سایت رسمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین صفحات مجازی آن اقدام به معرفی فعالیت‌های دانشجویی از قبیل تشکل‌ها، نشریات، انجمن‌های علمی و... کرده و این‌ها جزو راه‌های ارتباطی اولیه با دانشجویان جدید محسوب می‌شود.»

۲ نشریه الکترونیکی راه انداختیم

مسئول سیاسی بسیج دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: «ما دو نشریه الکترونیکی نیز تولید کرده‌ایم و در کنار آن بحثی با عنوان «دانشگاهت را بهتر بشناس» در صفحات مجازی بسیج راه‌اندازی کرده‌ایم و از طریق آن دانشکده‌های مختلف، نحوه انتخاب واحد، عضوگیری و... را معرفی کرده‌ایم و تلاش‌مان این بود تا در مدت زمان ثبت‌نام و آغاز کلاس‌ها به نوعی دانشجویان را با دانشگاه و فعالیت‌های دانشجویی آشنا کنیم.»

خطیب‌دماوندی با بیان اینکه تصور نمی‌کنم امسال عضوگیری از دانشجویان جدید به معنی عامه آن صورت بگیرد، به خبرگزاری دانشگاه آزاد گفت: «در سال جاری خدماتی که تشکل‌ها و بسیج دانشجویی ارائه می‌دهند از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد. به همین دلیل نمی‌توان گفت در این ترم بحث جذب نیروی جدید را همانند گذشته خواهیم داشت. همچنین موضوع اول‌مان این است که بتوانیم یک نوع آشنایی بین دانشجویان جدید با فضای دانشگاه و فعالیت‌های تشکیلاتی انجام دهیم و صرفاً به دنبال ایجاد دریچه ارتباطی میان آن‌ها هستیم. البته با راه‌اندازی گروه در فضای مجازی قطعاً بحث شبکه‌سازی دانشجویان جدید را دنبال خواهیم کرد.»

برنامه‌های تبلیغاتی داریم

مسئول بسیج دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه برنامه‌هایی را برای دو هفته آینده در نظر گرفته‌ایم، گفت: «در وهله اول با دانشجویان ورودی جدید ارتباط خواهیم گرفت تا بتوانیم از این طریق برای جذب دانشجویان در تشکل‌مان استفاده ببریم. همچنین برنامه‌هایی را برای معرفی دانشگاه در نظر گرفته‌ایم و تبلیغاتی نیز به صورت اینفوگرافیک، پوستر و... مدنظر داریم که در حال طراحی آن هستیم و قرار است از طریق این مسیر فضا و فعالیت‌های بسیج را برای دانشجویان جدید معرفی کنیم.» سجاد فخرایی ادامه داد: «دانشجویان از طریق تبلیغاتی که در آینده انجام خواهیم داد، می‌توانند نسبت به اعلام حوزه‌های مورد علاقه‌شان اقدام کنند و طبیعتاً این دانشجویان بر همین اساس جذب خواهند شد، البته تا حدی این کار را آغاز کرده‌ایم چراکه پیش از ورود دانشجویان جدید گروهی را در فضای مجازی تشکیل داده بودیم و تا حدودی با بخش زیادی از دانشجویان ارتباط داریم و قطعاً از همین ظرفیت برای ورودی‌های جدید نیز بهره خواهیم برد.»

مسئول بسیج دانشگاه صداوسیما اظهار داشت: «قطعاً شرایط جدید باعث شده تا روند کاری تشکل‌ها نیز تغییر کند و بیشتر به سمت بهره‌مندی از بستر فضای مجازی رو بیاورند، ما نیز تلاش کردیم تا از ظرفیت موجود این حوزه برای معرفی دانشگاه، شناخت استعداد‌ها و بالطبع عضوگیری از دانشجویان جدیدالورود بهره ببریم.»

روبات راه‌اندازی کرده‌ایم

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه با همکاری معاونت فرهنگی، کلیپی برای معرفی دانشگاه تهیه کرده‌ایم، گفت: «با کمک معاون پژوهشی در حال تهیه بروشوری برای معرفی امکانات رفاهی دانشگاه اعم از خوابگاه، سالن‌ها و... هستیم. همچنین با معاونت آموزشی نیز درصدد هستیم تا به سؤالات دانشجویان در این حوزه پاسخ دهیم. با این حال گروه پرسش و پاسخی را هم با همکاری بسیج دانشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم تا از طریق آن بتوانیم به سؤالات مختلف دانشجویان پاسخ دهیم.»

عباسعلی خوانساری افزود: «درصدد هستیم تا برای دانشجویانی که خواهان عضویت در تشکل‌ها هستند، بتوانیم طی هفته‌های آتی جلسه‌ای را به صورت وبینار برگزار کنیم تا در جریان کم و کیف تشکل‌ها قرار بگیرند. البته این مسئله جدا از بحث استعدادیابی دانشجویان است و تلاش داریم از دانشگاه، شماره تماس دانشجویان جدید را بگیریم و با استفاده از روباتی که راه‌اندازی کرده‌ایم، فرم‌هایی را در اختیار دانشجویان بگذاریم و آن‌ها بعد از تکمیل آن‌ها زمینه‌های مورد علاقه‌شان را برای فعالیت به ما معرفی کنند.»

دانشجویان اصلاً با فضای دانشگاه آشنا نیستند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: «بر اساس اطلاعاتی که دانشجویان در اختیارمان می‌گذارند، برای جذب نیرو نه‌تن‌ها در این تشکل، بلکه در تشکل بسیج و حتی انجمن‌های علمی استفاده خواهیم کرد؛ با این حال از آنجایی که همچنان کلاس‌ها به صورت کامل برگزار نشده، بازه زمانی مشخصی را برای جذب دانشجویان در نظر گرفته‌ایم و قطعاً در صورت مهیا شدن شرایط مسئولان پذیرش تشکل‌ها این کار را دنبال خواهند کرد.»

خوانساری گفت: «با توجه به اینکه شرایط امسال در دانشگاه‌ها کاملاً متفاوت بوده و از طرف دیگر بخشی از دانشجویان اصلاً با فضای دانشگاه آشنا نیستند، نمی‌توانیم بازه زمانی مشخصی را برای جذب نیرو در نظر بگیریم. به همین دلیل در ابتدا باید منتظر بمانیم تا در جریان علاقه دانشجویان قرار بگیریم و بعد آن دسته از دانشجویانی که خواهان فعالیت در تشکل‌ها هستند را بنا به سابقه فعالیت‌شان عضو کنیم.»

مسئول بسیج دانشگاه تهران: در طول سال تحصیلی از طریق فضای مجازی با دانشجویان در ارتباط خواهیم بود
مسئول بسیج دانشگاه تهران با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع کرونا دانشجویان ورودی اصلاً وارد دانشگاه نشده‌اند، گفت: «با توجه به اینکه دوران تحصیل در مدارس با تحصیل در دانشگاه‌ها کاملاً متفاوت است، مشکلاتی را در آینده در خصوص نودانشجویان شاهد خواهیم بود و با توجه به اینکه وظیفه تشکل‌ها آشنایی دانشجویان با فضای دانشگاه است، تلاش کردیم با انجام برخی فعالیت‌ها مانند ساخت کلیپ، اینفوگرافیک و... بخش‌های مختلف دانشگاه و تشکل‌های فعال را به این دانشجویان معرفی کنیم. خوشبختانه توانستیم در همین مدت با تعدادی از دانشجویان جدیدالورود در بستر فضای مجازی ارتباط گرفته و بخش‌های مختلف دانشگاه و تشکل‌مان را در چارچوب ضوابط بسیج دانشجویی به آن‌ها معرفی کنیم.»

مسئول بسیج دانشگاه تهران تصریح کرد: «در بحث استعدادیابی برای عضوگیری از دانشجویان جدیدالورود اقداماتی توسط دانشگاه صورت گرفته و در کنار آن ما نیز برنامه‌هایی را اجرا خواهیم کرد که یکی از آن‌ها ارائه فرم‌هایی به دانشجویان است که با تکمیل آن می‌توان بخش مهمی از استعدادیابی را انجام داد، قطعاً در مرحله بعد از ظرفیت هر یک از دانشجویان که خواهان فعالیت در بدنه تشکل دانشجویی هستند، استفاده خواهیم کرد. البته این فرم‌ها طی هفته‌های آینده و در صورت آماده بودن بستر لازم و همکاری دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار