کد خبر: 1028465
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
در گفت‌وگوی «جوان» با یک تهیه‌کننده سینما مطرح شد
اینکه در دوران ریاضت اقتصادی ناشی از کرونا یک زیرمجموعه سازمان سینمایی، بودجه‌ای هنگفت را نثار جشنواره‌ای کرده که اصلاً برگزار نشده، خیلی نگران‌کننده است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در تازه‌ترین شفاف‌سازی سازمان سینمایی درباره بنیاد فارابی که حاوی عملکرد مالی این بنیاد در هفت ماه ابتدایی سال است، مشخص شده که فارابی بیش از ۶۰میلیارد بودجه داشته و بیش از ۱۰میلیارد را هم صرف «مدیریت...» کرده، با این حال آنچه ورای این اعداد تعجب‌برانگیز است، ردیف بودجه فارابی برای یک جشنواره تعلیق شده است. بخش بین‌الملل فجر که چند سالی است به طور جداگانه از جشنواره اصلی فجر برگزار می‌شود، همواره با انتقاداتی بابت بریز و بپاش‌های مالی حین برگزاری مواجه بوده و حالا مشخص شده فارابی بابت دوره تعلیق‌شده این جشنواره هم اعتبار تعیین کرده است. آنچه مشخص است اینکه جشنواره جهانی فجر امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و برگزاری آن در سال آینده هم با شائبه‌های فراوانی روبه‌رو است، با این حال در فهرست عملکرد مالی فارابی با اعتبار بیش از ۴میلیاردی برای این جشنواره مواجهیم که بیش از یک‌میلیارد این مبلغ نیز پرداخت شده است. اینکه چرا برای جشنواره‌ای که تعطیل شده است، ردیف بودجه تعیین کرده‌اند، مشخص نیست. عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما درباره چرایی بروز چنین تناقضاتی در ساختار سینمایی گفت: به هر حال هر محفلی یکسری کارمند و مدیر دارد که مدام از دولت ارتزاق کرده‌اند و حتی کرونا نباید مانع تعطیلی کسب و کار آن‌ها باشد!

این تهیه‌کننده ادامه داد: همین الان سینماداران به دلیل تعطیلی سینما با اوضاع اقتصادی بغرنجی روبه‌رو هستند و مجبور شده‌اند پرسنل خود را بازخرید کنند و متأسفانه دولتمردان حتی تأمین معاش بخشی از پرسنل سینما را بر عهده نمی‌گیرند ولی در مقابل می‌بینیم که برای جشنواره برگزارنشده، اعتبار چشمگیر می‌دهند. تهیه‌کننده «عطش» و «آواز قو» تأکید کرد: اینکه حتی در دوران قرمز کرونا جشنواره‌ها را تعطیل نمی‌کنند یک بخش مشکلات است و بخش دیگر مشکلات صرف بودجه برای جشنواره‌ای است که خود سازمان، دستور تعلیق آن را داده بود. چطور می‌شود جشنواره‌ای که برگزار نشده، اعتبار بگیرد؟

مدیرعامل مؤسسه سینمایی پویافیلم با خطاب قرار دادن مدیران ارشاد گفت: اینکه روشنگری می‌کنند درباره اینکه کدام بودجه‌ها کجا رفته، فقط ابتدای کار است ولی این روشنگری باید با پاسخگویی درباره بریز و بپاش‌ها همراه باشد. مثلاً الان باید بگویند چرا بودجه چندمیلیاردی برای جشنواره‌ای که تعطیل شده پیش‌بینی کرده‌اند؟! عبدالله علیخانی متذکر شد: مدیران سینمایی در ماه‌های گذشته، کمبود ارائه تسهیلات معیشتی به سینماگران را به کمبود منابع مالی نسبت داده بودند ولی حالا اطلاعات ارائه شده توسط خود سازمان حکایت از تخصیص بودجه به جشنواره‌ای دارد که اصلاً برگزار نشده است. واقعاً چه پاسخی برای این تناقضات هست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار