کد خبر: 1028456
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
یک شبکه خبری مدعی شد که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات صلح دوحه شکسته شده و هیئت‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق دست یافته‌اند. همزمان دولت افغانستان بار دیگر خواستار اعمال تحریم‌های جدی علیه طالبان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گزارش داد که بن‌بست در مذاکرات صلح دوحه شکسته شده و هیئت‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق دست یافته‌اند.


براساس این گزارش، هیئت‎های مذاکره کننده، توافق کرده‌اند که موافقتنامه امریکا و طالبان، موضع‌گیری‌های سازمان ملل در قبال صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره‌کننده و اراده مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند. این منابع می‌گویند که معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و سلام رحیمی، مشاور اشرف غنی از سه روز پیش تاکنون در سفری اعلام نشده در کابل به‌سر می‌برند تا حمایت رئیس‌جمهور را از توافق میان هیئت‌ها در دوحه اعلام کنند. به گفته منابع خبری، این توافق پس از سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به دوحه حاصل شده است. پمپئو، روز یک شنبه در سفری به دوحه، با هیئت‌های مذاکره کننده صلح افغانستان و طالبان دیدار‌های جداگانه داشت و خبر‌های اولیه از عدم نتیجه بخش بودن دیدار‌های وی حکایت می‌کرد.

وی پس از دیدار با اعضای این هئیت‌ها در توئیترش نوشت که این سفرش به دوحه با هدف جمع‌آوری دیدگاه‌های دوطرف برای رسیدن به یک توافق صورت گرفته‌است. اعضای هیئت‌های افغانستان و طالبان هرچند درباره دیدار‌های خود با وزیر خارجه امریکا سخن گفتند، اما دربارۀ توافق به‌دست آمده اظهارنظری نکرده‌اند.
مذاکرات صلح در دوحه، در تاریخ ۲۲ شهریورماه سال جاری آغاز شد. طرف‌ها برای دو ماه متوالی تلاش کردند بر روی شیوه مذاکرات صلح توافق کنند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. در چند هفته اخیر، مذاکرات به بن‌بست کشیده شد و دیدار‌ها میان هیئت‌ها و تیم‌های تماس متوقف شدند. در پی عدم توافق طرف‌ها و طولانی شدن روند مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافت. دولت افغانستان و حتی مقامات امریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافقنامه این گروه با امریکا متهم کردند.

دولت: تا صلح نشود، تحریم طالبان ادامه یابد

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در خصوص روند صلح افغانستان از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شده بود، بر وضع تحریم‌ها علیه طالبان تأکید کرد.

غنی با اشاره به آزادی هزاران زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان گفت که اولویت عمده کابل صلح است. غنی تأکید کرد اجرای تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای موفقیت در مذاکرات با طالبان مهم است و این تحریم‌ها تنها زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که هر تغییر در مکانیسم جاری صلح مبتنی بر پیشرفت ملموس در روند صلح باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار