کد خبر: 1028317
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
برنامه مشهور «بازی با کلمات» که مرحوم محمدحسن راستگو در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ پایه‌گذار آن بود با ساده‌ترین روش آموزش‌های دینی و اسلامی را به بچه‌ها ارائه می‌داد
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، مجری و مربی مذهبی برنامه‌های کودک در دهه ۶۰، در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

حجت‌الاسلام راستگو که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی با طرحی ابتکاری در قالب برنامه کودک و نوجوان، تربیت دینی کودکان را در پیش گرفت، درگذشت.

برنامه مشهور «بازی با کلمات» که وی در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ پایه‌گذار آن بود، تنها برنامه مهم تلویزیونی بود که در آن با ساده‌ترین روش‌های ممکن بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر آموزش‌های دینی و آشنایی نوجوانان با تربین اسلامی داشت.

حجت‌الاسلام راستگو در سال ۱۳۵۹، فعالیت خود را در مدیریت تربیت مربی مرکز تبلیغات اسلامی آغاز کرد و سپس با حضور در تلویزیون در قالب برنامه کودک، شیوه خاصی را در آموزش دینی در پیش گرفت.

این مربی دینی چندی پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی از برنامه‌ریزی برای تولید برنامه‌های جدید تلویزیونی چه در ایران و چه در خارج از ایران برای دیگر کشور‌های اسلامی خبر داده بود. راستگو که در تلویزیون و میان بچه‌های دهه ۶۰، به نام «عمو راستگو» مشهور شده بود، با بیان خاطره دیدار با امام خمینی (ره) گفت: وقتی به دیدار امام (ره) در جماران رفتم، امام دو بار فرمودند موفق و مؤید باشید و این نشانه‌ای بود که ایشان برنامه را دنبال می‌کردند. وی همچنین درباره اجرای برنامه در تلویزیون عنوان کرد: خودم را به جای بچه‌ها حس می‌کردم و یکی از سرسخت‌ترین منتقدان خودم بودم و گاهی بعد از پخش برنامه تا ۳۲ نکته یادداشت می‌کردم که در اجرا‌های بعدی آن‌ها را اصلاح کنم.

حجت‌الاسلام راستگو با اشاره به خاطره بی‌شماری که از اجرای برنامه برای کودکان داشته است، ادامه داد: «یک مهندس به من گفت حاجی من هر چه از اسلام می‌دانم از برنامه‌های تو یاد گرفته‌ام. بچه که بودم همه برنامه‌هایت را ضبط می‌کردم و آنچه از اسلام دارم همه از برنامه‌های توست.»

حجت‌الاسلام راستگو در مصاحبه‌ای درباره ویژگی‌های یک برنامه کودک گفته بود: «برنامه‌های کودک باید از نظر روان‌شناسی متناسب با سن، جنس، معلومات و فرهنگ زیست کودک باشد. محتوای برنامه‌های کودک باید رقیق، متنوع، زیبا و با القای غیرمستقیم مطالب همراه باشد و افزون بر آن از قالب‌های مختلف اجرا مانند قصه، نمایش، شعر، سرود، پرسش و پاسخ، مسابقه و حرکات ورزشی در آن استفاده شود.»

وی استفاده از سیستم‌های دیجیتال برای تنوع‌بخشی به برنامه‌ها، به کارگیری دکور مناسب با رنگ‌آمیزی شاد و بهره‌مندی از هنرمندانی که اجرای جذاب و قوی دارند را از دیگر عوامل اثرگذار در برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان برشمرده و گفته بود: «به هر حال یکی از رسالت‌های هنر افزون بر آموزنده بودن، پرکردن اوقات فراغت و ایجاد زمینه برای تفریح سالمی است که در روایات به آن اشاره شده است، ولی باید توجه داشت که تولید برنامه‌های شادی مثل فیتیله هم می‌تواند همراه با محتوایی متناسب با آموزه‌های دینی و اجتماعی باشد.»

تاثیرگذاری حجت‌الاسلام راستگو که هنرمندی‌اش به عنوان مربی دینی در تلویزیون صرفاً با ابزار ساده‌ای به نام تخته سیاه و گچ تحریر صورت می‌گرفت، نشان داد که می‌توان با یک ایده خوب و بدون هزینه زیاد به بهترین نتایج ممکن نیز رسید. به رغم اینکه برنامه موفق «عمو راستگو» توانسته بود در تربیت دینی گروه سنی کودک و نوجوان تاثیر مثبتی بگذارد، این برنامه نتوانست ادامه پیدا کند. این در حالی است که حجت‌الاسلام محسن قرائتی که برنامه‌ای تربیتی با استفاده از همان ابزار تخته سیاه را با نام «درس‌هایی از قرآن» برای گروه مخاطب بزرگسال تولید می‌کرد، توانست چند دهه بعد نیز در کنداکتور تلویزیون حضور داشته باشد.

حجت‌الاسلام راستگو متولد سال ۱۳۳۲ در مشهد مقدس بود و روز گذشته در شهر قم دیده از جهان فروبست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار