کد خبر: 1028259
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
میدان امروز بسیج علاوه بر مسئولیت‌هایی که بر دوش دارد ارتقای سطح آگاهی عمومی برای ایجاد همبستگی است؛ مسئله‌ای که اگر حادث شود به رعایت پروتکل‌ها و مهار کرونا می‌انجامد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: جواد بخشی الموتی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی/ اعلام «بسیج همگانی» برای مقابله با موج سوم کرونا با آغاز هفته بسیج همراه شد و شاید خدمت مضاعف بسیجیان برای برون رفت از بن بستی که ماه‌ها است نفس را در سینه ملت ایران حبس کرده است. آمار روزانه فوت به دلیل ابتلا به کرونا و سیر صعودی مبتلایان به این ویروس حالا جزئی از زندگی روزانه میلیون‌ها ایرانی شده؛ آماری که باعث زجر تمام هموطنانمان شده است.

مهم‌ترین عنصر برای مقابله با این ویروس منحوس فارغ از بعد انتظامی و سلبی آن، «اقناع فرهنگی» و «آگاه سازی عمومی» است. آگاهی و فرهنگ سازی کم هزینه‌ترین راه مقابله با کرونا است. مواردی که در نزدیک به یک سال گذشته در حد ظرفیت موجود به آن پرداخته نشده است. اگرچه شاید به لحاظ آماری و تعداد جلسات و پیگیری‌ها و گفتگو‌ها برای بهره مندی از این ظرفیت چشم گیر بوده باشد، اما تاثیر آن و نتایج میدانی این مهم را نشان نمی‌دهد.

ملت ایران با این روحیه عظیم همبستگی که در اتفاقات مختلفی مانند تشییع شهید سلیمانی یا حوادثی مانند سیل و زلزله شاهد بوده ایم این ظرفیت را داراست تا همدلانه و با همان همبستگی بی نظیر دست به دست هم بدهد و با رعایت‌های بیشتر، پایانی بر بن بست کرونا باشد. البته نقش بسیج در شکل گیری این روند قابل کتمان نیست.

همواره تصمیمات و اقدامات فرهنگی نیازمند زمان بیشتری برای حداکثر تاثیرگذاری بر جامعه است، اما استثنا‌هایی هم بر این موضوع وجود دارد؛ «اپیدمی کرونا» با این حجم از آسیب به سلامت مردم و فوت چند صد نفر در روز می‌تواند عاملی باشد تا زمان مورد نیاز برای آگاه سازی و بهره برداری از «همبستگی» ملت ایران را کاهش دهد؛ نکته‌ای که شاید توجه وافری به آن نشده باشد.

مردم، بسیج و نهاد‌های مختلف کشور در این چند ماه اقدامات زیادی انجام داده اند، از تولید اقلام ضدعفونی و ماسک تا کمک‌های مومنانه تنها بخشی از این تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کروناست، اما رهبر انقلاب بسیج را نیروی کارآمد کشور برای همة میدان‌ها معرفی کرده اند. میدان امروز انقلاب کجاست؟ مقابله با کووید ۱۹ در کنار نهاد‌های مسئول دیگر تا ریشه کن شدن آن میدان امروز بسیج است. عرصه‌ای بسیار خطیر در برهه‌ای حساس که انقلاب بیش از هر زمانی نیاز به حضور بسیج دارد. حال سوال اینجاست حضور بسیج بیشتر در چه بعدی باید باشد؟ کمک به نیروی انتظامی برای برقراری «نظم اجتماعی» یا کمک به دستگاه‌ها دیگر برای کمک معیشتی به خانواده ها؟ پاسخ به این سوال‌ها هر چه که باشد از این مهم نمی‌کاهد که حضور در عرصه فرهنگی مهم‌ترین اقدامی است که «جامعه بسیجیان» می‌تواند با آن، به مهار کرونا کمک کند.

بسیجیان به واسطه گستردگی و ارتباط مداوم با مردم باید با بهره گیری از این ظرفیت عظیم مردم را نسبت به چگونگی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌ها تشویق کنند؛ پروتکل‌هایی که اگر به طور کامل رعایت می‌شدند شاید شاهد این وضعیت اسفناک نمی‌بودیم.

امروز میدان بسیج در «هفته بسیج» علاوه بر مسئولیت‌هایی که بر دوش دارد ارتقای سطح آگاهی عمومی برای ایجاد همبستگی است؛ مسئله‌ای که اگر حادث شود به رعایت پروتکل‌ها می‌انجامد. مسئله‌ای که اگر به دقت پیگیری شود و مسئولان هم وظایف خود را بدرستی انجام دهند نوید دهنده آینده‌ای روشن‌تر و مهار ویروسی است که ماه هاست به جانمان افتاده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار