کد خبر: 1028165
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
محمدعلی نجفی، کارگردان سریال تاریخی «سربداران» عنوان کرد
کارگردان سریال تاریخی «سربداران» می‌گوید: مرحوم شریعتی بود که ایده اصلی نمایش «سربه‌داران» را داد، بدون اغراق باید بگویم او سبب شد که من سینما را ادامه دهم. همچنانکه استاد مطهری می‌گفت بر تو واجب است این کار را ادامه دهی.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدعلی نجفی سازنده سریال به یاد ماندنی «سربداران» در مورد نحوه آشنایی‌اش با مرحوم شریعتی و نوع نگاه وی به هنر و سینما به ایسنا می‌گوید: دکتر شریعتی یکی از کسانی بود که مرا بر آن داشت تا به سمت تئاتر و سینما کشیده شوم، البته که خودم هم علاقه‌مند بودم و کار‌های اینچنینی را در کنار رشته خودم انجام می‌دادم ولی دکتر شریعتی بود که به من گفت اصل این است! این کار را دریاب! رئیس هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به فضای متفاوت حسینیه ارشاد در سال‌های پیش از انقلاب عنوان کرد: در دوره دانشجویی همه مقولات هنری در انحصار گروه‌های چپ بود. بهترین ترجمه کتاب‌های روشنفکرانه و جامعه‌شناسی متعلق به آنان بود. اصولاً بدنه روشنفکری در انحصار نیرو‌های چپ بود چراکه مذهبی‌ها اصلاً تئاتر و سینما را قبول نداشتند ولی کار بزرگی که دکتر شریعتی در عرصه فرهنگ و هنر به انجام رساند، این بود که سبب شد بچه‌های مذهبی مانند ما که انجمن اسلامی داشتیم، با جرئت وارد حوزه فرهنگ و هنر شویم. اوج این تفکرات درباره موسیقی بود که اصلاً آن را برنمی‌تافتند ولی ما دستگاه‌های موسیقی جاز را به حسینیه ارشاد بردیم و موسیقی نمایش «سربداران» را ساختیم. بعد از انقلاب هم از این حوزه با عنوان سرود و آهنگ‌های انقلابی نام می‌بردند، اما یکی از اتفاقاتی که در سریال «سربداران» افتاد این بود که در عنوان‌بندی مجموعه، واژه موسیقی به کار رفته بود و این خودش اتفاقی بزرگ بود. این سینماگر در ادامه می‌افزاید: ما شیفته موج نوی سینما و مشتاق آثار زفیرلی، پازولینی، دسیکا، فلینی و من آن چنان مبهوت آنتونیونی بودیم که در فیلم «جنگ اطهر» سخت تحت تاثیر سینمای او قرار گرفتم. در چنین فضایی با استادی روبه‌رو شدیم که بیش از ما سینما و تئاتر را می‌شناخت. بدون اغراق باید بگویم او سبب شد که من سینما را ادامه دهم. همچنانکه استاد مطهری می‌گفت بر تو واجب است این کار را ادامه دهی ولی ایشان به طور کلی بر این موضوع اصرار داشت، اما دکتر شریعتی بود که مرا وا داشت به عنوان متخصص در این زمینه فعال شوم.

نجفی درباره چگونگی اجرای نمایش‌های متنوعی از جمله «سربداران» در حسینیه ارشاد توضیح می‌دهد: یکی از دانشجویان شریعتی در مشهد نمایشنامه «یک بار دیگر ابوذر» را بر اساس کتاب «ابوذر غفاری، مردی از ربذه» شریعتی نوشت و من این نمایش را به صحنه بردم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار