کد خبر: 1028162
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
عربستان برای اولین بار میزبان نشست جی ۲۰ است، بهتر است بگوییم میزبان کشور‌هایی که به‌رغم ادعاهای‌شان درباره حقوق بشر حامیان اصلی آل‌سعود در انواع جنایات قرون وسطایی‌شان هستند. رژیم سفاک آل‌سعود لیست بلندی از اقدامات ضد انسانی از کشتار سبعانه منتقدان داخلی از جمله جمال خاشقجی و آزار جنسی زنان دربند و سرکوب میلیون‌ها شیعه در مناطق شمالی در سطح داخلی تا صدور تروریسم وهابی به منطقه برای کشتار زنان و کودکان سوری و عراق و در نهایت بمباران مستقیم هزاران زن و کودک یمنی و حمایت از آل خلیفه در سرکوب انقلاب مردم بحرین را در کارنامه‌اش در دهه گذشته ثبت کرده است و در عین حال به پاس بازی کردن نقش گاوشیرده امریکا و اروپا خود را در زمره کشور‌های جی ۲۰ جای داده شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز گذشته همزمان با شروع اجلاس رهبران کشور‌های عضو گروه ۲۰ دو سازمان گزارشی از وضعیت اسفناک حقوق بشری رژیم آل‌سعود منتشر کردند. سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از رهبران گروه ۲۰ خواست مقام‌های سعودی را برای آزادی فعالان و زنان دربند عربستانی زیر فشار قرار دهند. به گزارش ایرنا، این سازمان جهانی حقوق بشری در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: به جای مدارا با عربستان به خاطر به کار بردن عبارات پر زرق و برق در مورد «توانمندسازی زنان»، رهبران گروه ۲۰ باید اجلاس این گروه را فرصتی برای دفاع از فعالان مدنی این کشور بدانند که در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند.

اخیراً نیز گزارشی منتشر شده که در آن از آزار‌های جنسی زنان زندانی در عربستان با هدایت و عاملیت برادر ولیعهد سعودی پرده‌برداری شده است. همزمان سازمان حقوق بشری «گرنت لیبرتی» هم گزارشی تنظیم کرد و در روزنامه ایندیپندنت به چاپ رساند. بر اساس این گزارش از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۷، حقوق انسانی حدود ۳۰۹ زندانی سیاسی در عربستان نقض شده است.

این گزارش تأکید کرده که ۲۰ زندانی به علت جرم‌های سیاسی‌ای که پیش از سن قانونی مرتکب شده‌اند، بازداشت شدند که پنج تن از آن‌ها اعدام شدند و ۱۳ تن نیز محکوم به اعدام هستند. براساس این گزارش، ۲۷ زن فعال مدنی در زندان‌های عربستان هستند که شش تن از آن‌ها در معرض آزار جنسی قرار گرفته‌اند. در این گزارش به نقل از لینا الهذلول، خواهر لجین الهذلول (۳۱ ساله)، فعال حقوق زنان در عربستان که از سال ۲۰۱۸ در بازداشت به سر می‌برد و امروز وارد بیست و چهارمین روز اعتصاب غذای خود شده، روشن شده است که لجین الهذلول در آغاز بازداشت خود در معرض شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است. الهذلول در سال ۲۰۱۸ همراه با چند زن عربستانی دیگر در ماجرای تلاش برای گرفتن حق رانندگی زنان و پایان نظام ولایت مرد بر زن در عربستان بازداشت شد. همه اینان در دوره قدرت محمد بن‌سلمان بازداشت شدند، در حالی که خود او در اقدامی نمایشی از ژوئن ۲۰۱۸ اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. نهاد‌های حقوق بشری تأکید می‌کنند که لجین الهذلول در معرض شکنجه ازجمله شوک برق و شلاق و آزار جنسی قرار گرفته است. عبدالله الغامدی، فعال حقوق بشری عربستانی که از انگلستان حق پناهندگی گرفته است می‌گوید که پس از خروج وی مادر و دو برادر او بدون هیچ اتهامی بازداشت شدند و آن‌ها را در برابر چشم همدیگر شکنجه کردند، این شکنجه شامل ضرب و شتم و خاموش کردن سیگار روی پوست‌شان بوده است و در نهایت برادرش با ضبط فیلمی که در آن از وی ابراز برائت کرده، آزاد شده است.

جذب سرمایه و بازسازی چهره بن‌سلمان

روزنامه القدس‌العربی در سرمقاله روز شنبه نوشت: پادشاهی عربستان سعودی وب‌سایتی را برای اجلاس جی ۲۰ که روز شنبه در ریاض برگزار می‌شود، راه‌اندازی کرده است که در واقع گردهمایی کشور‌هایی است که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را علاوه بر اتحادیه اروپا نمایندگی می‌کنند و در بالای آن عکس یادگاری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با رهبران برجسته جهان در اجلاس قبلی سئول همراه با لبخندی پهن بر لب دیده می‌شود و به طور کلی می‌خواهد بگوید که ولیعهد قادر است جهان را حتی در یک اجلاس فرضی ناشی از گسترش ویروس کرونا پیرامون خود جمع کند و پذیرش این جلسه توسط آن‌ها به معنای نعمت خدادادی برای رهبری او در عربستان، و به رغم همه فجایع سیاسی، اقتصادی و نظامی است که در دوران کوتاه سلطنت خود به بار آورده است. به گفته کارشناسان، دو سال بعد از ماجرای جنجالی قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، عربستان با برگزاری نشست گروه ۲۰ در پی بهبود وجهه خویش و جلب سرمایه‌های خارجی است. محمد بن‌سلمان که تلاش کرده خود را شخصیتی اصلاح طلب و آزادیخواه وانمود کند متهم اصلی این جنایات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار