کد خبر: 1028161
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
سناتور دموکرات امریکا که بزرگ‌ترین منتقد دولت ترامپ است، در پیامی در توئیتر با انتقاد از همراهی حزب جمهوریخواه با ادعا‌های رئیس‌جمهور این کشور درباره انتخابات گفت که حزب جمهوریخواه دیگر یک حزب سیاسی نبوده و به یک فرقه تبدیل شده است. کارشناسان امریکایی هم بر این باورند که ترامپ ضعف بزرگ دموکراسی امریکا را نمایان کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای زیر سؤال بردن صحت انتخابات ریاست جمهوری این کشور و تحریک طرفدارانش برای شورش عمومی، بدبینی امریکایی‌ها به حزب جمهوریخواه را به شدت افزایش داده است. برنی سندرز، سناتور امریکا روز شنبه در پیامی در توئیتر از حزب جمهوریخواه به دلیل حمایت از ادعا‌های دونالد ترامپ درباره انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سندرز در پیام توئیتری خود نوشت: «برای یک رئیس‌جمهور مستقر بسیار رقت‌انگیز است برای تغییر نتیجه انتخابات تلاش کند. از آن بدتر این است که حزب جمهوریخواه به جز چند مورد استثنا درباره این حمله ظالمانه به دموکراسی ساکت باقی بماند. حزب جمهوریخواه اکنون دیگر یک حزب سیاسی نیست بلکه به یک فرقه تبدیل شده است». تیم دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات امتناع کرده و شکایت‌هایی را در چند ایالت علیه آنچه به ادعای او، تخلف‌ها و تقلب‌های انتخاباتی محسوب می‌شود، مطرح کرده است که این شکایت‌ها در این ایالت‌ها رد شده‌اند. به‌رغم پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات، ترامپ بار‌ها گفته که انتقال قدرت به طور مسالمت آمیز انجام نخواهد شد. همین مسائل سبب شده دموکرات‌ها و بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های امریکایی به شدت از مواضع ترامپ و هم حزبی هایش انتقاد کنند.

در همین راستا، فرید زکریا، مجری برجسته شبکه سی‌ان‌ان هم جمعه شب در گفتگو با این شبکه اعلام کرد که دونالد ترامپ سبب نمایان شدن ضعف بزرگ دموکراسی در امریکا شد. زکریا در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات ترامپ در زیر سؤال بردن صحت انتخابات و تحریک شورش عمومی، یک کودتا محسوب می‌شود، گفت: «تردیدی در این باره وجود ندارد که این تلاشی برای کودتاست. در ارتباط با همه اقداماتی که دونالد ترامپ انجام می‌دهد در واقع باید گفت که این اقدامات نشان می‌دهد او فردی بی کفایت است؛ بنابراین احتمالاً او با ناکامی مواجه می‌شود، زیرا این‌ها اقدامات درستی نیست، اما تردیدی وجود ندارد که او در تلاش برای یک کودتاست». زکریا برای اینکه نشان دهد اقدامات رئیس‌جمهور امریکا تلاشی برای بر هم زدن نظم عمومی در امریکا است، در تأیید سخنان خود گفت: «ببینید ترامپ در حال انجام دادن چه اقداماتی است. همه مسائل نشان می‌دهد او شکست خورده است. کاری که او انجام می‌دهد شامل کاشتن تخم توطئه در میان حزب جمهوریخواه است و اینکه در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ توطئه شده است و این انتخابات سرقت شده است. بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از جمهوریخواهان در حال حاضر به این موضوع باور دارند. این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها با دولت آتی همکاری نخواهند کرد». این مجری سرشناس امریکایی در ادامه گریزی هم به سیاست‌های تفتیش عقاید در دهه ۱۹۵۰ میلادی در امریکا هم زد و گفت: «فرآیند مک کارتیسم را باید در این باره در ذهن داشته باشیم. باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که دونالد ترامپ تنها در حال مطرح کردن این تئوری توطئه نیست و سپس با رفتن او همه چیز تمام نخواهد شد. او همچنان در عرصه حضور خواهد داشت. او همچنان قدرتمند‌ترین جمهوریخواه خواهد بود. او همچنان به اشاعه این توطئه ادامه خواهد داد که در میان حزب جمهوریخواه گسترش خواهد یافت. این اقدام سبب تضعیف دموکراسی در امریکا خواهد شد، اما همان گونه که می‌دانید این برای دونالد ترامپ خوب است و این تنها چیزی است که او به آن توجه نشان می‌دهد.» بسیاری از امریکایی‌ها به ویژه دموکرات‌ها بر این باورند که ترامپ در چهار سال گذشته با سیاست‌های یکه‌تازانه خود سبب منزوی شدن امریکا شده و به تشدید نژادپرستی سازمان یافته در سراسر این کشور دامن زده است. ترامپ در دوره ریاست خود، بار‌ها از برتری نژاد سفید در مقابل سیاهان حمایت کرده و به نوعی بر کشتار رنگین‌پوستان مهر تأیید زده است.

تظاهرات حامیان ترامپ در جورجیا

هرچند فرماندار جمهوریخواه ایالت جورجیا و وزیر امور داخلی او به دنبال بازشماری دستی آرا از تأیید پیروزی جو بایدن در این ایالت خبر دادند، حامیان دونالد ترامپ جمعه شب در اعتراض به «سرقت انتخابات» در شهر آتلانتا مرکز جورجیا تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تجمع حامیان ترامپ در آتلانتا در حالی برگزار شد که آن‌ها شعار می‌دادند «جلوی سرقت انتخابات را بگیرید» و بعضی از معترضان هم با لباس دزدان دریایی در تجمع حاضر شدند. ایالت جورجیا پس از بازشماری دستی آرا، به طور رسمی پیروزی جو بایدن در این ایالت را اعلام کرد. ستاد ترامپ با توجه به فاصله کمتر از نیم درصدی بایدن و ترامپ، تا یک شنبه شب مهلت دارد درخواست بازشماری آرا را داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار