کد خبر: 1028141
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
ارزش مبادلات بورس و فرابورس در جریان مبادلات روز گذشته به بیش از ٢٣‌هزارمیلیارد تومان رسید و نماگر‌های این بازار‌ها مانند هفته گذشته با رشد مواجه شد؛ رشدی که برخی از کارشناسان آن‌را گلخانه‌ای معرفی کردند، زیرا به دلیل تعطیلات و رکود بازار‌های موازی امکان رقابت با بورس را ندارند؛ همانند ماه‌های ابتدایی سال.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: وقتی شش‌روز معاملاتی اخیر بازار سرمایه را بررسی می‌کنیم، یادآور ماه‌های ابتدایی سال است که بازار بدون رقیب در حال صعود بود، حال با توجه به تعطیلی بازار‌های رقیب در روز‌های پیش رو، گویی فضایی همانند ماه‌های ابتدایی سال جاری برای رشد بازار سرمایه شبیه‌سازی شده است. از این رو رشد بازار در این شرایط شاید کار خیلی شاقی نباشد.

افزایش ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس تهران

بورس تهران برای هفتمین روز متوالی سبزپوش شد و به این ترتیب، طی همین هفت روز، حدود ۵/ ۱۲ درصد افزایش بازدهی به ثبت رساند. رشد متوالی شاخص کل هم‌وزن برای هفت روز کاری، همچنان امیدواری‌ها به بازار سرمایه را بالا نگه داشته است. با این همه، دیروز و در میانه معاملات، حجم عرضه بر تقاضا پیشی گرفت و بخشی از رشد شاخص را از میان برد. شاخص کل بورس تهران دیروز حدود ۲۱‌هزار واحد، معادل ۵۸/ ۱ درصد رشد کرد و با رسیدن به ارتفاع یک میلیون و ۳۶۶‌هزار واحدی به کار خود پایان داد. این در حالی بود که اوج ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در جریان معاملات یک میلیون و ۳۷۴‌هزار واحد بود که در میانه زمان معاملات، با پیشی گرفتن حجم عرضه بر حجم تقاضا، اندکی به سمت پایین هدایت شد. همچنین مجموع ارزش معاملات در بازار سرمایه نخستین روزهفته، بسیار بالاتر از میانگین چندماه اخیر به ثبت رسید.

بر این اساس با معامله حدود ۱۸‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان سهام در بورس و حدود ۵‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان سهام در فرابورس، مجموع ارزش معاملات در بازار دیروز به حدود ۲۳‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان رسید که با مجموع ارزش معاملات در تابستان قابل مقایسه است. نماد‌های «فملی»، «شستا» و «کگل» بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند و نماد‌های «فولاد»، «فخوز» و «نوری»، بیشترین تأثیر منفی را بر عملکرد شاخص بر جای گذاشتند. نماد‌های «شپنا»، «شتران» و «ولپارس» نیز دیروز بیشترین حجم تقاضا را به نام خود کلید زدند و در مقابل نماد‌های «خودرو»، «ثامید» و «وسخراج»، بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند.

تداوم خوشبینی‌ها در بازار سرمایه

کارشناسان همانگونه که اعلام کردند با توجه به اصلاحاتی که طی دو، سه ماه گذشته در بورس اتفاق افتاد، بسیاری از سهام موجود در بازار ارزنده شده و به کف قیمت خود رسیدند و از هفته گذشته روند رو به رشد شاخص بورس شروع شده و همچنان ادامه دارد. همچنین طی چند روز گذشته، سیگنال‌های مثبت متعددی در مورد احتمال از سرگیری گفتگو‌ها میان ایران و امریکا بر سر برجام یا موارد دیگر به گوش می‌رسید. تحولاتی از این دست، نرخ دلار را در کانال ۲۵‌هزار تومانی نگاه داشته و این در حالی است که افت بیشتر قیمت اسکناس سبز هم دور از انتظار نیست. این در حالی است که به نظر می‌رسد واگرایی روند تغییرات قیمت دلار و روند تغییرات بازدهی بورس که پیش از این و در زمان مذاکرات هسته‌ای در سال‌۱۳۹۲ هم تجربه شده بود، ممکن است اکنون هم برای چند ماه بورس را در مدار صعودی حفظ کند. در این میان، اما تعطیلی دو هفته‌ای بازار طلا و کم‌فروغ شدن بازار‌هایی همچون بازار ارز و خودرو و از رونق افتادن بازار مسکن به دلایلی همچون تغییرات فصلی، به نظر می‌رسد بازار سرمایه بتواند دست‌کم تا مدتی پیشتازی خود در بازدهی میان بازار‌های موازی را حفظ کند.

چراغ سبز برای ورود پول‌های پارک‌شده به میدان بورس

تحلیلگر بازارسهام با بیان اینکه پول‌های پارک‌شده در حاشیه بورس، راه خود را برای ورود به بازار پیدا کرده‌است، گفت:اگر دولت شاخص را صعودی نگاه دارد، تأمین منابع طرح کالا‌های اساسی قابل انجام است.

پرویز خالقی در گفتگو با مهر با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر فروش سهام دولتی در بورس جهت تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه کالا‌های اساسی به مردم گفت: اگرچه محل تأمین این منابع ممکن است اشکالاتی را پیش‌روی دولت قرار دهد، اما اینکه برخی تصور می‌کنند دولت با این کار، پول از بازار سرمایه جمع خواهد کرد و این کار به ضرر بورس است، برداشت صحیحی نیست؛ تا یک‌هفته پیش که بازار نزولی بود، دولت به هیچ وجه نمی‌توانست این کار را انجام دهد، ولی حالا که بازار صعودی شده‌است، دولت با درایت و تدبیر و با رعایت شرایطی می‌تواند نسبت به تأمین مالی از بازار سهام اقدام کند. تحلیلگر بازار سرمایه افزود: دولت باید اول از بازار سرمایه حمایت کند تا اعتماد به بازار بازگردد و شاخص حداقل یک‌ماه روند صعودی خود را حفظ کند؛ چراکه در این حالت نقدینگی به روال قبل به بازار سرازیر می‌شود و در این صورت است که دولت می‌تواند عرضه سهام جدید را انجام دهد؛ در این صورت هم خود دولت منتفع می‌شود، هم نقدینگی سرگردان جذب می‌شود. این شیوه عمل، به نفع بازار سرمایه هم خواهد بود؛ چراکه در یک هفته اخیر بازار رونق گرفته و این رونق باید ادامه‌دار باشد.

وی تأکید کرد: هم اکنون نرخ دلار در بازار ارز کاهشی شده و معامله‌گران خودرو هم نگران تداوم روند کاهشی در این بازار هستند؛ پس شانس بالایی برای ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه وجود دارد.

خالقی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی با توجه به اینکه مردم هنوز هم خاطره خوبی از صندوق‌های ETF که قرار بود از سوی دولت عرضه شود، ندارند، پس چطور می‌توان به جذب عرضه‌های دولت امیدوار بود، ادامه داد: اگر دولت از بازار حمایت کند تا روند صعودی پایدار بماند، اقبال به این عرضه‌ها بالا خواهد رفت؛ به خصوص اینکه خارج از بازار سرمایه، بستری برای جذب نقدینگی وجود ندارد پس با تدبیر می‌توان به مرور، این اعتماد را دوباره ایجاد کرد. آنگاه دولت می‌تواند در بستر این اعتماد، مصوبه مجلس را اجرایی کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: حجم نقدینگی بسیار بالایی ظرف هفته اخیر وارد بازار سهام شده که بیشتر شامل پول‌های پارک شده در حاشیه این بازار بود و در حساب کارگزاری‌ها باقی مانده‌بود؛ چراکه چشم انداز احتمالی رشد در بازار‌های موازی وجود داشت، اما اکنون به دلیل رکود یا از بین رفتن جذابیت در بازار‌های موازی، کارگزاری‌ها این منابع را وارد بازار کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار